یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
گلچینی راه‌گشا از رهبر معظم انقلاب در چهل سال گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی

مولف برای نگارش کتاب از بیانات، پیام‌های رهبر معظم انقلاب و دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی استفاده کرده است. یعنی از میانه سومین دوره مجلس در سال ۱۳۶۸ تا آغاز یازدهمین دوره در سال ۱۳۹۹ که همگی در دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واقع شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در زمستان ۱۳۵۷ و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایده تدوین قانون اساسی توسط امام خمینی (ره) و یارانش در پاریس مطرح شد. در همان‌جا پیش‌نویس اولیه قانون اساسی تهیه شد. بعدها پس از پیروزی انقلاب، این پیش‌نویس توسط افراد و گروه‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ۱۵ بهمن ۱۳۵۷، امام خمینی (ره) از جمله وظایف دولت موقت مهدی بازرگان را تشکیل مجلس مؤسسان منتخب مردم برای نگارش قانون اساسی اعلام کرد. پس از شروع کار دولت بازرگان، شورای عالی طرح‌های انقلاب با تصویب هیئت دولت در ۸ فروردین ۱۳۵۸ تأسیس و از وظایف این شورا، تهیه طرح قانون اساسی بر مبنای ضوابط اسلامی و اصول آزادی عنوان شد.

در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی برگزار و اعضای منتخب از ۲۸ مرداد شروع به تدوین قانون اساسی کردند. در ۲۴ آبان ۱۳۵۸ کار تدوین به پایان رسید و دو روز بعد (۲۶ آبان ۱۳۵۸) در روزنامه کثیرالانتشار کیهان به چاپ رسید. همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۱ و ۱۲ آذر برگزار شد و با رأی قریب به اتفاق (۹۸/۲ درصد) ملت به تصویب نهایی رسید. به همین خاطر روز دوازدهم آذر، «روز قانون اساسی جمهوری اسلامی» ایران نام گرفت.

کتاب «نطق فرادستور» گلچینی است از راهنمایی و راه گشایی رهبر معظم انقلاب در چهل سال گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آغازین روز یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بازدیدهای سالانه و پیام های پایان دوره مجلس. پیرانه پندهایی که خواندن آن‌ها در قالب یک پیام شیرین و پیوسته می‌تواند فرا راه نماینده امروز باشد و راه و رسم نمایندگی را به او نشان دهد.

گویی یک نماینده، در یک جلسه در محضر مقام معظم رهبری، از بای بسم‌الله تا تای تمت نگاه ایشان را می شنود. نگاه به مجلس، نمایندگان مجلس، وظایف و مأموریت ایشان. مخاطب این کتاب نه فقط نمایندگان مجلس، بلکه هر کسی است که به نوعی با مجلس مرتبط و به خواندن این کتاب و آشنایی با نگاه رهبر معظم انقلاب نیازمند است. یعنی تک تک مردمی که رأی می دهند و پس از رأی دادن، از نمایندگان مطالبه می کنند، خواندن این کتاب، دستاوردهای جدیدی برایشان خواهد داشت.

نویسنده برای نگارش این کتاب از بیانات، پیام های رهبر معظم انقلاب و دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی استفاده کرده است. یعنی از میانه سومین دوره مجلس در سال ۱۳۶۸ تا آغاز یازدهمین دوره در سال ۱۳۹۹ که همگی در دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واقع شده اند.

بررسی ۲۹ دیدار با نمایندگان و ۱۶ پیام به نمایندگان ادوار مختلف مجلس و رجوع به بیانات دیگر معظم له در موضوعاتی همچون فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و جایگاه قانون، در مجموع این اثر را از ۵۹ منبع و ۱۵۸ ارجاع مستقیم به منظومه فکری مقام معظم رهبری بهره مند ساخت.

در بخشی از کتاب آمده است: «از خطوط اصلی خط، امام نقش مردم است؛ هم در انتخابات که امام در این کار واقعاً یک حرکت عظیمی انجام داد، هم در غیر انتخابات، در مسائل گوناگون اجتماعی در هیچ انقلابی در دوران انقلاب‌ها - که نیمه اول قرن بیستم دوران انقلاب‌های گوناگون است؛ در شرق و غرب دنیا انقلاب‌های مختلفی با شکل‌های مختلف به وجود آمد - سابقه ندارد که دو ماه بعد از پیروزی انقلاب یک رفراندوم عمومی برای انتخاب شیوه حکومت و نظام حکومتی انجام بگیرد؛ اما به همت امام در ایران این اتفاق افتاد.

هنوز یک سال از انقلاب نگذشته بود که قانون اساسی تدوین و تصویب شد. در آن ماه‌های اول که تدوین قانون اساسی هنوز انجام نشده بود و تأخیر افتاده بود یادم هست یک روز امام ماها را خواستند، رفتیم قم. با اوقات تلخی گفتند که قانون اساسی را زودتر تدوین کنید. آن وقت انتخابات مجلس خبرگان راه افتاد و مردم خبرگان را برای تدوین قانون اساسی انتخاب کردند؛ بعد هم که قانون اساسی تدوین شد، آن را به رأی عمومی گذاشتند؛ رفراندوم شد مردم قانون اساسی را انتخاب کردند. بعد هم انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس برگزار شد.

در سخت‌ترین دوران جنگ که تهران زیر بمباران دشمن بود، انتخابات تعطیل نشد؛ حتی تا امروز یک روز انتخابات در ایران تأخیر نیفتاده است. کدام دموکراسی را در دنیا شما سراغ دارید؟ انقلاب‌ها که هیچ؛ در هیچ دموکراسی ای، با این دقت سر، موقع آرای مردم به صندوق‌ها ریخته نمی‌شود. این خط امام است.»

کتاب «نطق فرادستور» از سوی محسن مشرقی و فاطمه عقیقی در ۹۵ صفحه تدوین و به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها