چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
توسعه و رونق صنعت چاپ به رفع موانع صادراتی وابسته است

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، معتقد است: مادامی که تسهیل قوانین و مقررات و همچنین حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان و رفع موانع انجام نشود، افزایش سهم صادرات در اقتصاد ملی را نخواهیم دید.

امیرهومن محمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به دغدغه‌ تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، گفت: از دیرباز تاکنون یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع به‌ویژه صنعت چاپ چگونگی رفع موانع و مشکلات پیش‌رو بوده است، مشکلاتی که گاهی نفس فعالان این حوزه را می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: فعالان این حوزه هر روز با قوانین پیچیده و دست و پاگیر مورد بی‌مهری‌های زیادی قرار می‌گیرند، نیافتن راه‌حل مناسب برای رفع موانع و مشکلات قبلی و دلسردی نسبت به ادامه راه و انباشتگی موانع، کلافی سردرگم از مشکلات گوناگون به وجود می‌آورد که توانی برای سرمایه‌گذاری، برخاستن، امید به آینده و باز کردن کلاف باقی نمی‌گذارد.
 
محمدی با بیان اینکه اصلی‌ترین مسأله، لزوم تامین به موقع و کافی مواد اولیه و مرغوب است، افزود:نبود واردات ماشین‌آلات به‌روز و دسترسی به فناوری‌های برتر، به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، عقب‌افتادگی‌های جبران‌ناپذیری را بر پیکره صنایع به‌ویژه صنعت چاپ به وجود آورده است اما بازهم فعالان این حوزه با اتکا به دانش و توانمندی‌های متخصصان و کارشناسان نخبه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
 
وی با اشاره به سرعت چشمگیر فناوری در جهان، ادامه داد: این سرعت به‌گونه‌ای است که هر روز آن به اندازه 10 سال برابری می‌کند، صنعت چاپ کشور نیز باید متناسب با این تغییرات به‌روز شود تا از چرخه پیشرفت عقب نماند.
 
محمدی با بیان اینکه همیشه صحبت می‌شود که صادرات موتور محرک اقتصاد و مهمترین رکن رشد و توسعه اقتصاد کشورها است، گفت: اما به‌راستی باید به زیبا بودن این جمله بسنده کرد، زیرا تا مادامی که تسهیل قوانین و مقررات و همچنین حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان و رفع موانع انجام نشود، افزایش سهم صادرات در اقتصاد ملی را نخواهیم دید.
 
به‌گفته وی، در این حوزه موتوری به حرکت درنخواهد آمد و صادرات غیرنفتی همواره به‌عنوان سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد ماند، به‌نظرم باید یک اقدام جدی و اثرگذار انجام شود تا صنعت چاپ به جایگاه واقع خود در صادرات دست پیدا کند.
 
محمدی همچنین با طرح این موضوع که کشورهای بزرگ و پیشرفته درحال ارتقاء و به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنایع خود هستند، افزود: سال 1402 با قطعی برق روبه‌رو هستیم، نبود سوخت کافی، نبود نیروی کارآمد و متخصص به‌واسطه حضور آن‌ها در مشاغل غیرتخصصی و عمومی به‌واسطه شرایط اقتصادی حاکم برجامعه قسمتی دیگر از دغدغه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان در صنعت چاپ است.
 
وی گفت: نگاهی نامهربانانه از سوی اداره‌هایی مثل بیمه و مالیات و چالش‌هایی مثل تصمیم‌گیری‌های کلان، حسی همانند کودکی یتیم را دارد که نمی‌داند برای مرهم زخمهایش به کدامین سقف پناه ببرد.
 
وی با بیان اینکه اهمیت رفع موانع صادراتی در توسعه و رونق صنعت چاپ ضرورت دارد، ادامه داد: توسعه و رونق، دو رکن اساسی در اقتصاد کشور است که می‌تواند نقدینگی کافی و لازم را به اقتصاد تزریق کند و ازسوی دیگر شاهد اشتغال‌زایی مناسبی بود، توجه داشته باشیم آن هم برای صنعتی همچون صنعت چاپ که همه صنایع برای بسته‌بندی محصولات خود به آن وابسته هستند.
 
محمدی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره واردات مواد اولیه برای فعالان صنعت چاپ نیز عنوان کرد: لزوم تأمین مواد اولیه مرغوب از داخل یا خارج کشور و تسهیل در واردات ماشین‌آلات، همگام شدن با دیگر رقبا در بازارهای جهانی و در دست داشتن سهم به‌سزایی از صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه در حال توسعه می‌تواند جبران عقب‌افتادگی‌های این چندساله را داشته باشد.
 
وی با ذکر پیشنهادی در این زمینه و طرح این موضوع که آماده هر نوع همکاری با نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها برای رفع موانع و مشکلات هستیم،، گفت: پیشنهاد  برای رفع موانع و کمبودها تشکیل کارگروه‌های مربوط، با جضور متخصصان در حوزه‌های مرتبط و ارتباط تنگاتنگ و همیاری و حمایت مدیران عالی و مسئولان دولتی در ارائه و بررسی پیشنهادات و راهکارها تا رفع موانع است تا شاهد جامعه‌ای پویا و چابک همراه با رونق اقتصادی با دستان توانمند نیروی جوان و با ظرفیت ایرانی و ازسوی دیگر آماده‌سازی زمینه‌ای مناسب با زیربنای استاندارد برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها