سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
سالانه مجوز انتشار ۱۱ هزار عنوان کتاب در قم صادر می‌شود

قم - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از صدور مجوز سالانه برای انتشار ۱۱ هزار عنوان کتاب در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، امیرعلی عموزاده با اشاره به اینکه امسال دریافت مجوز چاپ و نشر کتاب در این استان نسبت به سال گذشته رشد چندانی نداشته است، گفت: دریافت مجوز چاپ و نشر کتاب در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ درصد رشد داشته‌است.

وی ادامه داد: درمقابل نشر کتاب‌های صوتی و دیجیتال با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده‌است هر چند که کتاب کاغذی جایگاه خود را دارد و هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب‌های سنتی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: در حالی که سالانه مجوز انتشار ۱۱ هزار عنوان کتاب در قم صادر می‌شود، در ۲۰ استان کشور حتی ممیزی کتاب نیز انجام نمی‌گیرد.

ترویج کتابخوانی جایگاه کتاب و کتابخوانی را بالا می‌برد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به اینکه همه آحاد مردم، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی دست در دست هم باید در ترویج کتابخوانی تلاش کنند، گفت: ترویج و گسترش کتاب و کتابخوانی می‌تواند در دستیابی به دستاوردهای نوین بشری در زمینه دانش و فرهنگ و پیشینه اندیشه‌ها، عقاید و تجلیات فکری و خلاق بزرگان فکر و اندیشه کمک کند.

وی تاکید کرد: با ترویج کتابخوانی همچنین می‌توان به سفارش‌ها و توصیه‌های دینی و اسلامی که در آن‌ها کتاب و کتابخوانی جایگاه بالا دارد، عمل کرد.

یک‌هزار و ۵۰۰ ناشر در استان قم فعالیت دارند

وی به فعالیت یک‌هزار و ۵۰۰ ناشر در استان قم اشاره و بیان کرد: تعداد چاپخانه‌های این استان به جز چاپخانه‌های دیجیتال، ۲۹۱ مورد است که در راستای نشر کتاب فعالیت دارند.

عموزاده با اشاره به اینکه استان‌های دیگر به طور میانگین دارای ۱۰ ناشر هستند، گفت: قم با این تعداد ناشر جایگاه دوم نشر کشور را به خود اختصاص داده‌است که این امر نشان از اهمیت جایگاه کتاب در این استان دارد.

وی اضافه کرد: قم تنها ۱۰ درصد جمعیت استان تهران را داراست و با این وجود رتبه دوم چاپ و نشر کتاب بعد از تهران را کسب کرده که از فعالیت دلسوزانه مروجان فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قم دلالت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها