پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
لزوم ملاحظه و دقت در سرایش اشعار آئینی

آذربایجان‌غربی- در کارگاه شعر آئینی «موکب واژه‌ها» در آذربایجان‌غربی مطرح شد که باید با ملاحظه و احترام و دقت در وادی اشعار آئینی قدم بگذاریم و نباید این اشعار بدون تامل سروده شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ارومیه، مصطفی قلیزاده علیار  شاعر و نویسنده ارومیه‌ای عصر چهارشنبه در کارگاه شعر هیئتی که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌غربی، برگزار شد، اظهار کرد: ادبیات عاشورایی و حسینی در تاریخ از عاشورا آغاز شده و تا به امروز هم ادامه دارد و تمام کلمات، سخنان و رجزهای آن حضرت و یارانش در روز عاشورا در بیان این حقیقت بود.

وی افزود: نمونه‌ای از این ادبیات عاشورایی موضوع اربعین حسینی است که در سال‌های اخیر به همت ایران اسلامی و بزرگانی چون حاج قاسم سلیمانی ملی و جهانی شده است.

قلیزاده علیار ادامه داد: شعر و تمام هنرها درطول تاریخ، ادبیات را در سطح جهان ملی کردند و شاعران آیینی حماسه‌های الهی اهل بیت (ع) را سرودند و این معرفت را شاعران اهل بیت (ع) ملی و جهانی کردند.

وی با بیان اینکه همان رجزخوانی‌ها در روز عاشورا نوعی شعر مقاومت است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر هدف اصلی امام حسین (ع) بوده و تمام سخنان و بیانات ایشان و رجزخوانی یاران آن حضرت در این راستا است.

این شاعر و ادیب ارومیه‌ای ادامه داد: شعر آئینی مظلوم واقع شده و مردمی بوده و بزرگترین شعر مقاومت، شعر حسینی در تاریخ بوده و حتی ضعیف‌ترین شعر آیینی هم همان شعر مقاومت بر ضد ظالمان تاریخ بوده است.

وی نتیجه شعر سرودن در مورد اهل بیت (ع) را عاقبت به خیری و خوشنامی در دنیا و رستگاری در آخرت عنوان کرد.
 
محمد میلانی، مدرس کارگاه «موکب واژه‌ها»، نیز در این مراسم با بیان اینکه هیچ چیز قطعی در ادبیات وجود ندارد، افزود: زبان بدن برای القای و انتقال مفاهیم کاربرد دارد، بنابراین باید تقویت شود.

وی افزود: زبان شعر هیئت مختص شعر هیئت است و برای اینکه با زبان شعر هئیت آشنا شویم، حضور در هیئت موثر بوده است و شاعر باید اول مخاطب و بعد زبان را بشناسد و با زبان به مخاطب خوراک دهد.

وی گفت: شعر هیئت مخاطب میلیونی دارد، بنابراین اشعار باید در چهارچوب مختص سروده شود و گژتابی‌های لفظی در شعر آئینی پذیرفتنی نیست.

نویسنده کتاب «حضرت نوکر» افزود: زبان شهر هیئت در حوزه خیال متفاوت از دیگر حوزه بوده و چهارچوب خیال در این اشعار مقتل است.

وی با تاکید بر تقویت کاراکترهای زبان شعر هیئت گفت: بزرگترین مشوق شاعر آئینی مداح است و با توجه به اینکه بانوان از لحاظ احساسی در سرودن شعر آیینی ویژگی بالقوه دارند ولی متاسفانه ارتباط با مداح برای شاعران خانم وجود ندارد و این مشکل باید برطرف شود.

میلانی با بیان اینکه برخی اشعار آئینی توهین به ائمه(ع) است، افزود: باید با ملاحظه و احترام و دقت در وادی اشعار آئینی قدم بگذاریم، نباید این اشعار بدون تامل سروده شوند؛ زیرا در اشعار آئینی با خداوند و اهل بیت سروکار داریم.
 
نادر سالک، شاعر آیئنی اهل تبریز، نیز در این مراسم گفت: سبک شاعرها ناشی از آب و هوا و فرهنگ منطقه بوده و بهترین نوع تبلیغ شعر است تا بتوانیم مطلب را القا کنیم.

وی افزود: شعری که به حقیقت وصل باشد ماندگار بوده و رمز ماندگاری شهریار نیز وصل بودن به حقیقت است.

سالک ادامه داد: ادبیات ما جدای از اعتقاد نیست و رشته شعر آئینی به هیچ وجه رشته مختصص آکادمیک ندارد و بیشتر مسایل مثل شناخت اهل بیت قابل تدریس نیست و ذاتی است و باورهای اعتقادی در شاعرهای اهل بیت (ع) باید فوق العاده در اوج باشد.

سالک ادامه داد: شعرای آیینی با سرودن اشعاری در وصف اهل بیت (ع) میزان ارادت خود را به این بزرگواران بیان می‌کنند و باید این شاعران به موضوعات آیینی توجه کنند.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این مراسم شاعران حاضر در مراسم شعرهایی در وصف امام حسین (ع) خواندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها