شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۰
اهداي 61 نسخه قرآن كريم با حروف بريل به نابینایان تاجیک

تشکیلات جمعیتی نابینایان تاجیکستان از رایزنی فرهنگی ایران به دليل اهداي 61 نسخه از قرآن كريم با حروف بریل به نابينايان اين كشور تشكر كرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، ريیس اداره مرکزی تشکیلات جمعیتی نابینایان تاجیکستان با ارسال نامه‌اي به رايزني فرهنگي ايران در شهر دوشنبه، از اهداي اين مجموعه از كتاب‌ آسماني مسلمانان به اين مركز آموزشي قدرداني كرد. 

در اين نامه آمده است: «تشکیلات جمعیتی نابینایان جمهوری تاجیکستان برای دریافت و دسترس نمودن کتاب قرآن در حجم 61 نسخه با حروفات بریلی که به تشکیلات ما همچون کمک خیرخواهانه یاری رسانیده است، منتداری خود را بیان می‌نماید. ما نابینایان از آن کار نیکی که امروز رایزنی فرهنگی ایران نسبت تاجیکستان انجام داد، خیلی خرسندیم و می‌خواهیم برای ادامه دادن چنین کارهای خیر به شما اظهار سپاس نماییم و در کارهای آینده‌تان موفقیت‌های بی‌نظیر را تمنا داریم.»
 
خط بريل كه سال ۱۸۲۱ «توسط لوئيس بريل» ابداع شد، در دنيا توسط نابينايان برای خواندن و نوشتن استفاده می‌شود. 
در اين خط، هر كاراكتر يا سلول بريل از شش نقطه تشكيل شده كه در يك مستطيل به صورت دو ستون سه نقطه‌ای كنار هم قرار می‌گيرند. هر سلول می‌تواند دو حالت برجسته يا غير برجسته داشته باشد كه جايگشت اين دو حالت در شش نقطه در مجموع ۶۴ حالت مختلف را ايجاد می‌كند. بدين ترتيب امكان نوشتن تمامي حروف الفبا، اعداد و علایم رياضی، همچنين علایم نگارشی چون ويرگول، نقطه و ... فراهم مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط