شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۸
كاخي: کاش شعر هم مشیری را دوست داشت

مرتضي كاخي، شاعر، مشيري را شاعري مي‌داند كه با توده مردم و ذوق شعري آن‌ها سروكار داشت و شعرهايي روان و ساده می‌سرود. او می‌گوید: اگر حمل بر شیطنت نکنید، باید بگویم کاش همان‌قدر که مشیری شعر را دوست داشت، شعر هم او را دوست می‌داشت.\

مرتضي كاخي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره ويژگي‌هاي شعري و شخصيتي فريدون مشيري گفت: مشيري شاعري بود مردم‌پسند و طبقات عمومي مردم(به جز متخصصان شعر) از شعر او لذت مي‌بردند. به همين جهت تيراژ كتاب‌هايش بالا بود و هرگاه كتابي منتشر مي‌كرد پديده‌اي در عالم ادبيات عمومي تلقي مي‌شد.

وي با تاكيد بر اطلاعات گسترده مشيري در زبان فارسي ادامه داد: مشيري زبان فارسي را كه لازمه شعر خوب گفتن است بر خلاف بسياري از شاعران خوب و به هنجار مي‌دانست. از سوي ديگر تخصص او-غير از شغلش- در كار روزنامه‌نگاري و اداره صفحات ادبي مجلات بود. از همين رو با توده مردم و ذوق شعري آن‌ها سروكار داشت. شعرهايي مي‌سرود كه با مذاق آن‌ها سازوگار باشد.

كاخي اظهار داشت: اين‌كه امروز او نيست براي شعر معاصر فارسي ضايعه‌اي عظيم است؛ چراكه مشيري شعر را مي‌شناخت و به آن علاقه‌مند بود و از سوي ديگر مطابق ميل و سليقه اكثريت مردم شعر‌خوان، شعري روان، ساده، موثر و دلنشين مي‌سرود.

وي از مشيري به عنوان شاعري دوست‌داشتني ياد و تصريح كرد: افسوس مي‌خورم كه نمي‌توانم هر چه تلاش كنم او را جزو شاعران بزرگ اين روزگار به حساب آورم. هر چند كه او از شاعران بسيار مشهور، مردم‌پسند و دوست‌داشتني بود.

اين شاعر گفت: اگر اين كلام را شيطنت حساب نكنيد(اگر مي‌خواهيد شيطنت حساب كنيد، حساب كنيد، اشكالي ندارد، می‌توانم بگویم كاش علاقه‌اي كه مشيري به شعر داشت، شعر هم به او داشت و به همان نسبت به او علاقه‌مند بود.

وي در پايان يادآور شد: خدايش بيامرزد كه مردي بسيار پاك، نجيب، متين و مردم‌دوست بود و مصاحبت با او غنيمت.

فریدون مشیری متولد ۳۰ شهريور ۱۳۰۵ در تهران است. پدر و مادر او هر دو از ادبیات و شعر سررشته داشتند و پدربزرگ مادری او میرزا جوادخان موتمن‌الممالک از شاعران روزگار ناصری بوده است.

مشیری دوره آموزش‌های دبستانی و دبیرستانی را در مشهد و تهران به پایان رساند و سپس وارد دانشگاه شد و در رشته زبان ادبیات فارسی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت، اما آن را ناتمام رها کرد و به سبب دلبستگی بسیاری که به حرفه روزنامه‌نگاری داشت از همان جوانی وارد فعالیت مطبوعاتی در زمینه خبرنگاری و نویسندگی شد و بیش از سی سال در این حوزه کار کرد.

مشیری سال‌ها عضویت هیات تحریریه مجلات «سخن»، «روشنفکر»، «سپید و سیاه» و چند نشریه دیگر را داشت. از سال ۱۳۲۴ در وزارت پست و تلگراف و تلفن و سپس شرکت مخابرات ایران مشغول به کار و در سال ۱۳۵۷ بازنشسته شد.

مشیری سال‌ها از بیماری رنج می‌برد و در بامداد روز جمعه ۳ آبان ماه ۱۳۷۹ خورشیدی در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط