یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
خالق «وریا» بعد از چند سال از »دختر لازانیایی» می‌نویسد

فارس- رمان «وریا» نوشته زهرا محمدی که اولین بار در سال‌های میانی دهه نود توسط نشر آرما چاپ شده و تاکنون به چاپ‌ششم‌ رسیده با حضور جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان در پاتوق کتاب شیراز در بوته نقد قرار گرفت.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نجمه اشرفی: زهرا محمدی در «وریا» دختر نوجوانی را روایت می‌کند که دلش می‌خواهد خاص و منحصربه‌فرد باشد، متفاوت ببیند، خاص زندگی کند و حتی منحصربه‌خودش لبخند بزند.

محمدی درخصوص انگیزه خود از خلق وریا گفت: یکی از دلایلی که نوشتن را با کار ویژه نوجوان شروع کردم این بود که نوجوانان را تنها دیدم.

وی گفت: متأسفانه کارنوجوان تالیفی کم داریم و اکثر کارهای موجود هم تاریخی هستند. کار نوجوان معاصر کمتر داریم.

وی با اشاره به چند کار پرمخاطب جهادی در حوزه نوجوان گفت: بیشتر آثار پرفروش ادبیات نوجوان  ترجمه ای هستند. به همین خاطر دوست دارم از این به بعد هم در حوزه نوجوان بهتر و بیشتز بنویسم.

وی با اشاره به ویژگی‌های رمان وریا گفت: معمولا برداشتن قدم اول خیلی سخت است و کار اول بی نقص نیست. وریا قدم اول من بود و خودم می‌توانم بهترین متقد وریا باشم چون از قوت و ضعف کارم بخوبی خبر دارم و خیلی خوشحالم که بعد از گذشت چند سال از چاپ های متعدد، این اثر مورد نقد و بررسی قرار گرفته چون نقد را باعث رشد میدانم.

تبلیغات ناشرین روی کارهای تالیفی خیلی ضعیف تر از کارهای ترجمه‌ای است

 الهام مزارعی از نویسندگان خوش قلم کودک و نوجوان که آثاری چون رمان کودک  گوانجی و ۳۶۰ درجه جادویی و مجموعه سورنا در سرزمین دایناسورها را در کارنامه‌ دارد به همراه فاطمه فروتن خالق آثار پرمخاطبی  چون  آقای سه‌چرخه‌ای و بابا کی بزرگ می‌شود در این مراسم بعنوان منتقد حضور یافتند.

مزارعی در ابتدا با اشاره به چالش‌های نوشتن درباره کودک و نوجوان توضیح داد: عموما فکر می‌کنند نوشتن برای کودک و نوجوان ساده تر و راحت‌تر است،اما حقیقتا اینطور نیست. اتفاقا نوشتن برای این اقشار پیچیدگی خاصی دارد‌.

ما به عنوان نویسنده کودک و نوجوان به اولین چیزی که باید توجه کنیم شناخت درست کودک و نوجوان است. حجم عظیم کتابهای ترجمه‌ای و فیلم‌های هالیوودی هم کار را سخت‌تر می‌کند. از طرفی  تبلیغات روی کارهای تالیفی بشدت ضعیف تر از کارهای ترجمه ای است. حتی نشرهای داخلی هم روی تبلیغات کارهای ترجمه ای بیشتر سرمایه گذاری می‌کنند.

وی با تاکید براینکه باید تکنیک‌ها و عناصر داستان نویسی را بشناسیم و بدانیم آنها را کجا بکار ببریم، تصریح کرد: کارهای تالیفی باید از لحاظ ساختاری و تکنیکی آنقدر قوی باشد که نوجوانان به آن جذب شوند. اگر مخاطب را توانستیم تا آخر کار باخود ببریم یعنی اثر موفقی تولید کردیم. اگر داستان در میانه راه لو برود و مخاطب تا آخر ادامه ندهد کار موفقی نیست.

مزارعی  ژانر خاطره یا خاطره داستان را برای وریا مناسب‌تر دانست و گفت: وریا زبان روان ونثر خوبی دارد اما بنظرم  هنوز قالب کار کاملا داستانی نشده است.

فاطمه فروتن نیز در این باره ابراز داشت: اگر در این اثر راوی سوم شخص استفاده شده بود بهتر قالب داستانی پیدا می‌کرد. اما در حال حاضر 70 درصد داستان راوی در حال روایت است و گفتگو و فضاسازی زیاد شکل نمی‌گیرد.

 مزارعی ادامه داد: یکی از کتاب‌های دکتر زئوس به نام «فکرش را بکن این چیزها را در خیابان مالبری دیدم» داستان پسری به نام مارکو است که در راه بازگشت از مدرسه توصیه‌ پدر فکرش را مشغول کرده است. پدرش به او گفته است: «چشم‌هایت را باز کن و هرچه را که می‌توانی ببینی خوب ببین.»  این کتاب را همیشه به هنرجوهایم توصیه می‌کنم بخوانند چون که برمبنای خاطره است و خیلی خوب از عناصر داستانی بهره برده است.

وی یکی از شاخصه های مهم و جذاب برای نوجوانان را حرکت عنوان کرد و گفت: ما در این اثر کمتر حرکت می‌بینیم بیشتر حرف زده می‌شود. تحرک نداریم.

کنشگری را باید در داستان بسازیم نه درباره آن حرف بزنیم

فروتن نیز توضیح داد: کنشگری را باید ساخت و کنش و واکنش را به مخاطب نشان داد که مثلا شخصیت محوری داستان کنشگر است این را نمی‌توان فقط با کلام آن هم بصورت اول شخص مخاطب پذیر کرد.

مزارعی ادامه داد: علاوه بر جای خالی برخی عناصر داستانی من خواننده کتاب برداشتم از موضوع محوری کتاب مسئله حجاب است که بنظرم مسئله اصلی درکتاب دیر مطرح می‌شود و بعد از پنج فصل تازه به آن پرداخته می‌شود.

فروتن نیز به تعدد موضوع  واطلاعات بلا استفاده در کتاب اشاره کرد و گفت: بنظرم داستان در پنج فصل اول دچار اطناب و اضافه گویی شده است. من معتقدم کار کودک و نوجوان را نباید زیاد شلوغ کنیم. بهتر است با یک موضوع محوری پیش برویم و اطلاعاتی به مخاطب دادیم در سیر داستان کارایی داشته باشد و بدون استفاده رهانشود.

وی افزود: نوجوانی که شخصیت اصلی ماجرا بود خیلی جامع و کامل بود و مثل دانشمندان همه چیز را می‌دانست. جامعیت رفتارش بیشتر شبیه بزرگسال بود تانوجوان، بنظرم اگر شخصیت معمولی تری داشت تحول آخر کتاب مخاطب پذیری بهتری پیدا می‌کرد.

نوشتن از نوجوان امروز جسارتی ستودنی است

رقیه بابایی که آثار نوجوانانه اش مانند حنانه شو و دختری که پروانه شد از آثار پرفروش سال‌های اخیر است نیز از مهمانان این برنامه بود.

وی جسارت محمدی که شهامت به خرج داده و در وریا درباره نوجوان معاصر قلم زده ستودنی دانست و گفت: گاهی ما در دنیای هنر بیشتر آثار را تخصصی و تکنیکی نقد وبررسی می‌کنیم اما مخاطب ارتباط خوبی با محتوا برقرار می‌کند و به همرات پنداری می رسد. بنظرم وریا در خلق یک نوجوان امروزی موفق بوده هرچند جا داسته روی تکنیک داستانی بیشتر کار کند اما نمی‌توان قالب آن را خاطره دانست.

محمدی نیز با تشکر از مهمانان برنامه پاسخ داد: اساس کتاب وریا پرداختن به جستجوگر بودن نوجوان است نه مساله حجاب و اینکه بگوید چادر سرکنید یا نکنید. موضوع اصلی از فصول ابتدایی کتاب مطرح شده است. بحث چالش وریا باحجاب از فصل پنجم شروع می‌شود.

وی چالش ها و تحول و تغییر تصمیمات وریا را متناسب با حالات دوران نوجوانی دانست و گفت این کتاب کار اولم بوده و  می‌پذیرم  که منطق داستانی آن جای کار دارد.

به گزارش ایبنا، خالق وریا این روزها نوشتن رمان دختر لازانیایی را به پایان رسانده و در مرحله انتخاب ناشر است.شخصیت اصلی این رمان دختری است که مادرش به کما رفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها