چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
مطالعه شاهکارهای ادبی الزامی برای نویسندگی/ نوقلم‌ها برای شروع، خاطره‌نویسی کنند

کرمانشاه- مجید اسطیری مدرس کارگاه داستان نویسی گفت: نویسندگان نوقلم در گام نخست مطالعه شاهکارهای ادبی و سپس خاطره نویسی را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، شامگاه سه شنبه کارگاه‌های داستان نویسی و شعر نویسی برای مدت یک روز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان کرمانشاه برگزار شد.

در این کارگاه مجید اسطیری به عنوان مدرس کارگاه داستان نویسی با ۶۰ هنرجو در استان کرمانشاه کار خود را آغاز کرد که در این کارگاه نخست به آشنایی با شاهکار ادبی در دنیا اشاره و اظهار کرد: شاهکارهای ادبی بهترین نمونه‌ها برای حوزه‌های نویسندگی و داستان نویسی هستند.

وی به ویژگی‌های یک اثر ادبی و تبدیل آن به شاهکار ادبی در تاریخ تاکید کرد و افزود: شاهکارهای ادبی معمولاً حامل ایده‌های قبلی با ظرافت بیشتر هستند و به ایده‌های بعد از خود نیز شکل می‌دهند.

این مدرس داستان نویسی در کارگاه آموزش داستان نویسی، تصریح کرد: شاهکارهای ادبی در حوزه‌های مختلف همیشه قابل بحث بوده و در عرصه‌های نویسندگی و ادبی مورد استناد برای مراجعه کنندگان خود خواهند بود و در این آثار نویسنده‌ها در اندیشه خود به یکدیگر مدیون هستند.

اسطیری بیان داشت: یکی از مهمترین کارهایی که داستان نویسی را تقویت می‌کند باعث پیگیری جدی حوزه داستان نویسی می‌شود این است که چه بخوانیم و چطور خواندن را آغاز کنیم؟

وی با تاکید بر اینکه در نویسندگی باید مستقیماً به سمت مطالعه شاهکارهای ادبی برویم گفت: یکی از موثرترین اقدامات در تقویت نویسندگی این است که به سراغ نمونه‌های کامل و شاهکار در عرصه ادبی رفته و پس از آن طرح رمان به عنوان مشخص کننده هدف نویسنده از نوشتن الزامی است.

مطالعه شاهکارهای ادبی الزامی برای نویسندگی/ نوقلم‌هابرای شروع نویسندگی خاطره‌نویسی کنند

این استاد برجسته با اشاره به اینکه در هر حوزه‌ای که قصد نوشتن داریم باید شاهکار همان حوزه مطالعه شود، گفت: در صورت مطالعه شاهکارها نباید نوشتن رمان و داستان سطحی و دور از سبک شاهکار باشد چرا که هدف از مطالعه شاهکارها تقویت نوشتن است پس در هنگام نوشتن باید از شاهکارها ایده گرفت.

شاهکارها به معنای واقعی کلمه ادبیات هستند

اسطیری با تاکید بر اینکه شاهکارها به معنای واقعی کلمه ادبیات هستند، افزود: شاهکارها مهم‌ترین نقدها را پشت سر گذاشته و بالا ماندن آنها بر اساس رد کردن همین نقدها است و همچنین شاهکارهای ادبی معمولاً کمترین نفوذ و قدرت ثروت را داشته و بیشتر از اندیشه و فکر نویسنده برخاسته است و تحت تاثیر مناسبات و قدرت در دنیای سرمایه‌گذاری نیستند.

وی شاهکار را نوعی آموزگار در آموزش تکنیک و شیوه نوشتن دانست و ادامه داد: اگر می‌خواهیم جدی بنویسیم نیازمند مطالعه شاهکار و کشف زوایای پنهان و ارزشمند آن هستیم و در خواندن شاهکارها مطالعه یک بار موثر نبوده بلکه باید از هضم رابع و نشخوار فکری گذر کند زیرا شاهکارهای ادبی پر هر بار مطالعه مطلب تازه‌ای به خواننده می‌دهد.

اسطیری به خواندن کنشگرانه تاکید بسیار و مطرح کرد: برای نوشتن مطلب خوب باید تمرین شود که شبیه نویسنده‌های شاهکار مطلب بنویسیم و در گام اول مقایسه گونه‌های شاهکار ادبی با یکدیگر نخست در کشور خود و سپس با دیگر کشورها را نیازمند هستیم تا سبک نویسندگی و دیدگاه نویسندگان هر کشور نسبت به مسائل را دریابیم.

وی با تاکید بر چند توصیه برای نویسندگان بیان کرد: با وجود اهمیت مطالعه اما باید توجه داشت که نباید خواندن شما را از نوشتن دور کند و عاملی برای پایین آمدن اعتماد به نفس شما باشد بلکه نوشتن برای یک نویسنده همچون نفس کشیدن مهم است و برای افراد نو قلم خاطره نویسی اولین اقدام موثر در نویسندگی و تقویت آن است.

اسطیری با بیان اینکه برای نوشتن باید به مطالعه بیشتر روی آورد، گفت: بخشی از مطالعه یک نویسنده باید خارج از فضای ادبی باشد تا از نوشته‌های سطحی دوری کرده و به عمق نویسندگی دست پیدا کند که بر همین اساس مطالعه منابع فلسفی، اخلاق، عرفانی، دین و… برای یک نویسنده باید مهم تلقی شود.

وی در پایان کرمانشاه را قطب ادبیات و داستان نویسی دانست و گفت: در کشور مکتب‌های مختلفی در سبک نویسندگی داریم که در مکتب غرب کشور استان کرمانشاه با نوشته‌های آقای درویشی قطب داستان نویسی و ادبیات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط