چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
فرهنگ کتاب و کتابخوانی تمدن ساز است

قم – یک مولف و مدیر دبیرستان شهید هادی کریمی قم با اشاره به اینکه باید به موضوع ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته باشیم، گفت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی تمدن ساز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، یونس عزیزی روز چهارشنبه در آئین نواخته شدن زنگ هفته کتاب استان قم در دبیرستان شهید هادی کریمی قم، گفت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی تمدن ساز است و اگر بخواهیم به سمت تمدن نوین حرکت کنیم و جامعه تمدن سازی باشیم باید به موضوع ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته باشیم.

وی گفت: در تاریخ، مسلمانان به ویژه ایرانیان دوران ساز بوده‌اند و این به برکت تولید علم، مکتوب کردن آن و در اختیار گذاشتن ملت‌ها صورت گرفته است، اگر می‌خواهیم به دوران طلایی و تمدن سازی برسیم راهی جز تولید علم و توسعه فرهنگ کتاب نداریم.

مدیر دبیرستان هادی کریمی با انتقاد از نبودن زنگ کتاب در برنامه درسی مدارس گفت: نهادهای فرهنگی همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا این سه نهاد با تشکیل یک مثلث فرهنگی بتوانند این موضوع را که از مطالبات سه دهه اخیر رهبری است به ثمر برسانند.

عزیزی تاکید کرد: آموزش و پرورش استان قم با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و آن را اجرایی نمایند.

وی افزود: اگر این موضوع به نتیجه برسد، سازکار اجرایی جانمایی زنگ کتاب در برنامه درسی از سوی استان قم به عنوان یک الگو به استان‌های دیگر عرضه خواهد شد و ما شاهد برگزاری زنگ درسی کتاب در مدارس خواهیم بود.

مطالعه باعث جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود

امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، بر فرهنگ سازی در زمینه مطالعه کتاب تاکید کرد و گفت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در دنیا دستیابی به اطلاعات است بنابراین هرچه قدر سرانه مطالعه کتاب بیشتر باشد توسعه در کشورها بیشتر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

وی گفت: با وجود اینکه در دنیای امروز کتابخوانی به شیوه‌های الکترونیک گسترش یافته اما هیچکدام از روش‌ها جای خواندن کتاب را نمی‌گیرد.کتاب به عنوان ابزار اصلی آگاهی بخشی در خانواده‌ها، همواره مورد توجه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم هدف از نواختن زنگ کتاب و کتابخوانی را گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه خواند و اظهار کرد: این برنامه حرکتی فرهنگی است و سبب رشد جامعه می‌شود.

وی اظهار داشت: افزایش مطالعه در خانواده‌ها باعث جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فردی و اجتماعی است.

عموزاده تلاش رسانه‌ها را در افزایش چشمگیر مراجعان به کتابخانه های عمومی و ترویج فرهنگ مطالعه بسیار راهگشا دانست.

فرهنگ کتاب و کتابخوانی تمدن ساز است

به گزارش ایبنا؛ آئین زنگ هفته کتاب در استان قم با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، رئیس خانه مطبوعات و جمعی از مسئولین استان در دبیرستان شهید هادی کریمی نواخته شد. در ادامه این برنامه، کتابخانه شهید محمدحسین فهمیده برای استفاده دانش آموزان این دبیرستان افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها