چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
«هوش مالی» چیست؟

مجموعه چهارجلدی «هوش مالی» نوشته بن هوبارد با تصویرگری بئاتریس کاسترو با ترجمه رضا ابراهیمی از سوی انتشارات طوطی (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پول چه اهمیتی دارد؟ درست است که نمی‌توانیم آن را بخوریم یا بیاشامیم؛ اما بیشتر ما برای زنده‌ماندن به پول نیاز داریم. ما تقریبا برای استفاده از هر چیزی پول می‌پردازیم: لباس، برق، آب و غذا. حتی تصور دنیایی بدون پول هم سخت است.
 
بعضی‌ها معتقدند پول است که جهان را می‌گرداند. وقتی کمی پول داریم، مجبوریم انتخاب کنیم؛ یعنی باید تصمیم بگیریم که با پول خود چه کارهایی انجام دهیم. می‌توانیم خرج کنیم، پس‌انداز کنیم، ببخشیم یا بیشتر پول به‌دست بیاوریم!
 
حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا پول شما را ثروتمند می‌کند؟ پاسخ این سؤال «خیر» است. پول به تنهایی نمی‌تواند شما را ثروتمند کند. همه ما می‌دانیم افرادی که هر روز خیلی سخت کار می‌کنند، پول بیشتری به‌دست می‌آورند؛ اما هرگز ثروتمند نمی‌شوند. حتی بسیاری از آنها بیشتر از قبل بدهکار می‌شوند و مشکلات مالی بیشتری پیدا می‌کنند.
 
پس راهکار چیست؟ راهکار این است که نحوه پول درآوردن، پس‌انداز کردن و خرج کردن را یاد بگیریم که تمام این‌ها در یک بسته به نام «هوش مالی» جمع می‌شوند. از همه بهتر این است که هوش مالی را از کودکی یاد بگیریم و از همان بچگی بدانیم که چگونه پول درآوریم، پس‌انداز کنیم و خرج کنیم. خوشبختانه کتاب‌های بسیاری با موضوع هوش مالی برای بچه‌ها نوشته شده است که یکی از آنها مجموعه «هوش مالی» نوشته بن هوبارد است.
 
مجموعه «هوش مالی» چهار جلد با عنوان‌های «پول چیست؟»، «پول درآوردن»، «پس‌انداز پول» و «خرج‌کردن پول» دارد. این مجموعه درباره لئو، مایا، مارک و آوا است که به ما یاد می‌دهند چگونه پول دربیاوریم و پس‌انداز کنیم و خرج کنیم. همچنین در انتهای هر جلد یک آزمون کوتاه به همراه چند حقیقت درباره پول نوشته شده است.
 
جلد اول یعنی «پول چیست؟» داستان لئو است. او گیج شده است! پول همه‌جا گردش دارد؛ اما او هیچ‌وقت واقعا چشمش به پول نخورده است تا اینکه در روز تولدش، عمه مقداری پول نقد برایش می‌فرستد. لئو با این پول چه‌کار می‌کند؟
 
جلد بعدی با نام «پول درآوردن» درباره پول توجیبی مایا است؛ چون مایا پول توجیبی بیشتری می‌خواهد اما پدر و مادرش می‌گویند خودش باید پول دربیاورد! در نتیجه مایا نظافت انباری همسایه را به عهده می‌گیرد؛ اما کار سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کرد. به نظر شما مایا می‌تواند کارش را تمام کند و کمی پول دربیاورد؟
 
مارک در کتاب «پس‌انداز پول» به ما یاد می‌دهد که چگونه پول‌هایمان را پس‌انداز کنیم. مارک یک اسکوتر جدید می‌خواهد؛ اما باید برای خریدنش پس‌انداز کند! آیا مارک موفق می‌شود یا لباس‌های نو، اسباب‌بازی‌های تازه و شیرینی‌های خوشمزه او را وسوسه می‌کنند؟
 
آوا در جلد آخر این مجموعه یعنی «خرج‌کردن پول» شیوه درست خرج‌کردن را یاد می‌دهد؛ چرا که او مقداری پول به ارث برده است و این پول به‌راحتی در جیبش آب می‌شود! او دلش می‌خواهد کفش‌های کتانی نو و باحال داشته باشد؛ اما آیا واقعا به آنها نیاز هم دارد؟ راستی، برای خرید‌کردن چه راهی از همه بهتر است؟
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«آوا تا آن‌موقع نمی‌دانست که خرج‌کردن می‌تواند این‌قدر پیچیده باشد! مادرش برای کمک به او پیشنهاد داد فهرستی از چیزهایی که واقعا به آن‌ها نیاز دارد تهیه کند. این‌طوری آوا بهتر می‌توانست تصمیم بگیرد که چطور پولش را خرج کند.».
 
انتشارات طوطی (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) مجموعه چهارجلدی «هوش مالی» نوشته بن هوبارد با تصویرگری بئاتریس کاسترو را با ترجمه رضا ابراهیمی، در شمارگان هر جلد هزار و ۵۰۰ نسخه و به بهای ۱۲۰ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها