شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
بحران‌های محیط زیستی با حضور نویسندگان کاهش پیدا می‌کند/ کودکان تأثیرگذارترین مخاطبان برای فرهنگسازی هستن

یزد - مراسم رونمایی از کتاب‌های «بطری کوچک در طبیعت» و «زندگی دوباره یوزپلنگ کوچک» با هدف ترویج اثرگذاری کودکان در کنترل محیط زیست در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، همزمان با هفته ملی کودک مراسم رونمایی از دو کتاب «بطری کوچک در طبیعت» و «زندگی دوباره یوزپلنگ کوچک» امروز در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

محمد محسن رفیعی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به اهمیت توجه به حوزه کودک و نوجوانان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی گفت: کتاب و کتابخوانی می‌تواند گامی مؤثر در راستای تقویت حوزه کودک و نوجوان باشد.

وی افزود: امروز یکی از نیازهای اصلی ما توجه به کودک و نیازهای اصلی وی است و باید با فرهنگ‌سازی و فعالیت‌های اساسی مانند نگاشتن کتاب و خاطرات سازنده در این مسیر گام‌های اساسی برداریم و آینده آن‌ها را درست بسازیم.

برای کودکان خود دغدغه محیط زیست ایجاد کنیم

سعید ترکش اصفهانی استادیار دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به کودکان در تولیدات محتوایی گفت: بسیاری از مواقع تأثیرگذاری حرف کودک بر پدر و مادر نسبت به والدین و بزرگسال بیشتر است و این نشان می‌دهد که جای کار فراوان وجود دارد.

وی با اشاره به موضوع محیط زیستی کتاب‌ها افزود: آلودگی محیط زیست و انقراض گونه‌های زیستی گیاهی به عنوان دو حوزه مهم در محیط زیست هستند که با توجه به واقعیت‌های تأسف باری موجود بایستی به طور ویژه به آن‌ها بپردازیم.

ترکش اصفهانی بیان کرد: در بحث فرسایش خاک بر اساس آمارها رتبه اول داریم که با یک درصد از منابع خاکی حدود ۸ تا ۹ درصد فرسایش را داشته‌ایم که باید به این بحث بپردازیم تا در آینده با مشکل روبرو نشویم.

وی ادامه داد: تنوع زیستی در حوزه گیاهی نیز در حالت تأسف قرار دارد که باید با ایجاد دغدغه از مشکلات در این زمینه کاهش دهیم.
 

بحران‌های محیط زیستی با حضور نویسندگان کاهش پیدا می‌کند/ کودکان تأثیرگذارترین مخاطبان برای فرهنگسازی هستن


نگاشتن کتاب کودک می تواند نقشه راهی برای آینده کودکانمان باشد

نورانیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد نیز در این مراسم گفت: شعار این هفته «کودکی بهتر و زندگی بهتر» است که معتقدیم یکی از نقاط ضعف و فقدان‌های بشری، تجربه خوب از کودکی است و اینکه در یک مراسمی با این بهانه به کودکان بپردازیم امری مثبت است.

وی افزود: برگزاری جلسه در یک مکان مبتنی بر علم و حول محور کتاب می‌تواند امری مثبت در راستا تقویت جامعه به سمت کتابخوانی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد بیان کرد: نگاشتن کتاب در حوزه کودک می‌تواند گامی در راستا تربیت خانه و خانواده باشد و این کتاب‌ها می‌تواند نقشه راهی برای آیندگان ما باشد.

نورانیان ادامه داد: موضوع محیط زیست یکی از مسائل خاص و حساس این دوره حاضر است و در این برهه در مقیاس با سال‌ها و دهه‌های گذشته با اهمیت‌تر شده است و اگر با این شرایط پیش برویم آینده با مشکل روبرو خواهیم بود.

وی گفت: با این شرایط که وضعیت مناسب نیست و شیوه عملکرد خوشایند نیست و باید به قشرهای مؤثر و آینده ساز توجه کرد.

مدیرکل محیط زیست استان یزد بیان کرد: کودکان و نوجوانان گروهی هستند که باید هدف فرهنگ و ارتقای دانش ما قرار گیرند تا بتوانیم در آینده برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

نورانیان گفت: مردم، پشتوانه محیط زیست هستند اما ما باید در کنار احساس در مسائل محیط زیستی، دانش را در این حوزه ارتقا دهیم تا در آینده مقداری از این مشکلات در آینده را کاهش دهیم.

وی افزود: حرکت‌های فرهنگی خوبی در کشور روی داده است که نمونه آن پویانمایی‌هایی مانند بچه زرنگ است به خوبی توانسته به مسائل محیط زیست بپردازد و امروز نیز رونمایی از این کتاب‌های کودکانه می‌تواند این نقش را دنبال کند.

بحران‌های محیط زیستی با حضور نویسندگان کاهش پیدا می‌کند/ کودکان تأثیرگذارترین مخاطبان برای فرهنگسازی هستن


هدف از نگاشتن کتاب های محیط زیستی، ایجاد دغدغه برای کودکان و علاقه شخصی ام بوده است

اعظم صدیقی نویسنده کتاب‌های «بطری کوچک در طبیعت» و «زندگی دوباره یوزپلنگ کوچک» نیز در این مراسم گفت: با توجه به تحصیلاتم در زمینه محیط زیست تلاش کردم تا به این مسوله به زبان کودکی بپردازم.

وی افزود: انگیزه فعالیت من بر اساس علاقه شخصی به طبیعت و همچنین توجه به مشکلات محیط زیستی با حضور کودکان بوده است.
این نویسنده یزدی بیان کرد: سعی کرده‌ام در این کتاب‌ها با یک داستان پیش بروم و با مباحث آموزشی در ذیل یک داستان در این مسیر حرکت کنم.

وی گفت: اگر بتوانیم کتاب‌های محیط زیستی برای کودکان بنویسیم می‌توانیم نهال حفظ محیط زیست را برای کودکان بکاریم و ریشه در این امر پیدا کنیم.

در پایان این مراسم نیز از کتاب‌های «بطری کوچک در طبیعت» و «زندگی دوباره یوزپلنگ کوچک» با موضوع محیط زیست به زبان کودکانه رونمایی شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط