سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۶
انتشار «كتاب الاخبار» با مقدمه رييس كتابخانه مجلس

متن بازسازى شده‌ اثري گمشده با عنوان «كتاب الاخبار» در كتابي با همين نام همراه با مقدمه و تصحيح حجت‌الاسلام رسول جعفريان، رييس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومى و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراى اسلامى، بازسازى متون گمشده از جهات زيادي ارزشمند است، به ويژه از لحاظ تاريخ علم در جهان اسلام، زيرا قضاوت درباره‌ تاريخ آن دانش، ارزيابى نويسنده و جايگاه علمى وى، محتوا و شيوه‌ نگارش و پژوهش مولف و آنچه در آن زمان رايج بوده را آسان مى‌سازد.

«ابوالحسن علي‌بن محمدبن سليمان نوفلى» از مورخان زبده‌ شيعه‌ امامى و راويان امام هادى عليه‌السلام بود. با وجود آن كه نشانى از وى در كتاب‌هاى «رجال» تأليف نجاشى و «فهرست» تأليف شيخ طوسى نيامده است، اما روايات وى در منابع حديثى شيعه و نقل‌هاى تاريخى او در برخى از تواريخ عمومى به وفور ديده مي‌شود.

از ديگر فوايد بازسازي اين متون مي‌توان به هويدا شدن جايگاه افرادي گمنام اما والا چون ابوالحسن نوفلى به عنوان راوى و مورخ شيعه‌ امامى در تاريخ‌نگارى اسلامى اشاره كرد. بديهى است با چاپ چنين كتاب‌هايى، داورى درباره برخى از اخبار و سخنان در زمينه زندگى امامان عليهم‌السلام، قيام‌هاى زيدى يا عباسيان روشن‌تر مى‌شود. 

كار علمى نوفلى در دو بخش «احاديث دينى» و «اخبار تاريخى و ادبى» مشخص است. حجت‌الاسلام رسول جعفريان در اين اثر، نام ٢٥ مورخ و راوى مشهور جهان اسلام و قول‌هايى را كه از ابوالحسن نوفلى نقل شده، آورده ‌است.

چاپ اول «كتاب الاخبار» از سوي نشر حبيب در ‌٢٤٣ صفحه و بهاي 30000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها