كارشناس تاريخ دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي گفت: امسال درس تاريخشناسي در نقد تاريخ گنجانده ميشود تا در اصلاح و بازنگري كتابهاي درسي و تدوين برنامه درسي از آنها مددگرفته شود._
وي اظهار داشت: همچنين با توجه به تدوين برنامه درس تاريخ متوسطه، فراخواني در تارنماي گروه به نشاني http://history-dept.talif.sch.ir قرار گرفته و از دبيران، صاحبنظران و علاقهمندان دعوت شد تا با رويكرد فرهنگي- تربيتي با هدف محتوايي درس تاريخ نظرات و پيشنهادات خود را اعلام كنند.
پرتوييمقدم با اشاره به اين كه در برنامه درسي ملي به دروس علوم انساني توجه ويژهاي شده است، تصريح كرد: يكي از اصول مهم در برنامه درسي ملي، تاكيد بر هويت ملي و مذهبي است و بخش عظيم اين هويت را بايد در درس تاريخ جستوجو كرد.
وي در ادامه افزود: تاريخ نبايد تنها به عنوان يك درس تخصصي رشته علوم انساني مطرح باشد، بلكه معارف ديني و زبان فارسي نيز بايد به عنوان دروس تخصصي براي تمام دورهها و رشتهها لحاظ شود، زيرا اين دروس در كنار هم قادر به هويتيابياند.
پرتويي با اشاره به اهميت تربيت ديني در كنار توجه به تاريخ، تصريح كرد: اساس آموزش و پرورش بر تربيت ديني استوار شده و اين تربيت ديني فقط شامل معارف و قرآن نيست، بلكه درس تاريخ نيز بايد در كنار اين دو موضوع توجه ويژه قرار گيرد. درس تاريخ مكمل دو درس معارف و علوم قرآن است. بنابراين بايد بتوانيم تاريخ مذاهب و تحولات دين را به درستي به دانشآموزان عرضه كنيم تا در تحقق اهداف معارف ديني و قرآني دچار مشكل نشويم.
كارشناس تاريخ دفتر تاليف به ايجاد توازن و تعادل ميان ساعات تدريس درس تاريخ و معارف و قرآن اشاره كرد و يادآور شد: معارف ديني بايد بر مبناي اطلاعات صحيح و متقن تاريخي دانشآموزان ارائه شود و اين نيازمند اختصاص ساعات بيشتري به اين درس است.
نظر شما