سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
آگاهی از ناگفته‌‎های دفاع‌مقدس باعث آشنایی نسل امروز با رشادت‌های آن دوران می‌شود

خراسان‌رضوی - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: خوانش کتاب «من و 40 برادرم» و دیگر آثار حوزه دفاع مقدس علاوه بر آگاهی از بسیاری از ناگفته‎ها و ناشنیده‌های دفاع مقدس، باعث آشنایی نسل امروز و آینده‌ساز کشور با رشادت‌های مردم آن دوران می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، همزمان با چهل و سومین هفته دفاع مقدس، آئین رونمایی از کتاب «من و 40 برادرم» با حضور سیدمرتضی باشی ازغدی، نویسنده اثر؛ حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ امین رسولی، فرمانده لشکر عملیاتی مردم پایه پنج نصر؛ حجت الاسلام حسن افکار، رئیس ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی؛ عباس آرانیان، مدیر انجمن راویان فتح رضوی و جمعی از خانواده‎های معزز جانبازان و شهدای دوران دفاع مقدس به صورت حضوری و مجازی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مشارکت پایگاه مقاومت بسیج شهید کتابدار عباس غفرانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام علی اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن گرامیداشت چهل و سومین هفته دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران و تبریک روز سرباز، گفت: تمامی شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم زندگی و حرکتشان متاثر از نگاه امام خمینی(ره) بوده است. شهیدان همواره تاکید بر این مسئله داشته‌اند که جمله امام راحل مبنی بر اینکه «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به نظام آسیبی نرسد» را خط و مشی خود قرار دهیم.

وی ضمن تشکر از انتشارات نوید فتح برای انتشار این اثر فاخر، افزود: لازم می‌دانم به دو نکته اشاره ‌کنم، اول اینکه رسالت مجموعه کتابخانه‌‎های عمومی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان معرفی آثار فاخر و برگزاری این قبیل برنامه‌ها در راستای تبیین معارف دوران دفاع مقدس است. تلاش ما بر این بوده است تا با اجرای برنامه‌های فرهنگی موثر در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس از آثار بومی حمایت کرده و نسبت به معرفی، خوانش و نقد و بررسی این آثار اقدامی موثر انجام دهیم. اعتقاد ما بر این است، هر چه بیشتر به معرفی و خوانش این قبیل آثار با محوریت بررسی زوایای مختلف دفاع مقدس پرداخته شود، قطعا تاثیرات بسیار موثرتری در جامعه خواهد داشت.

ویژه‌برنامه‌های فرهنگی«خاکریز دانایی» 

سبزیان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی می‎فرمایند «از زوایا و ابعاد مختلف به دفاع مقدس بپردازید»، اظهار کرد: «خاکریز دانایی» شامل ویژه‌برنامه‌های فرهنگی است که با محوریت اجرای 800 برنامه فرهنگی در حوزه دفاع مقدس و به منظور بررسی دوران جنگ از زوایای مختلف در 150 باب کتابخانه عمومی سطح استان در حال برگزاری است.

وی تاکید کرد: خوانش این اثر و دیگر آثار حوزه دفاع مقدس علاوه بر آگاهی از بسیاری از ناگفته‎ها و ناشنیده‌ها، باعث آشنایی نسل امروز و آینده ساز کشور با رشادتهای مردم آن دوران می‌شود. کسانی که این اثر را مطالعه می‌کنند، به ترویج و معرفی این کتاب بپردازند تا پیام مهم نویسنده و این کتاب به دست همگان برسد. هدف امروز ما باید معرفی صحیح دستاوردهای انقلاب و تبیین معارف دفاع مقدس برای نسل امروز جامعه باشد.
 
شهدا را دست نیافتنی معرفی نکنید

در ادامه امین رسولی، فرمانده لشکر عملیاتی مردم پایه پنج نصر ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: این قبیل آئین‌ها یادآور رشادت‌ها، از خودگذشتگی‌‎ها و دلاوری‌های نسلی است که کاری عظیم انجام داده‎ اند. کاری که با گذشت زمانی طولانی از آن دوران همچنان ادامه دارد. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تاکید دارند «شهدا را دست نیافتنی معرفی نکنید»، از این رو تاکید می‌کنم شهدا افرادی معمولی همچون من و شما بوده‌اند که گام در این مسیر خدایی گذاشته‌اند.
 
وی با بیان اینکه در کتاب «من و 40برادرم»، شخصیت شهیدان بسیار زیبا توصیف شده است، افزود: جامعه امروز ما با مسئله جنگ نرم مواجه است که می‌توان گفت بسیار سخت‎تر از جنگ فیزیکی است. جنگ شناختی که دشمن علیه کشور ایران به راه انداخته است به گفته خود دشمنان، هر ملت دیگری را یکساله از پا می‎انداخت؛ از این رو در این برهه بسیار نیازمند برگزاری این قبیل برنامه‌های فرهنگی هستیم.
 
رسولی تاکید کرد: رهبری می‎فرمایند«دشمن از برنامه‌ریزی دقیق اما ضعیفی برخودار است» و حضور مردم در سالروز گرامیداشت 22 بهمن، اربعین حسینی و ... این مسئله را ثابت کرده است. هدف امروز ما باید معرفی صحیح دستاوردهای انقلاب و تبیین معارف دفاع مقدس برای نسل امروز جامعه باشد.
 
وی اظهار کرد: نوشتن کتاب در حوزه دفاع مقدس موضوعی بسیار مهم است، اما هدایت نسل جوان به مطالعه این قبیل آثار از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. وظیفه امروز ما باید دور نگاه داشتن نسل جوان از ابزار مبارزاتی دشمن، تلفن همراه، به سوی کتاب و کتابخوانی باشد.

فرمانده لشکر عملیاتی مردم پایه پنج نصر گفت: نویسندگان و راویان دفاع مقدس ابزارهایی موثر در مسیر ترویج فرهنگ ایثارو شهادت هستند از این رو باید آن را به درستی انجام دهند.

ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس باعث ماندگاری و تداوم راه شهیدان می‌شود
 
در پایان مرتضی باشی ازغدی، نویسنده کتاب «من و 40 برادرم» نیز ضمن قدردانی از برگزاری این آئین، گفت: این کتاب، روایتگر خاطرات غواصان تخریب الفجر 5 است. اولویت بنده در این کتاب، شهدا بوده است. در واقع این کتاب شامل خاطرات 40 نفر از دوستان و در واقع برادران من در دوران دفاع مقدس است. افعال این کتاب، مضارع است. به این معنا که به جای استفاده از افعال «گفت»، «بود» و «رفت» از افعالی همچون «گفتم»، «بودم »و «رفتم» استفاده کرده‌ام، چرا که اعتقاد دارم، شهید زنده است و همواره شاهد و ناظر بر اعمال ما. این اعتقاد به اندازه‌ای بود که در نظر داشتم نام کتاب را «زمان حال» بگذارم.
 
وی افزود: برخلاف تصویرسازی های سینمایی، نیروهای دشمن، نادان و خسته نبودند که اگر اینگونه بود جنگ 8 سال طول نمی‎کشید. اما تاکید می‎کنم نیروهای ایرانی در عین مظلومیت و در طول 8 سال، با اقتدار کامل و جانانه در مقابل حملات دشمن ایستادگی کردند.
 
باشی ازغدی تصریح کرد: دفاع مقدس زوایای مختلفی همچون حملات شیمیایی، جنگ افزارها، تبعات جنگ و ... دارد، اما نگاه من در این کتاب به حوزه نیروی انسانی دفاع مقدس بوده است. این کتاب حاصل دیده‌ها و شنیده‌های بنده به عنوان یک بسیجی در عملیات الفجر 8، کربلای 1 و بیت المقدس 2 در محضر 40 تن از رزمندگان دفاع مقدس است.
 
 نویسنده کتاب «من و 40 برادرم» ضمن بیان خاطراتی از حضور خود در دوران دفاع مقدس، تاکید کرد: خاطرات دوران دفاع مقدس خود را بنویسید و انتشار دهید تا راه شهیدان را همچنان ادامه دهید.

پایان بخش این آئین، خوانش بخش‌هایی از کتاب «من و 40برادرم» توسط ماریه رحیمی، کارشناس مسئول واحد منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بود. آئین رونمایی از پوستر برنامه و کتاب «من و 40 برادرم» نیز در پایان برنامه برگزار شد.
 
به گزارش ایبنا؛ کتاب «من و 40 برادرم» اثر سیدمرتضی باشی ازغدی توسط انتشارات نوید فتح مشهد در سال 1401 و در 300 صفحه به چاپ رسیده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها