یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰
مردمسالاري ديني در نظام سياسي و اجتماعي

چاپ نخست كتاب «مردمسالاري ديني» به كوشش دكتر محمدرضا مرندي از سوي دفتر نشر معارف منتشر و روانه بازار كتاب شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، نخستين جلد از مجموعه مقالات دومين همايش سراسري مردمسالاري ديني است كه براي تعميق بخشيدن به انديشه‌ مردمسالاري و نهادينه كردن آن در نظام سياسي و اجتماعي و ارائه راهكارهاي اجرايي مناسب، ارديبهشت 1386 در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.

بر اساس مطالب كتاب، امروزه دموكراسي و مردمسالاري به يك گفتمان غالب در ميان انديشمندان سياسي تبديل شده و از آنجا كه برداشت‌ها و تعابير متعددي از آن در ميان صاحب‌نظران وجود دارد، ديدگاه‌هاي آنان در زمينه اين پديده متعدد و متنوع است. شايد يكي از اصلي‌ترين تقسيم‌بندي‌هاي دموكراسي، تقسيم آن به مطلق يا محض در مقابل مضاف يا مقيد باشد. دموكراسي مطلق، دموكراسي است كه در آن، راي، نظر و حق انتخاب مردم به‌طور مطلق و بدون هيچ قيد و شرطي مبناي عمل حكومت باشد و در مقابل آن، دموكراسي مضاف يا مقيد به دموكراسي‌اي اطلاق مي‌شود كه در آن، راي و نظر و حق انتخاب مردم تنها در چارچوب يك انديشه يا ايدئولوژي خاص، تعريف، تحديد و به رسميت شناخته شود.

مطالعات و تجربيات تاريخي و سياسي حكايت از آن مي‌كنند كه دموكراسي مطلق و محض مفهومي انتزاعي است كه -حداقل در جهان امروز- در قالب يك نظام سياسي، وجود خارجي و عيني ندارد. به عبارت ديگر، همه دموكراسي‌هاي موجود در دنيا از نوع دموكراسي‌هاي مضاف و مقيدند كه از جمله آنها مي‌توان از دموكراسي ليبرال و دموكراسي‌ سوسيال ياد كرد. 

نويسنده اين اثر معتقد است: «دموكراسي اسلامي يا مردمسالاري ديني نيز يكي از اقسام دموكراسي‌هاي مضاف تلقي مي‌شود. اين مفهوم كه چندين سال است در محافل سياسي و علمي كشور ما به‌طور فراگير مطرح و نظام جمهوري اسلامي نيز يك مدل محقق از آن تلقي مي‌شود، امروزه با چالش‌هاي متعددي از سوي صاحب‌نظران رو به ‌رو شده و ديدگاه‌هاي متعارضي را پيرامون خود به وجود آورده است به‌گونه‌اي كه مطالعه و تحقيق در اين حوزه و نظريه‌پردازي از سوي انديشمندان و نظريه‌پردازان به يك ضرورت نظري و عملي تبديل شده است. به همين منظور اولين همايش مردمسالاري ديني در سال 1382 برگزار و ادبيات علمي درخوري نيز در آن توليد شد. در همين راستا دومين همايش سراسري مردمسالاري ديني به منظور تعميق بخشيدن به انديشه و نهادينه كردن آن در نظام سياسي و اجتماعي و ارائه راهكارهاي اجرايي مناسب در ارديبهشت 1386 در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.»

در جلد نخست اين اثر، مقالاتي با عناوين مردمسالاري ديني و چالش‌هاي پيش‌رو، نظريه يا طرح (آيت‌الله عميد زنجاني)، مروري بر ديدگاه‌هاي مختلف در مردمسالاري ديني (دكتر محمدرضا مرندي)، تقريري از مردمسالاري ديني (دكتر احمد واعظي)، ساختار و تاويل مردمسالاري ديني (دكتر اصغر افتخاري)، مردمسالاري ديني؛ امكان يا امتناع مفهومي (حجت‌الاسلام دكتر ميراحمدي)، جايگاه شورا در نظام مردمسالاري ديني (دكتر سيد خدايار مرتضوي)، مردمسالاري ديني در انديشه سياسي علماي معاصر (مسعود پورفرد)، مردمسالاري در انديشه سياسي آيت‌الله مصباح و دكتر سروش (علي ملكي)، از حق در حاكميت تا صلاحيت بر حكومت (دكتر جاويد)، جايگاه حق راي در مردمسالاري ديني (غلامحسين مقيمي)، از فردگرايي ليبرال دمكراسي تا «كرامت انساني» مردمسالاري ديني (دكتر غلامرضا خواجه‌سروي)، نظريه‌اي درباره مردمسالاري ديني (دكتر حميد حاجي‌حيدر) به چاپ رسيده‌اند.

چاپ نخست كتاب «مردمسالاري ديني» در شمارگان 2000 نسخه، 312 صفحه و بهاي 34000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها