دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
باید از آثار عامه‌پسند استقبال کرد

محمدصادق علیزاده، خبرنگار حوزه کتاب گفت: از هر آنچه که می‌تواند بین اذهان عمومی پلی با ساحت کتاب بزند باید استقبال کرد و این پل آثار عامه‌پسند است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدصادق علیزاده در برنامه گفت‌وگو محور میز داستان تلویزیون اینترنتی کتاب با موضوع «بررسی اقتصاد سیاسی نشر، با تمرکز بر جهان قصه» بیان کرد: ما هنگامی که درباره توزیع مصرف فرهنگی صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم آن را با سینما و موسیقی مقایسه کنیم زیرا مصرف ساده‌تری دارند و هر لحظه می‌توان از آنها استفاده کرد. کتاب به دلیل اینکه در ساحت سلسله مراتبی رسانه‌ای است، نیاز به اقتضائات خاص خود دارد و به طور طبیعی رسانه‌ای است که کمتر مورد اقبال عموم قرار می‌گیرد. از هر آنچه که می‌تواند بین اذهان عمومی پلی با ساحت کتاب بزند باید استقبال کرد و این پل، آثار عامه‌پسند است.

وی با اشاره به اینکه صنعت نشر یکی از زیرمجموعه‌های اقتصادی و نهادهای اجتماعی کشور است، افزود: کتاب، چرخه اقتصادی نشر است و یک ناشر پیش از آنکه تولیدکننده آثار فرهنگی و هنری باشد یک بنگاه اقتصادی است و طبیعتاً هر اندازه که بخواهد ادعای فرهیختگی کند اما اگر وارد ساحت فعالیت اقتصادی شود و گردش اقتصادی صرفاً بخواهد برآمده از حوزه نشر باشد ناچار است تن به آثاری دهد که مورد ذائقۀ عموم است ولی خود به آن علاقه ای ندارد. به همین دلیل ناشران برای گردش مالی خود کارهای دیگری انجام می‌دهند و اگر بخواهند فقط با تکیه بر تولید کتاب دخل و خرج اقتصادی خود را تنظیم کنند با توجه به شرایط اقتصادی، امکان‌پذیر نخواهد بود.

این خبرنگار در خصوص رواج کتاب‌های الکترونیک در جامعه، عنوان کرد: هر حیطه فناورانه جدیدی که وارد زندگی بشر می‌شود مورد استقبال قرار می‌گیرد و نشر الکترونیک جایی برای خود در این فضا پیدا کرده و موازی با صنعت فیزیکی کتاب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. عموم آثاری که با استقبال روبه‌رو می‌شوند معمولاً دنباله پرفروش‌های دنیای واقعی هستند و در کشور ما هم فضای فروش الکترونیکی پیش از آنکه بازار و مخاطب جدیدی را خلق کند، دنباله فضای فروش واقعی کتاب است.

وی تصریح کرد: ویژگی مهم سرانه مطالعه این است که مطالعه از روی اختیار و انتخاب باشد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در هدفمندکردن رویدادهایی که متناسب با فرهنگ و سرانه مطالعه عمومی است نقش بسزایی داشته است.

علیزاده همچنین گفت: فروش بخش‌های ناشران عمومی و کودک و نوجوان از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است زیرا فعالیت آنها در نسبت با فرهنگ عمومی تعریف می‌شود و این نمایشگاه در وضعیت آشفته نشر در کشور باید متناسب با نیاز جامعه ما تعریف شود و می‌تواند نقطه شروعی برای تغییر و اصلاح‌های بزرگ در جامعه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها