سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
بهانه «صمت» در بررسی «سهمیه بازرگانان» مانع جدید واردکنندگان شده است

یک فعال حوزه چاپ با اشاره به تصمیم غیرکارشناسی جلوگیری از ثبت سفارش‌ها در وزارت صمت، استمرار این مسئله را به ضرر بخش تولید در کشور دانست.

افشین قنبری‌منفرد، در گفت‌وگو با ساره گودرزی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به چالش‌های پیش روی فعالان صنعت چاپ طی ماه‌های اخیر، عنوان کرد: متاسفانه در چند ماه گذشته با توجه به کمبود ارز برای واردات و مواد اولیه بخش تولیدی، مدت زمان تخصیص ارزها گاهی از ۸۰ روز تا سه ماه هم طول می‌کشید.

وی ادامه داد: از اول مهرماه وزارت صمت با ابلاغ این اجرائیه در عمل، مانع ثبت سفارش‌ها و واردات بخش تولید به بهانه بررسی سیستمی «سهمیه بازرگانان» شده است.

قنبری‌منفرد با بیان اینکه با این کار، عملاً تمام پرونده‌های ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت مسکوت مانده است، گفت: در این میان کالاها، مواد اولیه و ماشین‌آلاتی که از بخش تولیدی یا بازرگان از قبل ثبت سفارش شده و در گمرک اظهار شده و فیش‌های گمرکی بعضی از آن‌ها پرداخت شده، به‌خاطر یک ویرایش اندک (در سامانه جامعه تجارت)، قفل شده و از حالت ثبت سفارش به حالت انتظار برای تایید سیستمی درآمده‌اند.

وی بیان کرد: با وجود پیگیری‌های انجام شده هیچ ارگان و سازمانی جوابگوی رسوب اموال تجار در گمرک و انبارهای فروشنده خارجی نیست؛ همچنین مشخص نیست ادامه این وضعیت تا چه زمانی است.

قنبری‌منفرد با بیان اینکه بخش تولید، متضرر اصلی قوانین کارشناسی‌نشده و به تصویب رسیده اشخاص غیرمتخصص و غیرکارشناسی است، افزود: مشاوره با کارشناسان و صنف و بهره‌مندی از تجارب و دیدگاه آن‌ها در برخی تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند از بروز یکسری مشکلات جلوگیری کند و امیدواریم به‌زودی راهکاری برای این مسئله پیدا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها