چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
واکاوی فلسفی مسائل مبنایی فضای مجازی

کتاب «درآمدی بر فلسفه فضای مجازی با نگاهی به تمدن نوین اسلامی» از سوی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «درآمدی بر فلسفه فضای مجازی با نگاهی به تمدن نوین اسلامی» اثر تازه رضا غلامی با همکاری علیرضا قربانی با مشارکت انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم (پمفات)، و دفتر مطالعات برنامه ریزی رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. این کتاب به واکاوی فلسفی مسائل مبنایی فضای مجازی پرداخته است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «بدون تردید پیدایش فضای مجازی در عصر حاضر اگر از انقلاب صنعتی در قرن هجده میلادی اهمیت بیشتری نداشته باشد، کم‌تر از آن حائز اهمیت نیست. فضای مجازی در همین ابتدای راه، عمدۀ جنبه‌های حیات فردی و اجتماعی انسان‌ها در اقصی نقاط جهان را تغییر داده و نظم تازه‌ای بر جهان حاکم کرده است که با نظم قبلی تفاوت‌های قابل توجهی دارد. هرچند این نظم جدید تهدیداتی نیز برای بشریت در پی داشته و خواهد داشت اما مطمئناً فرصت‌های آن از تهدیدهای آن بیشتر است. به تعبیر دیگر، فضای مجازی برای کشورهایی که از گشودگی و آمادگی بیشتری در دو جنبۀ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برخوردارند عمدتاً چه بالقوه و چه بالفعل فرصت محسوب می‌شود و برای کشورهایی که از گشودگی و آمادگی کافی در این دو زمینه برخوردار نیستند، عمدتاً تهدید به شمار می‌رود. برخی اندیشمندان از ظهور فضای مجازی به جلوه‌ای تازه از تمدن مدرن غرب یا ظهور تمدنی تازه در اتمسفر مدرنیته تعبیر کرده‌اند که با مطالعات تمدن‌شناسانه ناسازگار نیست. شاید بتوان گفت، در تمدن یا تمدن‌های جدیدی که در آینده در جهان عینیت پیدا می‌کنند، جنبه‌های نرم بر جنبه‌های سخت غلبه دارد و بر همین اساس، بخش قابل توجهی از آن‌ها در نسبت با فضای مجازی و جهانی که این فضا خلق کرده است، ظهور و بروز خواهند یافت. معنای روشن‌تر این سخن این است که با تحولات عظیم علمی و فناوری در جهان، دیگر ساختار و فرم تمدن‌های جدید با تمدن‌های تاریخی قابل مقایسه نیست».

کتاب «درآمدی بر فلسفه فضای مجازی با نگاهی به تمدن نوین اسلامی» نوشته رضا غلامی در ۱۰ فصل و ۱۴۳ صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط