جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
ایجاد کتابخانه در ۱۸ هزار خانه‌ بهداشت کشور/ عزم دولت برای هموار کردن مسیر تعالی فرهنگ

لرستان - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر نیاز به تحول جدی دارد، بیان کرد: برای ایجاد ۱۸ هزار کتابخانه در خانه‌های بهداشت کشور با وزارت بهداشت تفاهم‌نامه منعقد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، محمدمهدی اسماعیلی عصر جمعه در آیین بهره‌برداری از فاز نخست کتابخانه مرکزی خرم‌آباد ضمن قدردانی از نماینده ولی فقیه و استاندار لرستان برای اهتمام ویژه در رفع مسائل فرهنگی استان، گفت: یکی از مشکلات و معضلات جدی در اداره امور کشور مجموعه پروژه‌هایی است که سال‌هاست کلنگ خوردند و تاحدودی پیشرفت داشتند و متاسفانه به دلایل متعدد نیمه کاره رها شده بودند. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اقتضای شعار عدالت فرهنگی دولت انقلابی و مردمی این است که همه بخش‌های کشور بتوانند استعدادها و ظرفیت‌های خود را بالفعل کنند.
 
۱۰ هزار مسجد در کشور کتابخانه دارند

اسماعیلی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر نیاز به یک تحرک جدی دارد، بیان کرد: در کتابخانه‌ها با یک شبکه گسترده روبرو هستیم و هم‌اکنون حدود یک هزار کتابخانه در کانون‌های پرورش فکری وجود دارد و علاوه بر کتابخانه‌های دانشگاهی، بیش از ۱۰ هزار مسجد کشور نیز کتابخانه دارند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بعد از اربعین حسینی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد خواهد شد که در ۱۸ هزار خانه بهداشت کشور، کتابخانه در عمق روستاها و مناطق محروم ایجاد می‌شود.
 
اسماعیلی با بیان اینکه ایران جغرافیای فرهنگی بزرگی دارد، افزود: جغرافیای فرهنگی از شرق تا عمق چین، در شبه قاره هند، پاکستان، افغانستان، آسیای میانه و تاجیکستان حضور دارد.
 
وی با اشاره به اینکه مردم شهر «دربند» روسیه برای دیدار از ایران و داشتن پیوندهای فرهنگی عمیقی اشتیاق دارند، بیان کرد: طبیعی است باید طلایه‌دار حوزه فرهنگی در منطقه باشیم که به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا و حضور رهبر حکیم و فرزانه، ملت آگاه و شهدا با فاصله بسیار زیاد، در منطقه اول هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بیان کرد: رهبر معظم انقلاب نویسنده و شخصیت فرهنگی تراز اول هستند که نظیر ندارند، آثار ایشان دهه ۴۰ در حوزه‌های مختلف علمی، کارهای فاخر، شب‌های شعر و بازدیدهای سه ساعته ایشان از نمایشگاه کتاب باعث افتخار است.
 
سرانه مطالعه 33 دقیقه است

اسماعیلی با اشاره به اینکه مسیر انقلاب اسلامی، یک حرکت کاملا فرهنگی است، ادامه داد: حوزه فرهنگ در عرض سایر حوزه‌ها نیست، بلکه اصل حرکت انقلاب اسلامی حوزه فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرانه مطالعه در کشور بدون احتساب ادعیه، قرآن و کتاب‌های آموزشی ۳۳ دقیقه است و نیاز داریم حوزه‌های سخت‌افزاری کتابخانه‌ها گسترش یابند.
 
وی افزود: دولت مصمم است همه گره‌های فرهنگی را باز و مسیر تعالی فرهنگ را هموار کند، به همین منظور از هنرمندان، اصحاب فرهنگ، قلم و رسانه حمایت می‌کند.
 
کتابداران هادیان فرهنگی هستند

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شبکه کتابخانه‌ای مدرن‌ترین شبکه فرهنگی ماست و محل گره خوردن همه اقشار فرهنگی در کشور هستند و کتابداران باید به عنوان هادیان فرهنگی در این مراکز حاضر باشند و ضمن انجام ماموریت خود بتوانند فعالیت‌های فرهنگی را معرفی کنند. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها