شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
«موسوعة أحکام المسجد فی الفقه المقارن» به چاپ رسید

قم- از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) «موسوعة أحکام المسجد فی الفقه المقارن» روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به تازگی اثری با موضوع مسجد منتشر کرده است. مؤلف کتاب حجت‌الاسلام بهشتی دامغانی است که اثر قبلی وی «اخباری‌گری، تاریخ و عقاید» مورد توجه محققان قرار گرفت و عنوان پژوهش برتر کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه را به خود اختصاص داد.

نویسنده این موسوعه گفت: با لطف خداوند و عنایات خاصه اهل‌بیت (ع) جلد اول موسوعه احکام مسجد در فقه مقارن در ۵۸۸ صفحه به زبان عربی با عنایت ویژه آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی و به همّت مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) منتشر شده است.

وی افزود: این موسوعه با جمع‌آوری مباحث پراکنده فقهی درباره مسجد در کتب مختلف به صورت منسجم و فصل‌بندی مناسب، توانسته اثر بدیعی در حوزه خود به وجود آورد. از امتیازات این کتاب استفاده از منابع دست اول و بسیار گسترده از فقهای درجه یک و مطرح مذاهب خمسه است.

این پژوهشگر در ادامه گفت: اولین موضوع این کتاب درباره شرایط تحقق مسجد از جمله وقف مسجد است که از دیدگاه مذاهب پنج گانه بررسی و از زوایای گوناگون بحث شده است. در ادامه به ۱۱ آیه درباره مسجد از نگاه مذاهب فقهی پرداختیم که از مباحث جالب آن بناء بر قبور، زینت مسجد و منزلت مسجد است.

وی بیان کرد: اهتمام به تعمیر و نظافت مسجد، تفاوت مسجد با مصلی، حضور مستمر در مسجد، ثواب فراوان نماز خواندن در مساجد، حکم مجاوران مسجد، مسجد محل تعلیم و تربیت، اعتکاف در مسجد، احکام اذان و موذن، احکام امام جماعت مسجد، آداب ورود، سکون و خروج از مسجد، مکروهات و منهیات مسجد از دیگر مباحث این کتاب است که با بیان فتاوای مذاهب مختلف به مباحث این کتاب تنوع خاصی بخشیده و کتاب سترگی را در فقه مقارن با موضوع مسجد پدید آورده است.

مؤلف «موسوعة أحکام المسجد فی الفقه المقارن» یادآور شد: مطالعه این کتاب را به محقّقان و پژوهشگران فقه مقارن و نیز برای مبلغان و سخنرانان توصیه می‌کنیم که با توجه به موضوعات بسیار بکر مطرح شده در این اثر، می‌توان جلسات جذابی برای مستمعین و مخاطبان در زمینه مساجد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها