یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۳
برگزاري جشن بزرگ اتمام تصويربرداري نسخ خطي كتابخانه مجلس

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، تصويربرداري نسخ خطي را گامي بزرگ در راستاي احياي تاريخ ملي و ديني دانست و گفت: جشن بزرگ اتمام تصويربرداري نسخ خطي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، همزمان با سالروز ميلاد با سعادت امام علي(ع) و با حضور جمعي از صاحب‌نظران حوزه نسخ خطي، مديران خانه كتاب، پژوهشگران و فهرست‌نويسان عرصه نسخ خطي و مدير مركز نشر ميراث مكتوب برگزار مي‌شود./

احسان‌الله شكراللهي، مصحح رسايل خطي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اتمام مراحل تصويربرداري نسخ خطي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: به دليل پايان يافتن اين فرايند، كتابخانه مجلس تصميم دارد جشني را با همزمان با سالروز ميلاد با سعادت نخستين امام شيعيان حضرت علي(ع) با حضور جمعي از صاحب‌نظران حوزه نسخ خطي، مديران خانه كتاب، پژوهشگران و فهرست‌نويسان عرصه نسخ خطي و مدير مركز نشر ميراث مكتوب برگزار كند.

وي افزود: در اين برنامه، كارشناساني كه در انجام پروژه تصويربرداري نسخ خطي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي همكاري داشته‌اند، اعضاي هيات امناي اين كتابخانه و عده‌اي از علاقه‌مندان اين حوزه نيز حضور خواهند داشت.

شكراللهي با بيان اين كه در ابتداي اين برنامه همراه با پخش فيلم كوتاهي از مراحل تصويربرداري نسخ خطي كتابخانه مجلس، اطلاعاتي در اين زمينه به حاضران ارايه خواهد شد، اظهار داشت: در اين مراسم علي‌اشرف صادقي، مدير گروه فرهنگ‌نگاري فرهنگستان زبان، حجت‌الاسلام ‌والمسلمين محمدعلي مهدوي‌راد، از كارشناسان حوزه نسخ خطي، ايرج افشار و حجت‌الاسلام رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي نيز سخنراني خواهند كرد.

وي اهداي ويژه‌نامه «رايحه» و يكي از منشورات اسناد دوره اول مجلس شوراي ملي به عده‌اي از حاضران را از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم خواند و گفت: در پايان نيز به عده‌اي از دست‌اندركاران اين پروژه جوايزي اهدا خواهد شد.

مصحح رسايل خطي، اهميت نسخ خطي را در زمينه احيا و تدوين تاريخ علوم گوناگون برشمرد و اظهار كرد: تبيين پيشينه فعاليت‌هاي دانشمندان و افراد يك ملت براي اين كه بدانيم امروز بر چه پايه‌اي از علم و دانش قرار داريم و براي رسيدن به اين مرحله چه اقداماتي انجام و چه زحماتي كشيده شده، امري ضروريست.

وي افزود: اين كه بدانيم با پشت سر نهادن چه مراحلي و از سوي چه كساني به دستاوردهاي علمي، تاريخي، هنري و ... رسيده‌ايم، مهم است. اطلاعاتي درباره گذشتگان مي‌تواند راه‌گشاي بسياري از مشكلات و راهنمايي اهداف فراواني در آينده باشد.

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اهميت تصويربرداري نسخ خطي در راستاي حفظ و نگهداري اين اسناد تاريخي و ملي عنوان كرد: جمع‌آوري، فهرست‌نويسي، تصويربرداري، تصحيح و انتشار نسخه‌هاي خطي و اسناد، براي مراكز تخصصي اين حوزه به ويژه كتابخانه مجلس شوراي اسلامي كه گام‌هاي بزرگي را در اين زمينه برداشته است و اهداف والايي را در نظر دارد، از دشوارترين مراحلند.

وي خاطرنشان كرد: براي اين كتابخانه از مرحله جمع‌آوري تا فرايند تصويربرداري نسخ خطي از اهميت زيادي برخوردار بوده و هست، به‌ويژه بخشي كه به تمدن و تاريخ ايران و اسلام مربوط مي‌شود.

شكراللهي با اشاره به اين كه تصويربرداري و ارايه اطلاعات نسخ خطي و منابع موجود در كتابخانه مجلس از سال‌ها پيش در زمره اهداف اين مركز قرار داشته است، متذكر شد: اين فرايند در اوايل دهه چهل به صورت ميكرو فيلم ـ كه تكنولوي آن روز بود ـ انجام مي‌شد، پس از روزآمد شدن اين تكنولوژي و ترويج تصويربرداري‌هاي سياه و سفيد، برخي از نسخ خطي اين مركز نيز از اين طريق و به تدريج تصويربرداري مي‌شدند اما مشكل اين روش در عدم انعكاس تمامي ظرايف و ويژگي‌هاي ظاهري نسخه خطي بود و در موارد متعددي محققان را ناچار به مراجعات مكرر به نسخه اصلي اثر مي‌كرد.

وي افزود: در سال‌هاي اخير با پيشرفت دستگاه‌هاي تصويربرداري، كتابخانه مجلس شوراي اسلامي نيز با هدف تسهيل در انجام پژوهش‌هاي تاريخي و اسناد، برآن شد با تهيه پيشرفته‌ترين دستگاه‌هاي تصويربرداري اقدام به تصويربرداري تمامي نسخ خطي اين مجموعه كند. در اين طرح قرار شد، يك بار براي هميشه تصاوير نسخ خطي مخزن كتابخانه مجلس شوراي اسلامي ظرف مدت كوتاهي در فعاليت گروهي 30 نفره و در قالب سه شيفت كاري شبانه‌روزي به پايان رسد.

وي اظهار كرد: اميدواريم با اين حركت، پيش‌گام اين حوزه باشيم تا ديگر مراكزي كه مجموعه اسناد و نسخ خطي در اختيار دارند، از اين طريق، اطلاعاتي را كه مي‌توانند راه‌گشاي بسياري از پژوهش‌ها و تحقيقات باشند، هرچه سريع‌تر در اختيار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار دهند تا با تسريع اطلاع‌رساني، اصل اثر و نسخه‌هاي خطي در معرض آسيب قرار نگيرند.

وي رعايت تمامي استانداردهاي تصويربرداري بدون واردآوردن آسيب به نسخه‌هاي خطي، ظرف مدت كوتاه با حجم عظيم را از ديگر ويژگي‌هاي بارز اين طرح خواند و گفت: جشن بزرگ اتمام تصويربرداري نسخ خطي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي شانزدهم تيرماه از ساعت 12 در ساختمان اصلي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط