شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۹
«نقد شفاهي كتاب» در موسسه بوستان كتاب

مدير موسسه بوستان كتاب از آغاز طرح «نقد شفاهي كتاب» از سال آينده توسط اين موسسه خبر داد و از آن به عنوان رويكردي جديد در بررسي و ارتقاي تأليفات ديني ياد كرد.\

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمدكاظم شمس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايرن(ايبنا)، اظهار داشت: طرح «نقد شفاهي كتاب» كه در حوزه تأليفات ديني صورت مي‌گيرد، از جمله اهدافي است كه موسسه بوستان كتاب در سال آتي به آن جامه عمل خواهد پوشاند.

وي با بيان اين كه 13 درصد از آثار چاپ اول اين موسسه در جشنواره‌هاي گوناگون موفق به كسب رتبه برتر شده‌اند، افزود: نقد و بررسي كتاب‌هاي ديني و ارتقاي سطح محتوايي آن، از ضرورت‌هايي به‌شمار مي‌رفت كه بايد هرچه زودتر به آن پرداخته مي‌شد. 

مدير موسسه بوستان كتاب هدف از اجراي اين نشست‌ها را گسترش فرهنگ دين و رعايت هرچه بيشتر استانداردهاي تدوين و انتشار آثار ديني عنوان كرد و گفت: اين موسسه در نظر دارد جلسات «نقد شفاهي كتاب» را ابتدا به صورت ماهانه و سپس به صورت هفتگي در ساختمان مركزي بوستان كتاب برگزار كند.

وي تصريح كرد: اين نشست‌ها با حضور مجري جلسه، نويسنده اثر، دو كارشناس و منتقد و علاقه‌مندان به بررسي موضوعات محتوايي تهيه و تدوين اثر، شيوه نگارش مطالب و بحث آماده‌سازي كتاب، برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين شمس گفت: مجموعه بحث‌هاي مطرح شده در سلسله نشست‌هاي «نقد شفاهي كتاب» در پايان هر سال در قالب يك كتاب منتشر خواهد شد.

وي يادآور شد: درباره برخي از آثار نيز اين حركت به صورت رونمايي اثر برگزار خواهد شد. به عنوان مثال اولين نشست اين برنامه كه احتمالا در دهه سوم فروردين ماه سال آتي برگزار خواهد شد، به رونمايي كتاب «دروس شرح منظومه آيت‌الله انصاري شيرازي» اختصاص خواهد داشت.

مدير موسسه بوستان كتاب افزود: كتاب «حكمت متعاليه ملاصدرا» كه حاج ملاهادي سبزواري آن را در 9 جلد به نظم درآورد و سپس بر آن شرحي نوشت، در شمار درس‌هاي فلسفي حوزه‌هاي علميه تدريس مي‌شود.

وي توضيح داد: اين اثر چهار جلدي حاصل بيش از شش سال تلاش موسسه بوستان كتاب در تهيه مجموعه سخنان ايشان و مكتوب كردن آنهاست كه به صورت مجموعه‌اي چهار جلدي منتشر شده است و با پايان يافتن چهارمين جلد از آن كه منجر به تجديد چاپ كل مجموعه شد، مراسم رونمايي آن را برگزار مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين شمس افزود: اين اثر نخستين اثري است كه از آيت‌الله انصاري شيرازي، از استادان و مدرسان حوزه علميه، منتشر مي‌شود. نخستين جلد اين مجموعه به منطق منظومه و جلدهاي بعدي به فلسفه و حكمت اختصاص دارد كه در حجمي بيش از 3000 صفحه چاپ شده است.

وي افزود: اين كتاب از آثار برجسته در ميراث فلسفه و حكمت اسلامي به شمار مي‌رود كه با چيره دستي كامل، مباحث حكمي و فلسفي در آن تبيين شده است. خطبه‌الكتاب، المقدمه، مباحث‌الالفاظ، الجزئي، ايساغوجي، المعرفات، القضايا، الموجهات، القياس، الصناعات‌الخمس و الخاتمه، موضوعات مطرح شده در اين مجموعه به شمار مي‌روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط