دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
«راهنمای خواننده جمهوری افلاطون» منتشر شد

کتاب «راهنمای خواننده جمهوری افلاطون» نوشته لوک پرسهاوس از سوی نشر نی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «راهنمای خواننده جمهوری افلاطون» به خواننده کمک می‌کند پیوند مستحکم معرفت‌شناسی افلاطون با دغدغه‌های سیاسی‌اش برای ساختن شهری بهتر، عادلانه‌تر و باثبات‌تر را به‌روشنی دریابد. جمهوری مهم‌ترین و مفصل‌ترین اثری است که افلاطون در آن این آرمان سیاسی را با گوشه‌چشمی به آیرونی سقراطی پی می‌گیرد و جامعه‌ی آتن را آماج نقدهای تندوتیز خود قرار می‌دهد. کتاب «راهنمای خواننده جمهوری افلاطون» تلاشی است برای فهم پیچیدگی‌های فلسفی، نمایشی و سیاسی اثر «جمهوری».

این کتاب در ۵ فصل موضوعات مختلفی را مطرح می‌کند. «افلاطون و سقراط»، «پیش‌زمینه اجتماعی و سیاسی»، «مروری بر مضامین جمهوری»، «دو تصور از عدالت»، «انتقاد از جامعه آتنی»، «نفس‌شناسی و معرفت‌شناسی»، «نخستین دفاع سقراط از عدالت»، «تراسوماخوس: شخصیت و استدلال‌های او»، «به چالش کشیدن سقراط»، «ضرورت قرارداد اجتماعی»، «شهر بدوی و عدالت»، «نیاز به نیروی نظامی»، «اجزای نفس»، «حاکم فیلسوف»، «اقسام بی‌عدالتی» و «افلاطون و فلسفه اخلاق معاصر» از جمله مهم‌ترین سرفصل‌هایی هستند که در کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «اشتراک نظر افلاطون با دست‌راستی‌های افراطی بیشتر از چپ‌های مارکسیست است. به نظر می‌رسد که بعضی ویژگی‌های خاصِ آرمان‌شهر افلاطون پیشاپیش از بعضی جنبه‌های فاشیسم قرن بیستمی حکایت دارند. در این میان می‌توان برای مثال به این موارد اشاره کرد: مخالفت او با دموکراسی؛ حمایت قوی‌اش از دولتی یکپارچه که در آن خبری از احزاب و تشکل‌های گوناگون نیست؛ و باورش به حکمرانی «مطلق»، بی آن‌که رهبران در تحقق اراده‌شان هیچ قید و بندی داشته باشند».

کتاب «راهنمای خواننده جمهوری افلاطون» توسط سیدمحمدعلی شامخی ترجمه شده و نشر نی آن را در ۲۵۵ صفحه و به قیمت ۱۸۰ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط