سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
بیان مستقیم شهید لاجوردی در پویایی تاریخ موثر است

جواد اسلامی، برگزیده بخش روایت و تاریخ شفاهی جایزه شهید اندرزگو گفت: کتاب «مبارزه به روایت شهید سیداسدالله لاجوردی» بیان مستقیم از خود شهید لاجوردی است که بی‌شک در پویایی تاریخ موثر خواهد بود.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): جواد اسلامی، برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش روایت و تاریخ شفاهی در شرح ویژگی کتاب «مبارزه به روایت شهید سیداسدالله لاجوردی» گفت: کتاب روایت شفاهی از شهید سیداسدالله لاجوردی است و این بزرگترین ویژگی کتاب است. این شهید علی‌رغم اینکه بسیار پرهیز داشت از اینکه جلوه‌گری کند و در جامعه تبرج داشته باشد اما به مناسبت شرایط زمانی سال ۵۹ و حرکت‌هایی که منافقین داشتند، این ضرورت را احساس کرده بود که این خاطرات را بیان کند.

وی بیان کرد: این خاطرات در ۶ یا ۷ نوار بیان شده است که شهید لاجوردی در این نوارها به بیان خاطرات خویش پرداخته است. من مستندسازی و حاشیه‌زدن بر این روایت را به انجام رساندم. شاید خواننده این کتاب حنیف‌نژاد یا بهمن بازرگان را نشناسد که من نکات تکمیلی را در کنار خاطرات شهید لاجوردی ذکر کردم و این ویژگی مدنظر داوران قرار گرفت.

نویسنده کتاب «مبارزه به روایت شهید سیداسدالله لاجوردی» افزود: آن زمان احساس این شهید بر این بود که ضرورت دارد تا جامعه نسبت به نفاق و شرایطی که منافقین دارند، آشنا شود و جوانانی که جذب شعارهای فریبنده منافقین درباره مرگ بر آمریکا، امپریالیسم و… می‌شوند، با شنیدن و خواندن این خاطرات آگاه شوند. البته اکنون می‌بینیم که برخی جوانان در دامن آنها هستند و متاسفانه امروز جای این شهدا خالی است.

جواد اسلامی در ادامه گفت: ویژگی خاطراتی که از زبان این شهدا بیان شده است، این است که کسی دیگر از قول آنها بیان نمی‌کند، این کتاب بیان مستقیم از خود شهید لاجوردی است که بی‌شک در پویایی تاریخ موثر خواهد بود. من البته یک کتاب دیگر هم در مورد شهید امانی نوشته‌ام اما آن کتاب بیان خود شهید نیست و تفاوت این دو کتاب در همین است.

برگزیدگان سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش روایت و تاریخ شفاهی، کودک و نوجوان و داستان و رمان بزرگسال دوشنبه یکم آبان‌ماه در تالار وحدت معرفی شدند. با نظر گروه‌های داوری و هیئت‌های نخبگانی کتاب «مبارزه به روایت شهید سیداسدالله لاجوردی» تالیف جواد اسلامی که از سوی انتشارات روزنامه ایران به چاپ رسید، در ردیف آثار برگزیده قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها