سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
مجموعه «قصه ما مَثَل شد» در قطع رحلی منتشر شد

مجموعه «قصه ما مَثَل شد» پرمخاطب‌ترین اثر نوجوان انتشارات به‌نشر در قطع رحلی نیز منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این مجموعه به نویسندگی محمد میرکیانی با تصویرگری محمدحسین صلواتیان تنها کتاب داستانی نوجوانان در ایران است که تاکنون در سه قطع جیبی، وزیری و رحلی منتشر شده است که تاکنون با احتساب جلدهای شومیز و سخت، ۴۰ نوبت چاپ شده است. این مجموعه از معدود مجموعه‌های ایرانی است که علاوه بر چاپ در قطع‌های مختلف به صورت مجموعه ۱۰ جلدی، ۵ جلدی و تک جلدی نیز منتشر شده و قدرت انتخاب بالایی به مخاطب می‌دهد.


مجموعه «قصه ما مَثَل شد» از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوان محسوب می‌شود که در ۱۵ سال اخیر منتشر شده است. در سال ۱۳۸۶ به عنوان کتاب سال برای گروه سنی نوجوان انتخاب شد و در کشورهای چین و ترکیه نیز به چاپ رسید.
موضوع این مجموعه در زمینه ادبیات عامیانه و ضرب‌المثل‌های فارسی است و هدف از تألیف آن، آشنایی مخاطبان و نوجوانان با مثل‌های عامیانه و حوزه‌های مردم‌شناسی، زندگی و آداب و رسوم گذشتگان است.


میرکیانی در مقدمه کتاب می‌گوید: «در سرزمین ما ایران قصه‌های خواندنی و دلپذیر که از روزگاران گذشته به یادگار مانده بسیار است، ولی قصه‌هایی که مثل شده‌اند، طعم و مزه‌ی دیگری دارند. این قصه‌های شیرین و شنیدنی، سرگذشت و زندگینامه‌ی بعضی از مثل‌هاست. با این حال هیچکس نمی‌داند، قصه‌ی این مثل‌ها از کجا آمده‌اند. به هر حال برخی از آنان روایت‌های واقعی از زندگی بزرگان و برخی از آن از روایات و اشعار ادیبان کهن ایران زمین و برخی دیگر از دهان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نسل به نسل نقل شده است. برای نگارش این مجموعه فاخر از منابعی همچون مثنوی معنوی، گلستان و بوستان سعدی، کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، اسرارنامه، امثال حکم و الهی‌نامه استفاده شده است».


مجموعه «قصه ما مثل شد» شامل ۲۲۰ قصه حکایت و مثل حاوی داستان‌هایی با مضمون اخلاقی و پندآموز است. هر داستان بیانگر ضرب‌المثلی از ضرب‌المثل‌های رایج در زبان فارسی است که برای گروه سنی کودک و نوجوان به نگارش در آمده است. آن‌ها با خواندن این داستان‌ها با چگونگی شکل‌گیری ضرب‌المثل‌ها و باورها، آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها، شکست‌ها و پیروزی‌های مردم ایران زمین بیشتر آشنا می‌شوند و مهارت زبان گفتاری، ارتباط‌های اجتماعی و درک شناخت عمیق آن‌ها از زندگی گذشتگان نیز افزایش می‌یابد.
میرکیانی این ضرب‌المثل و قصه‌ها را از کتاب‌ها و منابع مختلف گزینش و بازنویسی کرده است. او در تألیف کتاب سعی کرده ساده، یکدست و خلاصه بنویسند و موضوع فضا و قصه‌های انتخاب شده متناسب با حال و هوای نوجوانان باشد؛ چرا که این کتاب برای مخاطبان نوجوان نوشته شده است. قصه‌هایی که بسیار ساده بودند بیشتر پرداخت داستانی دارد. قصه‌ها به زبان گفتاری نزدیک است تا نوجوانان بتوانند آن‌ها را برای دیگران نیز قصه‌گویی کنند.


«تخم‌مرغ دزد، شتردزد می‌شود»، «بالاتر از سیاهی رنگی نیست»، «عطایش را به لقایش بخشید»، «تو نیکی می‌کن و در دجله انداز»، «هفت‌خوان رستم»، «عهد بوق»، «ماست‌ها را کیسه کرد»، «کینه مشتری»، «بادمجان دورقاب چینی» و… برخی از عنوان‌های این داستان‌ها هستند.
کتاب «قصه ما مَثَل شد» به شکل گسترده مورد توجه آموزگاران، مربیان، خانواده‌ها و کتابداران سراسر کشور برای قصه‌گویی قرار گرفته است. تاکنون یک پویانمایی ۱۰۰ قسمتی از آن ساخته شد که در شبکه‌های ملی، محلی و جهانی سیما بارها پخش شد.


محمد میرکیانی نویسنده فعال ادبیات کودک و نوجوان که بیشتر مطالعات و فعالیت‌های او در زمینه ادبیات، به‌خصوص ادبیات کهن، تاریخ، روان‌شناسی و شعر است. تاکنون نزدیک به ۸۰ کتاب منتشر کرده است. مجموعه ۱۰ جلدی «قصه ما مثل شد»، «داستان‌های بی‌دانه»، مجموعه ۵ جلدی «حکایت‌های کمال» و «همیشه قصه‌ای هست» از جمله آثار منتشر شده او در انتشارات به‌نشر است.


علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه‌های کتاب به‌نشر در مشهد و سراسر کشور یا سایت فروش اینترنتی کتاب این انتشارات به آدرس www.behnashr.com مراجعه کنند و یا پیام درخواست کتاب را به شماره ۰۹۰۲۷۶۵۲۰۰۸ پیامک کنند. هم‌چنین می‌توانند نسخه الکترونیک اثر را از اپلیکیشن کتابخوان به‌نشر و فراکتاب تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط