چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
اصالت تاریخی را در «چاپید شاه» رعایت کرده‌ام

سپیده انوشه، برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش کودک و نوجوان گفت: «چاپید شاه» یک مسیر سوم برای روایت‌های تاریخی است. مسیر اول با زبان خشک تاریخی روایت‌ها را بیان می‌کند و مسیر دوم رمان‌ها و داستان‌ها هستند.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سپیده انوشه، برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش کودک و نوجوان در شرح ویژگی کتاب «چاپید شاه» گفت: «چاپید شاه» یک مسیر سوم برای روایت‌های تاریخی است. مسیر اول همان کتاب‌های تاریخی است که با زبان خشک تاریخی روایت‌ها را بیان می‌کند. مسیر دوم رمان‌ها و داستان‌ها هستند که در رمان و داستان هم معمولاً درام بر حقیقت تاریخی فائق می‌شود.

وی افزود: در «چاپید شاه» سعی کرده‌ام یک روایت سومی داشته باشم که اصالت تاریخی در آن حفظ شود و به ماجرای درام هم نرسم و روایتی خواندنی را به مخاطب ارائه کنم. این کتاب از تولد رضاخان تا پایان حکومت پهلوی را روایت می‌کند.

انوشه بیان کرد: در این دوره فعلی که معمولاً اطلاعات بزک شده از دوره پهلوی به مخاطب خصوصاً به مخاطب نوجوان می‌رسد، در کتاب «چاپید شاه» سعی کرده‌ام تا واقعیت را بیان کنم که این کار در پویایی تاریخ موثر خواهد بود. قطعاً واقعیت و تجربه واقعیت و حقیقت می‌تواند به مخاطب نوجوان کمک کند تا وقتی به سن تصمیم‌گیری رسید و خواست درباره برهه‌های تاریخی تصمیم‌گیری کند، تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشد.

برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو درباره اصری که در دست نگارش دارد، گفت: هم‌اکنون اثر دیگری درباره تاریخ هالیوود و برخورد هالیوود با سیاه‌پوستان آمریکا را در دست نگارش دارم.

برگزیدگان سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش روایت و تاریخ شفاهی، کودک و نوجوان و داستان و رمان بزرگسال دوشنبه یکم آبان‌ماه در تالار وحدت معرفی شدند. با نظر گروه‌های داوری و هیئت‌های نخبگانی کتاب «چاپید شاه» تالیف سپیده انوشه که از سوی انتشارات جمکران به چاپ رسید، در ردیف آثار برگزیده قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها