دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
افزایش ۵۷ درصدی میزان امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان قم

قم - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در آستانه سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، از افزایش ۵۷ درصدی میزان امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان قم خبر داد.

مهدی توکلیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ کتابخانه نهادی در سطح استان قم وجود دارد، گفت: از این تعداد، ۱۵ کتابخانه در سطح شهر قم، ۵ کتابخانه در روستاهای قم شامل صرم، فردو، نایه، مبارک‌آباد و طایقان و پنج کتابخانه در مرکز شهرستان‌ها و بخش‌های استان در قنوات، سلفچگان، کهک، دستجرد و جعفریه واقع است.

وی افزود: در مجموع کتابخانه‌های عمومی استان، در حال حاضر ۴۰ هزار و ۸۱۱ عضو فعال در کتابخانه ها داریم که از این تعداد ۲۵ هزار و ۳۵۷ نفر را بانوان و ۱۵ هزار و ۴۵۴ نفر را آقایان تشکیل می‌دهند.

توکلیان یکی از شاخص‌های توسعه کتابخانه ها را افزایش امانت کتاب عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۴۹ هزار و ۴۳۶ جلد منبع اطلاعاتی شامل کتاب و نشریه توسط گروه های سنی مختلف در کتابخانه‌های عمومی استان، به امانت رفته است که نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به اهمیت طرح «اهدای کتاب، اهدای دانایی» و لزوم اجرای آن در کتابخانه‌های عمومی گفت: با هدف ترویج سنت حسنه نیکوکاری و اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی و همچنین غنی‌سازی مجموعه منابع کتابخانه هر ساله طرح «اهدای کتاب، اهدای دانایی» در کتابخانه‌ها اجرا می‌شود که در سال جاری نیز سطح مشارکت های مردمی در این حوزه ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

توکلیان با اشاره به طیف گسترده مراجعه کنندگان کتابخانه‌های عمومی بر نقش مهم کودکان در ساخت و توسعه آینده کشور تاکید کرد و افزود: کتابخانه‌های عمومی با تهیه و ارائه انواع گوناگونی از منابع و انجام فعالیت‌های مختلف، بستر خوبی در اختیار کودکان قرار می دهد تا لذت مطالعه و دانش و افزایش آگاهی را تجربه کنند.

تصریح کرد: در سال جاری ۲هزار و ۱۶۲ مورد فعالیت فرهنگی و کتابخوانی داشتیم که با ۲۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته روبه رو بوده است.

توکلیان افزود: تاکنون ۱۹۴ کارگاه آموزشی با حضور اعضای کتابخانه‌ها برگزار شده که نسبت به سال گذشته رشد ۵۳ درصدی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها