به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجمین نشست مجمع کتابخانههای بزرگ کشور (مکتب)، با حضور روسا، معاونان و مدیران کتابخانه های بزرگ کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تهران برگزار شد.
علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: از سالهای حدود ۹۴ و ۹۵ طرحی در ذهن برخی از دوستان شکل گرفت که مجمع کتابخانههای بزرگ کشور صرف نظر از وابستگی تشکیلاتی با همفکری و همافزایی تشکیل شود و این آغاز فعالیت مجمع کتابخانههای بزرگ کشور (مکتب) بود و قرار شد که دو گروه در جلسات مکتب شرکت کنند، یک گروه خود کتابخانه های بزرگ کشور مثل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ج.ا.ا.، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
وی افزود: یک گروه هم نهادهایی هستند که خودشان دارای مجموعه کتابخانههاییاند و مجموعاً کتابخانههای بزرگ محسوب میشوند مثل نهادکتابخانه های عمومی کشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بعضی از دانشگاهها مثل دانشگاه تهران به صورت مستقل در مکتب هستند این فعالیت دو سال برقرار بود و به دلایلی در دولت قبلی متوقف شد و در دولت جدیداز اواخر سال ۱۴۰۰ دوباره احیاء شد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در دوره قبل کمیتههایی وجود نداشت و مصوبات کلی و توافقاتی انجام میشد، غیر از دو مورد خروجی نداشت که یک مورد آن برکت داشت به طوری که شبکه کتابخانههای کشور بهوجود آمد تا کتابی را که مراجعه کننده جستجو میکند نشان دهد در کدام کتابخانه موجود است،
مختارپور گفت: البته هنوز برخی از کتابخانهها به مکتب نپیوستهاند که با پیگیریهای لازم امیدواریم همه کتابخانههای کشور در این سامانه تجمیع شوند. در دوره جدید کمیتههای تخصصی فعال شد که الحمدالله با مشارکت نمایندگان اعضای مکتب به پروژههایی رسیده است که نیاز به مشارکت اعضای مکتب در عملیاتی و اجرایی شدن آن است.
عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران به ارائه گزارشی از وضعیت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه پرداخت و گفت: در حوزه آموزش عالی و به صورت خاص حوزه معاونت فرهنگی علاوه بر توجه به موضوع کتاب به صورت رسمی که مرتبط با مسائل درسی میشود، ما سعی کردیم توجه ویژهای به بحث کتابخوانی در ایام فراغت دانشجو داشته باشیم.
وی افزود: هم تجربه ما و هم آمارها نشان میدهد که زمان زیادی از دانشجویان به فراغت میگذرد و ما هرچه بتوانیم از این زمان به بهترین وجه استفاده کنیم تا افرادی که فارغ التحصیل میشوند شهروندان مسئولیت پذیرتر، شهروندان اجتماعی تر و فرهنگی تر باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در این راستا اتفاقات خوبی افتاده است هم در معاونت فرهنگی و هم در معاونت امور دانشجویی و همه عزیزان در مجموعه آموزش عالی دست به دست هم دادند تا کارهای خوبی انجام شود.
وی اظهار کرد: ما از این ایام فراغتی استفاده کردیم و در خوابگاهها سراهای مهارت را ایجاد کردیم که به دانشجویان مهارتهای تخصصی در حوزههای مختلف را انتقال میدهد.مهارتهای سبک مثل تعمیرات موبایل، آشنایی با بعضی از نرم افزارها و غیره.
کلانتری گفت: در کنار آن توجه به محوریت کتاب و کتابخوانی که رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به آن تذکر دادند. اهمیت کتاب و کتابخوانی در زمانی که سیطره فضای مجازی است مدل خاصی از مطالعه را تقویت میکند که نسبتی با آن تدبر، تأمل و تفکر را ندارد، به همین منظور موضوع کتابخوانی در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس تقویت کتابخانه های خوابگاهی مدنظر قرار گرفت.
وی افزود: ما امید داریم که مجتمعهای خوابگاهی تبدیل به پردیس های فرهنگی شود. نکته بعد ایجاد سامانه «فرانما» است که در واقع مدیریت فعالیت های فرهنگی در مجموعه آموزش عالی کشور را دارد که تمام دانشگاه ها به آن متصل هستند و ما می توانیم به صورت برخط از برنامه های فرهنگی هر دانشگاه مطلع شویم.
سپس، عصمت مومنی، معاون کتابخانه ملی با اشاره به مسیرهای اجرایی مکتب مبنی بر تقویت حضور کتابخانه ها در جامعه و ارتقای ساختارها، فرایندها و توانمندسازی سرمایه انسانی و رشد و توسعه زمینه ی حرفه ای در گسترش شبکه تعاملی در سطح ملی بر اساس نقشه راه از ۶ کمیته، ۳ تا سند پروژه استخراج شد،
مومنی عنوان کرد: کمیته منابع خطی و نادر، کمیته ارائه خدمات و استفاده از اطلاعات و دانش و کمیته بازتعریف نقش و جایگاه کتابخانه ها در کشور. ۱۳۰ نفر از نمایندگان اعضای مکتب با ما در این کمیتههای تخصصی همکاری میکنند. کمیته منابع خطی ونادر در دو کارگروه تخصصی فعالیت می کند. کارگروه سازماندهی منابع خطی و نادر و کارگروه فناوری های نوین در پردازش منابع خطی. در کارگروه فناوریهای نوین در پردازش منابع خطی پیشنهاد پروژه «مستندسازی پدیدآورندگان نسخههای خطی به روش نیمه خودکار (هوشمند و انسانی)» داده شد.
وی افزود: کمیته ارائه خدمات و استفاده از اطلاعات و دانش که دارای چندین کارگروه تخصصی است که یکی از آنها کارگروه خدمات مرجع است پروژه با «خدمت مرجع هوشمند مشارکتی» طرح شد. کمیته بازتعریف نقش و جایگاه کتابخانه ها در کشور یکی دیگر از کمیته های مکتب بوده که با نگاه پلتفرمی به کارکردهای کتابخانه ای منجر به تهیه دستنامه پلتفرمی در کتابخانه ها شد.
امیرخوراکیان عضو هیات امنای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک پیشنهاد دادند که از ظرفیت مرکز ملی فضای مجازی کشور و شورای عالی فضای مجازی استفاده کنیم و مطلب بعدی با انجام اقدامات مشترک با اشتراکگذاری دادهها، مطالعات مشترک و رویدادهای مشترک تبدیل به جریان اجتماعی شود و با یک لوگوی خاص، کشور تحت فضای مشترک قرار گیرد.
رشید جعفرپور، قائممقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف در ادامه توضیح دادند، ما در حوزه فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی در دانشگاه ها کارهایی را می توانیم انجام دهیم. یکی از آنها نشستهای هم افزایی است.
وی افزود: در تشکلهای موجود در دانشگاهها هم اکنون سیر مطالعاتی خاص دارند از جمله سیر مطالعاتی اندیشه امام (ره) و موضوعات اندیشه های سیاسی، و حضور کانون های کتاب و کتابخوانی و به طور کلی انجمنهای علمی دانشجویی و کانونهای فرهنگی و هنری و تشکلها در دانشگاهها ظرفیتهایی خوبی در حوزه مطالعاتی هستند.
فاطمه شیخ شعاعی، سرپرست مرکز توسعه اطلاعات معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با این سوال شروع کرد که چگونه ما میتوانیم به فهرستگان ملی کشور و فهرستگان جهانی که بزرگترین شبکه کتابخانهای دنیاست وارد شویم؟
وی در ادامه از موزه ملی تاریخ پزشکی سخن گفت که در آن نسخ خطی ارزشمندی وجود دارد و از دوستانی که در این زمینه فعالیت دارند دعوت کرد تا ازاین موزه بازدید کنند، در ادامه بحث امانت بین کتابخانهای و استفاده اعضا از همه فضاهای کتابخانه ای کشور را مطرح نمودند.
مهدی رمضانی، دبیرکل نهادکتابخانه های عمومی کشور سخن خود را در مورد شروع آمایش کتابخانههای عمومی در نهاد کتابخانههای عمومی کشور آغاز کرد که این سامانه می تواند جزییات هر کتابخانه عمومی را نشان دهد و نکته بعدی، عضویت سراسری در کتابخانه های عمومی به نحوی است که همه اعضا بتوانند از خدمات کتابخانهها استفاده کنند.
عباس باباخانیان، مدیر امور کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مورد طراحی رویدادها گفت: ما کاملاً آمادگی برگزاری برنامه ها و حتی در طراحی رویدادهای مشترک در سطح گسترده که تبدیل به یک جریان اجتماعی شود را داریم.
در پایان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ضمن تشکر از اعضای مکتب و مشارکت نمایندگان آنان در کمیتههای تخصصی مکتب با اشاره به اینکه یکی از حوزه هایی که نظام در آن پیشرفت فوق العاده ای داشته است، مسأله توسعه کتابخانه هاست و در اوایل انقلاب کمتر از ۴۰۰ کتابخانه عمومی داشتیم و در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ کتابخانه عمومی و هر روز شاهد تاسیس کتابخانه های عمومی جدید هستیم.
وی افزود: کتابخانه های مساجد، کتابخانه های مدارس و غیره نیز باید به این آمار اضافه شود؛ بنابراین با همکاری مشترک و بانک منابع مشترک میتوانیم بسیاری از مشکلات موجود کتابخانهها را حل کنیم.
به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پنجمین نشست مجمع کتابخانههای بزرگ کشور (مکتب) با حضور علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، عصمت مومنی، معاون کتابخانه ملی، فاطمه ثقفی، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران، مهدی رمضانی، دبیرکل نهادکتابخانههای عمومی کشور، علی مقدسین، رئیس اداره فرهنگی و هنری زندان های کشور، علی خدابنده، رئیس گروه پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امیر خوراکیان، عضو هیئت امنای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزارشد.
در این نشست پیمان سمندری، مدیر آموزش و پژوهش مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، فاطمه شیخ شعاعی، سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی مرکز اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عباس باباخانیان، مدیر امور کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه رشید جعفرپور، قائممقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مهدیه پرند، رئیس امور نخبگان معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند.
یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰