دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۳
معيارهاي انتخاب كتاب‌هاي داوري شده در هفتمين جايزه كتاب فصل

هيات داوران هفتمين دوره جايزه كتاب فصل(ويژه پاييز)، معيار‌هاي داوري، روش و فرآيند داوري و همچنين شيوه انتخاب داوران اين جايزه را منتشر كرد. هفتمين دوره جايزه كتاب فصل (ويژه پاييز)، عصر امروز از ساعت 16 تا 18 در تالار انديشه حوزه هنري ، با معرفي برگزيدگان اين دوره در بخش‌هاي مختلف، به كار خود پايان خواهد داد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، هيات داوران شيوه داوري و ارزيابي آثار را در هفتمين دوره جايزه كتاب فصل منتشر كرد. در اين گزارش آمده است: 

الف) روش و فرآیند داوری
بر اساس آيين‌نامۀ جایزۀ کتاب فصل، داوري در چند مرحله انجام مي‌شود:
1. ابتدا تمام کتاب‌ها از سوی گروه داوران مربوط مورد ارزیابی قرارمی‌گیرند و آثاری که حداقل یک رأی مثبت را احراز کنند، به مرحلۀ دوم داوری راه می‌یابند.
2. کتاب‌های راه‌يافته به مرحلۀ دوم از سوی دو داور ارزیابی می‌شوند و نتایج ارزیابی در فرم‌های ویژه‌ای که بدین منظور طراحی شده است، درج می‌شود. کتاب‌هایی که از 100 امتیاز حداقل 80 امتیاز کسب کنند، به مرحلۀ نهایی راه می‌یابند.
3. در مرحلۀ نهایی در نشست مشترک داوران اصلی و دبیر علمی، آثار راه‌یافته به این مرحله، مورد بررسی و ملاحظۀ نهایی قرار می‌گیرند. چنانچه امتیاز اثر، 90 و بیش از 90 باشد، به‌عنوان برگزیده و در غیر این صورت به‌عنوان شایستۀ تقدیر معرفی خواهد شد.

ب) معیارهای بهترین کتاب
براساس آیین‌نامه کتاب فصل معیارهای بهترین کتاب به قرار زیر است:
ـ بدیع بودن موضوع کتاب؛
ـ رعایت استانداردها در ساختار، فصل بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان؛
ـ رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ؛
ـ بالابودن عیار علمی محتوای کتاب؛
ـ بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی؛
ـ پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف‌چینی، صفحه‌آرایی و چاپ؛
ـ رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه درباره آثار ترجمه‌شده و تصحیح‌شده. 

ب) داوران كتاب فصل
ارزيابي كتاب‌ها از سوي بیش از 250 تن از انديشمندان و صاحب‌نظران حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي نظير دانشگاه‌هاي تهران، شهيد بهشتي، تربيت مدرس، صنعتي شريف، اميركبير، علوم پزشكي تهران، تربيت معلم، شيراز، امام حسین(ع)، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، دانشگاه آزاد اسلامي و همچنين اعضاي هيات علمي دايرة‌المعارف‌ها و مؤسسات پژوهشي از جمله انجمن حكمت و فلسفه، دایرةالمعارف بزرگ اسلامي و دانشنامۀ جهان اسلام، و قضات دیوان عالی کشور و .... انجام شده است. 

دايرۀ داوري
در هفتمین دوره تمام آثار در موضوعات ده‌گانۀ دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان مورد ارزيابي و داوري قرار گرفت. كتاب‌هايي در داوري‌ها شركت داده مي‌شوند كه در فصل مربوط به جشنواره براي نخستين بار چاپ شده باشند و افست و كتاب كمك درسي نباشند. 
در اين دوره از مجموع آثار منتشر‌ شده، 3484 عنوان مورد ارزيابي قرار گرفتند. از اين ميان 3281 عنوان که امتیاز لازم را برای راه‌یابی به مرحلۀ دوم کسب نکردند، در مرحلۀ اول حذف و بقيه يعني 203 عنوان به مرحلۀ دوم راه يافتند که از میان آثار یادشده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط دو نفر از داوران، در مجموع 21 عنوان کتاب، برگزیده و 29 عنوان کتاب شایستۀ تقدیر شناخته شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها