سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
«حق‌الناس در مردم‌سالاری دینی» منتشر شد

کتاب «حق‌الناس در مردم‌سالاری دینی» به عنوان یکی از تازه‌های نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب به بررسی مبانی کلامی و فقهی شیعه می‌پردازد و مفهوم حق‌الناس که یکی از مباحث مهم در اصول اعتقادی شیعه است را مورد تحلیل قرار می‌دهد. اما به دلایلی همچون شکل‌نگرفتن حکومت اسلامی با محوریت فقه شیعی، مباحث حق‌الناس به حوزه‌ی حکومتی وارد نشده است. این موضوع در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی به طور گسترده‌ای مطرح شده و نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی در باب ارتباط جمهوریت و اسلامیت و جایگاه حق مردم سخن گفته‌اند.

با مطرح‌شدن مردم‌سالاری دینی در دهه‌ی ۱۳۷۰ این موضوع به شکل جدی‌تری نمودار شد. در کتاب‌ِ پیش‌رو نویسنده ابتدا به توضیح مبانی مردم‌سالاری می‌پردازد و در ادامه رابطه‌ی حق و تکلیف شهروندان در جامعه و نسبت آنها با حکومت را تشریح و این سؤال را مطرح نموده که آیا حقوق انسان‌ها تکالیفی را نیز برای آنها به بار می‌آورد؟ در توضیح این مسئله نویسنده به انواع رابطه‌ی حق و تکلیف اشاره نموده و رویکرد اسلامی شیعی رایج در این باب را تبیین می‌کند.

کتاب «حق‌الناس در مردم‌سالاری دینی» نوشته سجاد رستمی‌پور توسط نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ۳۰۹ صفحه و به قیمت ۱۷۰ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط