یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
برای پویایی جامعه، رویدادهای فرهنگی و هنری مفرح برگزار شود

عباس قدیرمحسنی، نویسنده کودک و نوجوان، خواهان تداوم و تنوع فعالیت‌های فرهنگی و هنری ویژه کودکان و نوجوانان در قالب برنامه‌های مفرح شد.

این نویسنده و منتقد در حاشیه دومین رویداد ادبی «تهران به روایت دختران» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تأکید کرد: باید تمام سازمان‌های فرهنگی برای آموزش داستان به نسل جوان وارد عمل شوند. خانه کتاب یا آموزش و پرورش با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت می‌توانند در این زمینه گام‌های خوبی بردارند و با تدارک‌دیدن برنامه‌های اردویی همچون آنچه در این رویداد شاهد هستیم، پویایی و نشاط را در میان کودکان و نوجوانان گسترش دهند.

نویسنده «من یک جادوگر هستم» گفت: برای هر آموزشی به نسل تازه مثل آموزش حیطه نویسندگی، باید از روشی که شهرداری دنبال می‌کند، پیروی کرد. البته نویسندگی کار سختی است و قطعاً این نوجوانان با آموزش‌های کوتاه‌مدت یک یا دو هفته‌ای نویسنده نخواهند شد؛ اما نگاه‌شان و توجه‌شان به‌ویژه به شهرشان متفاوت می‌شود و دقت‌شان در این زمینه افزایش می‌یابد و این حائز اهمیت است.

این طنزپرداز عنوان کرد: آموزش داستان و داستان‌نویسی و طبقه‌بندی‌کردن بچه‌ها در گروه‌های سنی مختلف، کار درستی است. همچنان که استفاده از صاحب‌نظران ادبیات برای آموزش این گروه‌های سنی، فعالیتی ماندگار است. با این وجود من فکر می‌کنم ارائه سبک‌های مختلف به بچه‌ها اقدامی زودهنگام است. هنوز شاید آموزش تخصصی سبک‌ها برای این بچه‌ها درست نباشد و شاید بهتر آن باشد که در این گروه‌های سنی بر داستان‌های واقعی یا حتی اصول خاطره‌نویسی تأکید شود.

قدیرمحسنی افزود: استادان چنین دوره‌هایی الزاماً باید از بین استادان پرانرژی انتخاب شوند تا بتوانند ضمن ارائه دروس و محتوا به‌خوبی، جوان‌پسند کارگاه را اداره کنند. به هر حال من فکر می‌کنم برپایی چنین رویدادی به صورت سالیانه حائز اهمیت است و می‌تواند به علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی کمک کند. حتی می‌توان با تدارک دیدن باشگاهی در فضای مجازی شرایطی را فراهم کرد تا این بچه‌ها بتوانند در آن ارتباط دائمی خود را داشته باشند؛ ولی باید مراقب بود که مقوله آموزش افراطی نشود تا نوعی خستگی را در بچه‌ها موجب شود.

دومین رویداد ادبی «تهران به روایت دختران (بورسیه نویسندگان نوجوان)» با حضور خسرو باباخانی، مصطفی خرامان و محمدرضا شمس، در قامت نویسندگان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و اطلاعاتی درباره نحوه نگارش داستان‌های فانتزی، سبک وحشت و پلیسی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، خسرو باباخانی با موضوع داستان‌های وحشت، محمدرضا شمس با موضوع داستان‌های فانتزی و مصطفی خرامان با موضوع داستان‌های پلیسی اطلاعاتی را در اختیار نزدیک به ۱۳۰ نفر از دختران علاقه‌مند به نویسندگی قرار دادند.

این رویداد ادبی با برگزاری «ماراتن نویسندگی» با شعار «من می‌نویسم، پس هستم» پایان یافت. بناست آثار تولیدی این رویداد، در کتابی مستقل به چاپ برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط