چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
ارتقای کیفی زندگی کودکان از مؤلفه‌های جدی هفته ملی کودک است/ ارسال سه میلیون جلد کتاب ادامه دارد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست گفت: به منظور ایجاد سهولت در طراحی و پیش‌بینی برنامه‌های هفته ملی کودک و ارائه هر چه بهتر توانمندی‌های استان‌ها برنامه‌ها در دو سطح انجام خواهد شد: اجرای برنامه برای کودک که مخاطبان کودکان خواهند بود و اجرای برنامه درباره کودک که متوجه مسئولان و دست‌اندرکاران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رسانه‌ای تشریح ویژه‌برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک صبح چهارشنبه (۱۲ مهرماه) با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون، محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید و جمعی از مدیران و مسئولان کانون پرورش فکری و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
هدف اصلی روز جهانی و ملی کودک ایجاد رفاه برای کودکان است

مدیرعامل کانون در بخش ابتدایی صحبت خود مقدمه‌ای از شکل‌گیری هفته ملی کودک در ایران و جهان ارائه داد: هفته ملی کودک از سال ۱۹۲۵ توسط نمایندگان کشورهای مختلف در ژنو برای بحث و بررسی این موضوع شکل گرفت. کنفرانسی جهانی با عنوان «رفاه برای کودکان» انجام شد و پس از آن، برخی از دولت‌ها در سراسر جهان متناسب با شرایط بومی خود، روزی را به عنوان روز ملی کودک انتخاب کردند. از سال ۱۳۷۲ نیز، ۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک با حضور نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شد و بعد با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، این روز در تقویم رسمی ما قرار گرفت و از سال ۱۳۷۳، مسئولیت دبیرخانه بر عهده کانون گذاشته شد.
 
وی افزود: از ابتدا هدف اصلی روز جهانی کودک و فلسفه اصلی روز ملی کودک، ایجاد رفاه برای کودکان بوده است و بعد، موضوعات دیگر هم به آن اضافه شد. ما نمی‌خواهیم صرفا همه برنامه‌هایمان برای کودکان در هفته ملی کودک خلاصه شود؛ بلکه باید در سراسر روزها و هفته‌هایمان به کودکان و فرزندان عزیزمان توجه شود؛ منتها هفته ملی کودک بهانه‌ای است که ما مسئولان و خانواده‌ها به امر تربیت کودک توجه کنیم.
 
ما در هفته ملی کودک به همه کودکان سرزمین توجه داریم

علامتی ادامه داد: توجه به مقوله کودک و البته نوجوان یکی از موضوعات مهمی است که قدمتش در تاریخ کشور ما بسیار طولانی است و در مقایسه با کشورهای دیگر خیلی جلو هستیم. این هفته متعلق به همه کودکان سرزمین ماست؛ همان‌طور که به کودکان بلوچستانی و سیستانی توجه داریم به همان اندازه به کودکان سردشتی، مریوانی و آذری‌های عزیز توجه خواهیم داشت. ما در تولیدات‌مان به گویش‌های مختلف محلی و زیست‌بوم محلی و منطقه‌ای توجه داریم و به همان اندازه که به کودکان کار توجه داریم، به کودکان سمپادی هم باید توجه داشته باشیم.
این هفته تلنگری است به همه کسانی که مستقیم و غیرمستقیم با کودکان سروکار دارند. همه باید متوجه مسئولیت‌مان باشیم.
 
مدیرعامل کانون اهداف جزئی این هفته را نیز این‌طور تشریح کرد: اهداف جزئی هم داریم مثل هم‌گرایی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک در حیطه وظایف و تکالیف سازمان در سراسر کشور، ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه کودک بویژه کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری، معطوف‌نمودن توجه مسئولان و جامعه به مسائل و نیازهای قشر کودک بویژه کودکان با نیازهای ویژه، معرفی کانون و ظرفیت‌های آن به جامعه بویژه خانواده‌ها و اولیای تربیتی، آگاهی‌رسانی در خصوص تکالیف و حقوق کودک، فرهنگ‌سازی در زمینه ایجاد امکان مشارکت کودکان، ایجاد زمینه امکان دسترسی برابر کودکان به خدمات و امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی و معرفی نهادهای مرتبط با حوزه کودکان و آشنایی با ظرفیت‌های آنها.
 
وی افزود: روزشماری نیز برای هفته ملی کودک قرار دادیم که برنامه‌هایی متناسب با آنها انجام خواهد شد. 
کانون به سمت تولی‌گری پیش خواهد رفت

همچنین بیان کرد: کانون دارد خودش را از تصدی‌گری خارج می‌کند و به سمت تولی‌گری می‌رود. تولیدات‌مان را خواهیم داشت؛ ولی باید به حداقل برسانیم. قبلا هم گفته‌ایم که مثلا ما در حوزه کتاب رقیب هیچ ناشری نیستیم و از آنها کتاب هم می‌خریم.
 
حامد علامتی برنامه‌های هفته ملی کودک را در دو سطح برشمرد و گفت: به منظور ایجاد سهولت در طراحی و پیش‌بینی برنامه‌های این هفته و ارائه هر چه بهتر توانمندی‌های استان‌ها برنامه‌ها در دو سطح انجام خواهد شد: اجرای برنامه برای کودک که مخاطبان کودکان خواهند بود و اجرای برنامه درباره کودک که متوجه مسئولان و دست‌اندرکاران است.
 
وی در پایان صحبت‌های خود به نمایش سراسری پویانمایی «بچه‌زرنگ» در سینماهای کشور که تولید کانون پرورش فکری است اشاره و بیان کرد: ما امسال برای کودکان دست‌پُرتر از سال قبل هستیم و پویانمایی «بچه‌زرنگ» را تقدیم می‌کنیم به همه کودکان این سرزمین. نمایش آن از روزهای گذشته در سینماهای سراسر کشور آغاز شده است. هویت ملی و دینی و حب وطن در این پویانمایی است و «بچه‌زرنگ» نمادی از کودکان ایران است. دانش‌آموزان با ۵۰ درصد تخفیف در قالب اردوی یک‌روزه به دیدن این نمایش خواهند رفت. همچنین در هفته ملی کودک، کودکان را دسته‌بندی کرده‌ایم و در همه استان‌ها اکران اختصاصی داریم؛ مثلا یک روز کودکان کار مهمان ما هستند در سینماهایی که تحت پوشش قرار داده‌ایم یا کودکان شهدای مدافع حرم، کودکان با نیازهای ویژه یا کودکان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد.
 
ارتقای کیفی زندگی کودکان از مؤلفه‌های جدی فعالیت‌های امسال است

فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون سخنران بعدی نشست بود که در ابتدا، توضیحی درباره نحوه انتخاب شعار امسال ارائه داد: هدف اصلی برای ما توسعه رفاه برای کودکان و نوجوانان بوده است و امسال در کارگروهی متشکل از نهادهای مختلف، اجماع بر این بود که توجه به ارتقای کیفی زندگی کودکان جزو مؤلفه‌های امسال قرار بگیرد و شعار جدی‌مان باشد و عموم فعالیت‌هایمان را به سمت ارتقای کیفی کار پیش ببریم تا بچه‌ها بتوانند از دوران کودکی‌شان در بالاترین سطح استفاده کنند؛ بنابراین شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» انتخاب شد.
 
وی سرفصل فعالیت‌های کانون و برخی نهادها در هفته ملی کودک را این‌طور تشریح کرد: ما در سراسر کشور و استان‌ها، برگزاری مراسم رسمی آغاز و پایان هفته ملی کودک را در قالب جشن‌ها، گردهمایی و مراسم‌ها خواهیم داشت. همچنین، دوره بسیار خوبی را در تابستان در مراکز کانون برگزار کردیم که با توجه به مجموعه دستاوردها و فعالیت‌های آن، نمایشگاه آثار اعضا و مربیان برگزار می‌شود. عمده این دستاوردها از دانش‌آموزان است و بخش خانواده هم اضافه شده است. هرساله به صورت نمادین و رسمی یک روز به عنوان روز عضویت رایگان است و امسال نیز ۱۶ مهر این اتفاق می‌افتد: چه برای ثبت‌نام افراد جدید و چه تمدید عضویت افراد قدیمی.

قصه‌گویی و کتابخوانی برای کودکان در بیمارستان‌ها

فلاح افزود: کارگاه‌های ادبی و هنری به صورت رایگان در برخی مراکز کانون در استان‌ها برگزار می‌شود و کودکان می‌توانند در طول یک هفته از این کارگاه‌ها استفاده کنند. حدود ۱۵۰ کتابخانه سیار داریم که به ۲۵۰۰ روستا در سراسر کشور خدمات ارائه می‌کنند و کودکان روستایی و حاشیه‌نشین جزو اهداف این کتابخانه‌های سیار خواهد بود. طرح «کانون‌مدرسه» نیز که از طرح‌های خوب و جذاب بوده در هفته ملی کودک کار خود را آغاز کرده است.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: کاشت نهال توسط کودکان به نام بزرگان ادبی، هنری، دینی و فرهنگی کشور انجام خواهد شد و حضور در بیمارستان‌ها و ارائه و انجام برنامه‌های نمایشی مثل قصه‌گویی و کتابخوانی نیز از سوی مربیان کانون برای کودکان برگزار خواهد شد. برگزاری جلسات هم‌اندیشی کودکان با اعضای قدیمی کانون هم که برخی جزو مفاخر ما هستند مدنظر ماست و برگزاری نمایشگاه‌های فروش کتاب و محصولات فرهنگی در استان‌ها.
 
فرهاد فلاح به ارسال سه میلیون جلد کتاب هم اشاره و بیان کرد: ارسال سه میلیون جلد کتاب که از تابستان شروع شده است تا پایان هفته کتاب به پایان می‌رسد و در هفته ملی کودک هم ارسال کتاب خواهیم داشت. نشست فعالان حوزه کودکان و نوجوانان برنامه یک‌روزه‌ای در کانون حجاب و در استان‌های مختلف است که برگزار خواهد شد و همچنین نشست‌های علمی و ترویجی با موضوع کودک و خانواده با حضور اولیای تربیتی و نشست‌هایی با محوریت حقوق کودکان در جامعه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها