سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
«آرزوی کودکی» نمایش‌نامه‌ای برای درک تفاوت‌ها

انتشارات سوره مهر، کتاب «آرزوی کودکی» نوشته جمعی از نویسندگان را برای علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه منتشر کرده که در این هفته و در پرونده تئاتر و سینمای کودک و نوجوان به معرفی آن پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با هدف بسط و توسعه تئاتر کودک و نوجوان و لزوم تولید نمایشنامه‌های مناسب دینی و اخلاقی برای این گروه سنی، مجموعه نمایش‌نامه «آرزوی کودکی» نگاشته شده است. این کتاب ویژه کودکان ۵ تا ۸ سال است. مهم‌ترین خصوصیت کتاب «آرزوی کودکی» این است که به ابزار یا تجهیزات خاصی نیاز ندارد و به راحتی می‌توان آن را در محیط مهدکودک یا مدرسه اجرا کرد.
 
کتاب «آرزوی کودکی» باعث آشنایی کودکان با صحنه نمایش و اجرا می‌شود و علاوه بر آن، بچه‌ها مهارت‌های اجتماعی و فردی را یاد می‌گیرند و در انتها هم می‌توانند تفاوت‌های یکدیگر را درک کنند. این کتاب به پرورش و تقویت قوه تخیل و خلاقیت کودکان کمک می‌کند. نمایش‌نامه‌هایی که در این کتاب جمع‌آوری شده‌اند، علاوه بر فضای نشاط‌‌‌‌آور و سرگرم‌کننده‌ای که دارند، سعی بر این دارند که به پرورش مهارت‌های کودکان بپردازند.
 
عنوان‌های پنج نمایش‌نامه این مجموعه عبارت‌اند از؛ «آرزوی کودکی» نوشته رضوان شمشادی، «اول اسم بابا» اثر بهار کریم‌زاده، «بچه خرس از درخت پایین نمی‌آید» تألیف حسین قربانزاده، «به رنگ بهار» اثر فرید طاهری و «حبه انگور» نوشته مهرداد قرآن‌کیش که در قالب یک جلد کتاب منتشر شده است.
 
«آرزوی کودکی» با بازی ۱۰ شخصیت به نام‌های مهسا، ملخ، فرشته، مادر، بره، عروسک فرشته، گل‌فروش، ماهی، هشت‌پا و گرگ و در چهار صحنه اجرا می‌شود. «اول اسم بابا» با بازی سه شخصیت سینا، نسیم و مادر است که در پنج صحنه قابل اجراست. «بچه خرس از درخت پایین نمی‌آید» با بازی هشت شخصیت، پشمی، کلاغ عنکبوتی، ننه‌خرس، میمون، سنجاب، شانه‌به‌سر، عسل و باباخرس و در یک صحنه اجرا می‌شود؛ این نمایش‌نامه ویژه کودکان است و به همین علت تنها در یک صحنه بازی می‌شود. «به رنگ بهار» با اجرای هشت شخصیت با نام‌های گنجشک، نقاش، ننه‌سرما، باد سیاه، پاییز، گل، رنگین‌کمان و جوجه گنجشک بازی می‌شود و روند داستان در پنج صحنه تعبیه شده است. «حبه انگور» که نگاهی متفاوت به قصه کهن شنگول و منگول دارد با اجرای شش شخصیت یعنی گرگی، تیزدندون، تیزپنجول، شنگول، منگول و حبه‌انگور بازی شده و در هشت صحنه اجرا می‌شود.
 
لازم به ذکر است نویسندگان این مجموعه برگزیدگان نخستین مسابقه‌ نمایش‌نامه‌نویسی «استعدادهای تازه» (ویژه نمایش‌نامه‌نویسان کودک و نوجوان) هستند که با موضوعات دینی، تعلیمی‌تربیتی، دفاع مقدس و سبک زندگی برگزار شده بود.
 
در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:
سینا: آقای ما می‌گه «در نومیدی بسی امید است. پایان شب سیه سپید است.»
نسیم: خانم ما هم همینو می‌گه.
سینا: خانم شما هم فقط نشسته و منتظره آقای ما یه چیزی بگه، فوری از اون تقلب کنه. از خودش که هیچی نداره، مجبوره از آقای ما تقلید کنه.
نسیم: نه‌خیر. حرفایی که خانم ما می‌زنه سطحش خیلی بالاست و متاسفانه تو سوادت نمی‌رسه اونا رو درک کنی.  
سینا: آره. سطحش خیلی بالاست. مخصوصا وقتی می‌گه «بچه‌های گلم، قبل از غذا خوردن دستاتونو با صابون بشورید»، خیلی سطحش بالاست. من اصلا نمی‌فهمم.
 
مجموعه نمایش‌نامه «آرزوی کودکی» به همت انتشارات مهرک (واحد کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر) در ۱۸۸ صفحه و به بهای ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها