چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
تنها کارخانه تولیدکننده کاغذ دوبلکس کشور در همدان راه‌اندازی می‌شود

همدان - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: کارخانه مهان‌کاغذ تویسرکان تنها کارخانه دارای قابلیت تولید کاغذ «دوبلکس»و «ایندربرد پشت سفید» در ایران بوده که آماده راه‌اندازی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، احمد شانیان با بیان اینکه تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی در سال‌های اخیر بیش از همیشه مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفته است و در سخنرانی‌های خود بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی تأکید فراوان داشته و دارند، اظهار کرد: رفتن به سمت شناسایی خلأهای اقتصادی در حوزه تولید و بازاریابی کارشناسانه نه تنها به عرصه تولید در بازار داخلی کمک می‌کند، بلکه شرایط را برای صادرات و ارزآوری نیز مهیا خواهد کرد.

شانیان تصریح کرد: مقواهای پشت طوسی و پشت سفید که به آن‌ها مقواهای دوبلکس هم می‌گویند کاربرد گسترده‌ای در صنعت بسته‌بندی دارند و درحقیقت یکی از نیازهای اساسی کشور در حوزه بسته‌بندی محسوب می‌شوند؛ از این رو، با تدابیر استاندار همدان و حمایت نماینده مردم شهرستان تویسرکان و پیگیری‌های مستمر اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان، کارخانه مهان‌کاغذ پس از فرازو فرودهای بسیار، به ثمر نشست و آماده راه‌اندازی است.

مقواهای پشت طوسی و پشت سفید کالاهای استراتژیک هستند

وی با اشاره به اینکه مقواهای مذکور کالاهای استراتژیک هستند اما از آن‌جا که فناوری تولید آن‌ها پیچیده است به حجم سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز دارد، عنوان کرد: به همین دلیل کم‌تر سرمایه‌گذاری به سمت تولید آن‌ها می‌رود؛ ازاین‌رو ورود جهادی به این عرصه می‌تواند مشکلات موجود را تاحدودی حل کند.

این مقام مسئول بیان کرد: محسن زارعی و شرکای او به‌عنوان سرمایه‌گذار و کارآفرین بومی با همراهی و همکاری مشاوران فنی و اقتصادی به سمت ایجاد کارخانه مهان‌کاغذ سرکان در شهرستان تویسرکان حضور یافتند.

مدیرکل صمت استان همدان خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذار از دهه ۷۰ زمینه اشتغال‌زایی ۳۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است و در سال‌های اخیر پا را فراتر گذاشته تا با سرمایه‌گذاری در زادگاه خود، زمینه خودکفایی در خصوص تولید مقواهای پشت طوسی و پشت سفید را نیز در این شهرستان فراهم آورد.

شانیان با اشاره به اینکه کارآفرین برتر مذکور پس از گرفتن جواز تأسیس مربوطه از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در سال ۱۳۹۳ فعالیت عملیاتی برای تغییر کاربری زمین را آغاز کرد، بیان کرد: کلنگ‌زنی این مجموعه آذرماه سال ۹۶ با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت انجام شد و عملیات اجرایی کارخانه آغاز شد.

وی افزود: در همین راستا هزینه مورد نیاز به‌منظور ساخت این کارخانه با تسهیلات بانکی وهمچنین تامین سرمایه از محل آورده سهامداران، پیش‌بینی شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در گام نخست با مساعدت بانک صنعت و معدن در پرداخت تسهیلات و تبدیل آن به ارز بخش عمده تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه از چین خریداری شد، یادآور شد: اما این تجهیزات به دلیل بروز مشکلات مالی ناشی از تحریم‌های ثانویه با تأخیری تقریباً دوساله وارد کشور شد.

شانیان با اشاره به اینکه پس از آن با مساعدت‌های بانکی و پیگیری‌های نماینده مردم شهرستان تویسرکان در مجلس عملیات زیرسازی و نصب سوله در محل کارخانه در اوایل سال ۹۷ آغاز شد، گفت: سپس در شهریورماه ۹۸ با حضور و نظارت میدانی کارشناسان چینی، پیشرفت طرح ادامه یافت.

وی ادامه داد: در اواخر سال ۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا و با ترک کار کارشناسان چینی و بازگشت آن‌ها به کشورشان، عملاً ادامه فرآیند راه‌اندازی ماشین‌آلات به مدت دو سال متوقف شد و پروژه صرفاً در مرحله اجرای زیرساخت‌ها با همکاری شرکت‌های داخلی و نظارت مجازی (اینترنتی) کارشناسان چینی پیشرفت فیزیکی کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با مساعدت مجدد بانک صنعت و معدن در تأمین اعتبار و پرداخت تسهیلات روند پیشرفت پروژه با حضور مجدد کارشناسی چینی و خرید مابقی تجهیزات و ماشین‌آلات مربوطه از سرعت قابل قبولی برخوردار شد، اظهار کرد: البته در این میان نوسانات شدید قیمت ارز، تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت را به‌طور جدی تهدید کرد و آن را تا مرز تعطیلی پروژه نیز پیش برد.

وی با عنوان اینکه شرکت با صدور فراخوان جذب نیرو (با اشتغال ۷۰ نفری فعلی) درحال آموزش نیروهای بومی جهت شروع فعالیت و تولید انبوه است، تصریح کرد: این واحد تولیدی جهت تأمین سرمایه در گردش به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان به بانک صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است.

مزیت‌های کارخانه مهان‌کاغذ تویسرکان

این مقام مسئول در ادامه به مزیت‌های کارخانه مهان‌کاغذ شهرستان تویسرکان پرداخت و بیان کرد: تأمین تقریباً یک‌سوم نیاز داخلی با تولید ۱۰۰ تُن مقوای دوبلکس، جلوگیری از خروج ارز با برآورد تقریبی ۱۰۰ میلیون دلار در سال، ایجاد اشتغال پایدار و مستقیم برای حداقل ۲۰۰ نفر در زمان راه‌اندازی کامل فاز نخست، گستره وسیع ایجاد اشتغال غیر مستقیم با توجه به مواد اولیه مصرفی و ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی وابسته به محصول شرکت، ازجمله مزیت‌های این کارخانه هستند.

کارخانه مهان‌کاغذ در جمع سه شرکت برتر کاغذسازی کشور

شانیان با تأکید بر اینکه کارخانه در جمع سه شرکت برتر کاغذسازی کشور ازنظر میزان و ظرفیت تولید قرار دارد، اظهار کرد: این مجموعه تنها کارخانه دارای قابلیت تولید کاغذ دوبلکس و ایندربرد پشت سفید در ایران است که مجهز به سه خط خمیرساز، کاغذساز چهار هدباکسه و کوتینگ آنلاین پنج هد باکس است.

وی در پایان به فعالیت زیست‌محیطی کارخانه پرداخت و گفت: فعالیت زیست‌محیطی کارخانه به صورت واحد تولید سبز با توجه به کار در زمینه بازیافت کاغذ باطله و نوع تولید نیز از دیگر مزایای این مجموعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها