پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۲
خاطرات «مرتضي احمدي» تجديد چاپ شد

چاپ دوم كتاب «من و زندگي» خاطرات «مرتضي احمدي» از سوي انتشارات ققنوس روانه بازار كتاب شد. اين كتاب زندگی‌نامه خود نوشت احمدي هنرمند تئاتر، تلويزيون، راديو و سينما ست./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، خاطرات این هنرمند در کتاب حاضر به سرفصل‌هایی با این نام‌ها تقسیم شده است: «از گذشته حرف بزنيم»، «از محله و بچه‌هاي محل بگويم»، «طوفان كشف حجاب»، «ورزش را از كي شروع كردم»، «مي‌خواستيم بجنگيم»، «همه چيز من در يك كلمه»، «بيات تهران»، «جنگ دوم هم به پايان رسيد»، «دوستم ناصر فخرآرايي»، «وضعيت تئاتر در آن سال‌ها»، «از اولين‌ها بگويم»، «باز هم اولين‌ها»، «اينجا تهران است»، «عروسي شاه و ثريا» و «ازدواج و فراق».

احمدی، دهم آبان سال ۱۳۰۳ در جنوبی‌ترین نقطه تهران در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمده. پدر و مادر او باوجود زندگی در تهران اصالت تفرشی داشتند.

صدای خوش این هنرمند موجب شد تا از ۱۲ سالگی نوحه‌خوان دسته‌های سینه زنی در ماه محرم و موذن محل، در ماه مبارک رمضان باشد و این آغاز فعالیت‌های هنری-مذهبی او بود.

احمدي در سال ۱۳۲۳ به راديو تهران رفت. او در دوره‌هاي مختلفي در راديو كار كرد و به سبك‌هاي مختلف ترانه خواند.در فروردين سال ۱۳۵۳ نقش اول سريال پربيننده «هردمبيل» نوشته «پرويز خطيبي» را بازي كرد.

وی در سال ۱۳۲۶ گوينده فيلم‌هاي خارجي شد و از اعضاي اوليه انجمن گويندگان و سرپرستان گفتار فيلم بود. ولي، پس از كودتاي مرداد سال ۱۳۳۲ بازيگري را كنار گذاشت و به مدت هفت سال به اهواز رفت؛ اما پس از بازگشت به تهران دوباره كار بازيگري را در سريالي تلويزيوني به نام «تك مضراب» از سر گرفت. از سريال‌هاي تلويزيوني ديگري كه این هنرمند در آن‌ها ایفای نقش کرده مي‌توان «سلطان صاحبقران»،‌ «هفت شهر عشق»، «آئينه» و «زير بازارچه» را نام برد.

وي در سال ۱۳۳۲ براي نخستين بار در سينما بازي كرد، در فيلمي به نام «ماجراي زندگي» به كارگرداني «هوشنگ كاووسي».

اين هنرمند که کارمند راه‌آهن بود در ۹ مرداد سال ۱۳۳۴ با يكي از همكارانش ازدواج كرد اما همسرش ۶ سال بعد در ۲۵ ارديبهشت ۱۳۵۰ بر اثر سرطان درگذشت. او يك فرزند دختر و يك فرزند پسر دارد.

 چاپ دوم «من ‌و زندگي» خاطرات «مرتضي احمدي» در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قيمت ۳۵۰۰ تومان به صورت مصور؛ از سوي انتشارات ققنوس راهي بازار كتاب شده و از تازه‌های این انتشارات در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها