یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۱
رئیسعلی دلواری قهرمان ملی و نماد ایستادگی است

بوشهر- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش رئیسعلی دلواری در استعمارستیزی تاکید کرد: رئیسعلی دلواری قهرمان ملی و نماد ایستادگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، محمدمهدی اسماعیلی در کنگره سردار جنوب؛ رئیسعلی دلواری که در خانه موزه این اسطوره مقاومت شامگاه شنبه در دلوار برگزار شد، گفت: خرسندم در ایام منتهی به اربعین در شهر مقاومت و زادگاه رئیسعلی دلواری که هم به خاطر رشادت‌هایش و هم ایستادگی‌اش در مقابل انگلیسی‌ها افتخار می‌کنیم، حضور دارم.

وی ادامه داد: اربعین یک حرکت معنادار در تاریخ و کلیدواژه نهضت اسلامی است.  این حرکت برای اولین بار در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) جابربن عبداالله انصـاری آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. انقلاب اسلامی حاصل اربعین است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس اربعین را حرکت امت به سوی امامت دانست و تاکید کرد: اربعین مقدمه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و پایه‌گذار دوره طلایی ظهور حضرت حجت خواهد بود.

اسماعیلی سپس به سالروز شهادت رئیسعلی دلواری اشاره و تصریح کرد: امشب در آستانه شهادت یک قهرمان ملی استعمارستیز هستیم. رئیسعلی دلواری 12 شهریور سال 1294 به شهادت رسید. ضمن قدرشناسی و تکریم این شهید مقاومت که جان شیرین خود را در کف دستانش گذاشت و دلاورانه با استعمار انگلیس جنگید، باید به او تعظیم کنیم و یاد او را زنده نگه داریم؛ البته آن‌ها همیشه زنده هستند و غبار دنیای مادی هرگز نمی‌تواند هستی آن‌ها را نابود کند و این قاعده عزت الهی است که شهدا همیشه زنده هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:  این روزها پرچم مقاومت ایران اسلامی بیش از هر زمان دیگری به اهتزاز درآمده و با چنین جایگاهی باید از چنین دلیرمردانی مانند شهید رئیسعلی دلواری تکریم شود. وجه دوم تکریم شهید رئیسعلی دلواری برای درس‌آموزی و شکرگزاری است.

اسماعیلی تاکید کرد: وقتی تاریخ ایران عزیزمان را رقم می‌زنیم، می‌بینیم که چه بر آن گذشته است؛ چه طواغیتی بر آن حکومت کرده‌اند و چه ظلم‌ها و بیدادهایی بر مردم رانده‌اند. در دوره‌ای کشور در دست سفارتخانه‌های روس و انگلیس قرار گرفت و آن را به دو منطقه تحت نفوذ خود تقسیم کردند. در آن روزگار دولت ضعیف و منفعلی بر کشور حاکمیت داشت و عزت مردم ایران را زیر سوال برده بود اما شهید رئیس دلواری قهرمان و مبارز استعمارستیز دیدن جولان دادن بریتانیایی‌ها را در جنوب کشور نداشت و  قیام کرد و انگلیسی‌ها را شکست داد.

وی بیان کرد: امروز بعد از 110 سال از قیام رئیسعلی دلواری امروز انقلاب اسلامی به برکت قهرمان‌های چون رئیسعلی دلواری در نقطه درخشان تاریخ ایستاده است و با اتکا به ایمان و اعتقادات ارزشمند دینی و اراده آهنین خود به‌عنوان قدرت نوظهور در عرصه بین‌المللی به همراه هم‌پیمانان خود در حال از بین بردن حاکمیت نظام سلطه از سر جهان است.  

اسماعیلی گفت: امروز ایران در پیمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت یافته است؛ آن هم در شرایطی که دشمن نانجیبش از هیچ توطئه‌ای دریغ نمی‌کند و به گمان خود همه درها را به روی ایران بسته است اما دولت ایران بدون لکنت و مقتدر از حقوق مردم خود صحبت و دفاع می‌کند و اقتدار این سرزمین را به رخ می‌کشد.

وی ادامه داد: در دوران رئیسعلی دلواری که قدرت‌های جهانی کمر به نابودی ایران بسته بودند ولی با رشادت‌های افتخارآفرین رئیسعلی دلواری و مبارزان تنگستانی شکست خوردند، از این رو ما امروز به رشادت‌ها و مقاومت‌های او افتخار می‌کنیم. رئیسعلی دلواری یک قهرمان ملی و نماد ایستادگی در مقابل استعمار است.

اسماعیلی تاکید کرد: این وعده الهی است که مقاومت نصرت به همراه دارد و رئیسعلی دلواری به جای سازش، مقاومت در برابر استعمار را برگزید و پیروز هم شد؛ چون سازش، چیزی جز وابستگی و ذلت به همراه نداشت.

وی در پایان از اعزام کمیته عمران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان بوشهر در هفته آینده خبر داد و گفت: متاسفانه شمار قابل توجهی پروژه‌های فرهنگی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که دولت تمام اهتمام خود را برای تکمیل این پروژه‌ها به کار بسته است. در این راستا، تلاش می‌کنیم تا پروژه ناتمام مجتمع فرهنگی هنری رئیسعلی دلواری مورد بررسی و در دست اجرا قرار بگیرد.

به گزارش ایبنا، از دیگر بخش‌های این مراسم می‌توان به رونمایی از کتاب «زنان تنگستان» نوشته مرتضی کرمی مورخ تنگستانی و افتتاح پارک یک هکتاری موزه شهید رئیسعلی دلواری اشاره کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها