چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
کتاب «چگونه فوکو بخوانیم؟» منتشر شد

کتاب «چگونه فوکو بخوانیم؟» نوشته یوهانا اوکسالا به عنوان یکی از تازه‌های نشر نی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یوهانا اوکسالا استاد فلسفه آرتور جی اشمیت در دانشگاه لویولا شیکاگو است که به تازگی کتاب «چگونه فوکو بخوانیم؟» را نوشته است و محمد جمشیدی منش آن را ترجمه کرده است.

در بخشی از کتاب آمده است: میشل فوکو فیلسوفی با استعدادی شگرف و استثنایی، کنشگری سیاسی، نظریه‌پردازی اجتماعی، منتقدی فرهنگی، مورخی خلاق، روشنفکری با اشتهار جهانی و استاد معتبرترین مؤسسه‌ی دانشگاهی فرانسه بود، کسی که شیوه‌های اندیشیدن امروزی ما را چنان تغییر داد که دیگر بازگشت به پیش از آن ناممکن است.

پروژه‌ی انتقادی فوکو همچنان الهام‌بخش محققان، هنرمندان و کنشگران سیاسی است تا از رهگذر آن به شیوه‌های بدیعِ برساخته‌شدن شکل‌های جدید اندیشه و نیز راه‌های فروپاشی یقین‌های کهنه پی ببرند همان یقین‌هایی که غالباً کاشف به عمل می‌آید چیزی جز توهماتی آرامش‌بخش نیستند.

اندیشه‌ی فوکو را نیز درست مثل زندگی او نمی‌توان ذیل بن‌مایه‌ای واحد مقوله‌بندی کرد. نه به دلیل این‌که غالباً کارش به شکست می‌انجامید و رأی خود را عوض می‌کرد، بل به این دلیل که پرسش‌های موردنظر او هیچ پاسخ قطعی و نهایی‌ای نداشتند. از نظر او، فلسفه مجموعه‌ای از دانش نبود که پیوسته بر آن افزوده شود، کرداری انتقادی بود که باورهای جزمی و کردارهای برنتافتنی جامعه‌ی معاصر را بی‌امان به پرسش می‌کشید. فوکو ما را به ادامه‌دادن این کردار انتقادی دعوت می‌کرد: ما نباید آثار فوکو را جز با هدف تغییردادن جهان بخوانیم.

کتاب «چگونه فوکو بخوانیم؟» توسط انتشارات نی در ۱۴۵ صفحه و به قیمت ۱۲۰ هزارتومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط