چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۹
مجموعه شعرهاي جديد اکبری دیزگاه و تصرف در اساطیر

تا چند ماه آينده 2 مجموعه شعر جديد از سروده‌هاي ابراهيم اكبري ديزگاه در قالب سپيد منتشر مي‌شوند. شاعر اين مجموعه‌ها می‌گوید در اين آثارش سراغ ساختارشكني‌هاي مفهومي و تصرف در اسطوره‌ها رفته است./

اكبري ديزگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره مجموعه شعرهاي جديدش گفت: يكي از اين مجموعه‌ها «من آسمان ندارم» نام دارد كه تا 2 ماه ديگر توسط انتشارات فصل پنجم منتشر خواهد شد.

وي در ادامه به توضيح فضاي حاكم بر اين اشعار پرداخت: اشعار سپيد و كوتاه اين مجموعه بيشتر مضامين عاطفي، فلسفي و اجتماعي را در برمي‌گيرند. فضا در اين مجموعه به سوي انديشه رفته و ساختارشكني‌هايي در آن صورت گرفته است؛ البته اين ساختارشكني نه در قالب كه در انديشه است.

اكبري ديزگاه به نمونه‌اي از اين ساختارشكني‌ها اشاره كرد و اظهار داشت: به عنوان مثال در اين مجموعه سه قطعه شعر به نام «ابراهيم» وجود دارد كه با قرائت و نگاه جديدي به تصرف در اين داستان اسطوره‌اي مي‌پردازد.

وي عنوان مجموعه شعر ديگري را كه آماده انتشار دارد «بلبل و بولدوزر عاشق» خواند و توضيح داد: اين مجموعه كه در برگيرنده 80 قطعه شعر كوتاه و سپيد است، آذر سالجاري توسط دفتر شعر جوان منتشر مي‌شود.

اين شاعر با تاكيد بر فضاي مذهبي و پرداختن به مضامين مهدويت و جنگ در نخستين مجموعه شعرش با عنوان «قابيل توبه مي‌كند» كه توسط انتشارات هنر و رسانه ارديبهشت روانه بازار كتاب شده، اظهار داشت: در «بلبل و بولدوزر عاشق» از آن فضا فاصله گرفته‌ام و به نوعي به سوي فضاي حسي‌تر و عاطفي‌تري رفته‌ام. البته اين امر به اين معنا نيست كه اشعار اين مجموعه كاملا در فضايي رمانتيك سروده شده‌اند.

اكبري ديزگاه علاوه بر شعر، دستي در داستان‌نویسی نيز دارد و به گفته خودش تاكنون 300 داستان كوتاه نوشته.وی در مجموعه داستاني با عنوان «خرده روايت‌ها در باب چشم» حدود 8 داستان از ‌جديدترين داستان‌هاي كوتاه خود را كه در سال 87 نوشته است، گردآوري کرده و توسط انتشارات ققنوس به زودي منتشر خواهد كرد.

وي در توضيح اين مجموعه داستان گفت: فضايي كه داستان‌ها در آن پرداخته مي‌شود، فضايي پسامدرن است و داستان‌هايي با موضوع‌هايي كه به مفهوم خودكشي، رابطه‌هاي از بين رفته و غيره مي‌پردازند در اين مجموعه داستان گردآوري شده اند.

وي در پايان اظهار داشت: رماني رئاليستی را كه هنوز عنواني براي آن انتخاب نكرده‌ام، در مرحله پاياني نگارش دارم كه تا يك ماه ديگر آن‌را به ناشر خواهم سپرد. اين رمان حدود 160 صفحه است و جريان فرار يك نوجوان را از خانه بررسي مي‌كند. ناشر آن نيز هنوز نهايي نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط