سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۰
بيگدلي: مي‌خواستم پر جايزه مرا بگيرد

«احمد بيگدلي» برگزيده جايزه داستان كتاب فصل براي كتاب «آواي نهنگ» با ابراز خوشحالي از خبر برگزيده شدنش در اين جايزه با شوخ طبعي گفت: در سفر كوتاهي كه حدود يك هفته پيش به تهران داشتم صحبتي درباره اين جايزه شنيدم و ناخودآگاه با خودم گفتم كه شايد پر اين جايزه مرا هم بگيرد..../

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «احمد بيگدلي» برگزيده بخش داستان جايزه اين دوره كتاب فصل( ويژه پاييز) گفت: چيزهاي كمي درباه اين جايزه شنيدم و بلافاصله آرزويي گذرا كردم. لحظاتي بعد از رسيدنم به اصفهان، خانمي به نام قزلباش از دبير‌خانه جايزه به من تلفن كرد و اين خبر را به من داد. 

وي افزود: شما هم مانند دوستانم شايد بعد از شنيدن اين حرف‌ها به من بخنديد. ولي من بازهم آرزويي ديگر دارم و آن برنده شدن در جايزه نوبل است! 

نويسنده «باغ سيب» در ادامه درباره كتابش توضيح داد: «آواي نهنگ» حدود يك ماه پيش توسط نشر «چشمه» منتشر شده است و چاپ دوم آن هم از اين انتشاراتي ظرف چند روز آينده به بازار مي‌آيد. 

وي نظرش را درباره نگاه و توجه مخاطبان به كتاب‌هايش اين گونه بيان كرد: دوست دارم كتاب‌هايم به هر قيمتي خوانده شوند، حتي اگر خوانندگان بعد از خواندن آن به من بد و بيراه بگويند.

برگزيده جايزه كتاب فصل درباره كتابش گفت: «آواي نهنگ» سه فصل مجزا و مستقل دارد كه هر يك در تكنيك و فرم با يكديگر متفاوتند. اين کتاب، یک مجموعه داستان كوتاه است كه هر دفتر يا فصل آن به داستان‌ مستقلی اختصاص دارد.

بيگدلي درباره درونمايه و مضمون اصلي آثارش اين گونه توضيح داد: در تمام داستان‌هايم يك حس مشترك وجود دارد و آن حس نوستالژيك و نوعی غم سرگشتگي است. هميشه جدايي آدمها از سرزمين، خودشان و اعتقاداتشان دغدغه اصلي‌ام براي نوشتن بوده است.

اين داستان‌نويس درباه نگاهش به مقوله زمان و زندگي اضافه كرد: من با وجود آنكه بيشتر به گذشته نگاه مي‌‌كنم، تاسف گذشته را نمي‌خورم كه يك جا توقف كنم، ولي اندوهي را با خود به همراه دارم؛ با اين حال به سوي آينده قدم بر مي‌دارم. 

وي درپاسخ به سوالي درباره انتخاب نوع نثر براي نگارش اين مجموعه، پاسخ داد: من به فرم و تكنيك خيلي دلبستگي دارم و معتقدم كه خواننده بايد از خواندن داستان لذت ببرد. نثر داستان‌ها هم نثري فاخر و شاعرانه اند. 

بيگدلي خاطرنشان كرد: احساس مي‌كنم كه خواننده حقي دارد و نبايد لقمه را جويد و در دهان او گذاشت. 

اين برگزيده جايزه كتاب فصل، نام سه دفتر كتابش را اين گونه برشمرد: «آواي نهنگ» مقدمه‌اي با عنوان «درست مثل نوشتن» دارد و فصل اول آن از بخش‌هايي چون «غزل داستان پري چهل گيس»، «يك داستان كوتاه»، «ذوالجناح»، «ذهن دوم» و... تشكيل شده است.
دفتر دوم نيز داراي بخش‌هاي داستاني با اسامي «لولا عشق العالي»، «آنوقت باران باريد»، «يك اتفاق خيلي ساده» و ... است.
«پل»، «سپيده سحري»، «جنگ»، «مرگ ديگري» و ... نيز عناوين سومين فصل كتاب آواي نهنگ را تشكيل مي‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط