جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
شب کتابخوانی کودکان و نوجوانان اسفراینی/ اردویی با طعم کتاب و قصه

خراسان شمالی- کودکان و نوجوانان عضو فعال کانون پرورش فکری شماره دو اسفراین در یک شب کتابخوانی گرد هم آمدند تا بیاموزند که با هم کتاب بخوانند و از کتاب خواندن لذت ببرند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان اسفراین در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ تاسیس شد.
 
این کانون علیرغم تولد چند ساله خود توانسته در بین کودکان و نوجوانان اسفراینی جا خوش کند و طرفداران زیادی را به طرف خود جذب کند.
 
این کانون در ایام تعطیلات تابستان با برنامه‌های مفرح ادبی و فرهنگی و هنری توانسته در جذب مخاطبین موفق عمل کند و علاقمندان و دوستداران خود را راضی نگه دارد.
 
کانون از زمان تشکیل خود در چهار سال گذشته بیش از ۳۸۰۰ عضو دارد و بسیاری از اعضا هر ساله عضویت خود را تمدید می‌کنند.
 
مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسفراین حالا با بیش از یک هزار و 122 عنوان و و 9 هزار و 600 جلد کتاب پیشرو در ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان است.
 
این کتاب‌ها موضوعاتی همچون داستان، شعر، کاردستی،مذهبی، علمی، اجتماعی، رمان و طنز دارند که برای گروه‌های کودک و نوجوان در قفسه‌های مجزا چیده شده است.
 
سکینه محمدابادی مسئول مرکز شماره دو کانون پرورش کودکان و نوجوانان اسفراین حالا از برنامه‌ای در این کانون می‌گوید که برای اولین بار در استان خراسان شمالی برگزار شده است.
 
وی گفت: برنامه شب کتابخوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز شماره دو به صورت شب‌مانی اعضای فعال در کانون برگزار شد؛ در چنین شبی کودکان و نوجوانان همراه با دوستان و مربیان در کانون پرورش فکری گرد هم جمع شدند و شبی را تا صبح با هم سپری کردند؛ با هم کتاب خواندند و و با هم قصه گوش کردند و با هم آموختند که باید کتاب بخوانند و باید از کتاب خواندن لذت ببرند.
 
محمدآبادی بیان کرد: این برنامه با استقبال گسترده کودکان و نوجوانان فعال کانون روبرو شد.

 
مسئول مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: در این شب کتابخوانی که خود یک اردوی فرهنگی به شمار می‌آید؛ کودکان و نوجوانان در این شب کتاب‌هایی را می‌خوانند؛ خلاصه می‌کنند؛ نقد می‌کنند و به صورت قصه برای بقیه دوستان خود تعریف می‌کنند.
 
محمدزاده به یکی از اهداف مهم این اردوی فرهنگی اشاره کرد و گفت: کتابخوانی در شب و قبل از خواب یکی از روش های موثر برای درمان کم‌خوابی و پیشگیری از استرس و اضطراب است.
 
وی ادامه داد: کتابخوانی در آخر شب باعث تقویت قدرت حافظه، افزایش اعتماد به نفس و بالابردن سطح آگاهی و مطالعه می‌شود.
 
محمدآبادی بیان کرد: در شب کتابخوانی که برگزار کردیم تکنیک‌های مطالعه کردن در شب را برای کودکان و نوجوانان آموزش دادیم. تکنیک‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کند که چگونه یک مطالعه مفیدتری داشته باشند.
 
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در دنیای امروز افراد زمان کمی را برای رسیدن به امور شخصی دارند و درطی روز ترجیحا به آن‌ها می‌پردازند، وقت کافی برای مطالعه ندارند و قبل از خوابیدن زمان مناسبی برای مطالعه است.
 
مسئول مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسفراین خاطر نشان کرد: مطالعه کردن در هر ساعتی از شبانه روز باشد؛ می‌تواند بر روی بهبود عملکرد فرد موثر باشد و افراد باید در طول روز مطالعه داشته باشند اما طبق توصیه‌های روانشناسان کتاب خواندن قبل از خوابیدن می‌تواند تاثیرات مفیدتری بر روی مغز و ذهن داشته باشد.
 
دور شدن از تکنولوژی و فضای مجازی 
 
محمدآبادی با اشاره به غالب شدن فضای مجازی بر بچه‌ها بعد از پدیده کرونا گفت: کرونا باعث شد که بسیاری از کودکان و نوجوانان برای ادامه تحصیل و دورنماندن از آموزش به فضای مجازی روی بیاورند و حالا دوری کردن افراد از این ابزار ارتباطی به کندی انجام می‌شود.
 
وی گفت: چک کردن تلفن همراه قبل از خواب تبدیل به عادت شده است و بهترین کار برای کم کردن ساعات فعالیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مطالعه کردن ایت؛ چرا که فعالیت بیش از حد در فضای مجازی قبل از خواب برای کودکان و نوجوانان تنش‌های فراوانی را بوجود می‌آورد.
 
ایجاد محیط‌های مناسب کتابخوانی 
 
محمدآبادی بیان کرد: بهتر است خانواده‌ها زمینه‌ها و محیط‌های مناسب فرهنگی از جمله کتابخوانه و کتابخوانی را برای کودکان فراهم کنند.
 
وی با بیان فواید شب کتابخوانی گفت: دور شدن از فضاهای مجازی و اینترنتی، پیدا کردن یک عادت خوب، بالابردن سطح آگاهی و افزایش اعتماد به نفس و داشتن یک خواب راحت و تجربه‌های جدید از اهداف اساسی این شب کتابخوانی بوده است.
 
محمدآبادی اظهار کرد: فراهم کردن محیطی مناسب برای کودکان و نوجوانان شرط مهمی است که باعث می‌شود تمرکز بر روی مطالعه حفظ شود. پس بهتر است فضای خواب کودک را مهیای کتابخوانی کنیم.

وی با اشاره به حضور بچه‌ها به صورت شب‌مانی در کانون ویژه کتابخوانی، گفت: در این شب کتابخوانی نوع انتخاب کتاب بسته به سلیقه کودکان و نوجوانان است، و انتخاب آن‌ها کتاب‌هایی با موضوعات جذاب است.
 
محمدآبادی با اشاره به هیجان و ذوق بچه‌ها در این شب کتابخوانی گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی توسط بچه‌ها باید در خانواده‌ها اتفاق بیفتد چرا که مطالعه کردن می‌تواند سطح فرهنگ و سواد و آگاهی خانواده‌ها را بالا ببرد.

 
وی با اشاره به این اردوی فرهنگی بیان کرد: تمرین زندگی مستقل از دیگر اعضای خانواده، آموختن روابط، ضوابط و مهارت‌های اجتماعی از اهداف دیگر شب کتابخوانی در مرکز شماره. و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسفراین بوده است.
 
محمدآبادی شب کتابخوانی را اردویی فرهنگی دانست که با حضور اعضای فعال کانون با هدف تشویق و ترغیب دیگر اعضای کانون در راه مطالعه و پرورش مهارت‌های زندگی برگزار شد.
 
وی به برنامه‌های شب‌کتابخوانی اشاره کرد و گفت: انواع بازی‌های محلی و گروهی مطالعه و کتابخوانی، قصه گویی، لطیفه و طنز و خاطره‌گویی، پخش فیلم، نماز و ...از برنامه‌های جذاب بود.
 
محمدآبادی در پایان تصریح کرد: برگزاری این شب به عنوان شب کتابخوانی قطعا می‌تواند در علاقمند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه را افزایش دهد و امید‌ارم همه همکارانم با مهیا کردن شرایط مناسب بتوانند چنین شبی را برای اعضا خود رقم بزنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها