چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
هدف ما پرورش نوجوانان خلاق و مشوق کتابخوانی بویژه کتاب‌های تاریخی است

مجید مجیدی، دبیر محتوایی اردوی گفت‌وگومحور پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» گفت: مطالعه کتاب در درجه اول یک کار فردی است؛ اما ما با برنامه‌هایی که در این اردو طراحی کرده‌ایم، مطالعه کتاب را به سوی یک کار جمعی هدایت می‌کنیم و می‌خواهیم همه شرکت‌کنندگان بتوانند در پایان اردو، یک محتوای رسانه‌ای خلاق از کتابی که خوانده‌اند ارائه کنند و به عنوان مشوق دیگران به مطالعه کتاب و کتابخوانی باشند: بویژه آثار تاریخی مثل «سرگذشت استعمار».

مجید مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره چگونگی انتخاب مجموعه کتاب «سرگذشت استعمار» برای پویش «هیس‌طوری» گفت: درک و بینش تمدنی و درک بهتر هویت تاریخی و ایرانی اسلامی نیاز نوجوانان ما است؛ به این ترتیب کتاب «سرگذشت استعمار» که سفری نسبتا جذاب به گذشته تاریخ با موضوع استعمار است مورد توجه ما برای ارائه در این پویش قرار گرفت.

وی ضمن اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به نوجوانان که این کتاب را مطالعه کنند، بیان کرد: مجموعه حوزه هنری و انتشارات سوره مهر، اوایل دهه ۹۰ نگارش این کتاب به قلم مهدی میرکیایی را پیگیری‌ می‌کند و پس از چند سال تحقیق و پژوهش نویسنده اثر، بالاخره در سال‌ ۹۸، مجموعه «سرگذشت استعمار» چاپ و منتشر می‌شود. در همان سال‌های ابتدایی انتشار، رهبری به این کتاب توجه نشان داده و تقریظی بر آن می‌نویسند و نوجوانان را تشویق به مطالعه آن می‌کنند.

مجیدی ادامه داد: جدای از تأییدی که مقام معظم رهبری بر این کتاب داشتند، مجموعه کتاب «سرگذشت استعمار» جلدهای وابسته به هم ندارد؛ به این معنا که برای فهم هر جلد به مطالعه جلد دیگری نیاز نیست. همچنین هر جلد به موضوعات کوچکی تقسیم شده که خیلی حوصله سر بر نیست و مخاطب برای فهم یک مطلب، نیازی به مطالعه کل کتاب ندارد؛ اما ویژگی سوم مجموعه کتاب «سرگذشت استعمار» ارائه دانستنی‌هایی مثل دلیل نام‌گذاری کشور فیلیپین است که برای نوجوانان جذاب خواهد بود.

دبیر محتوایی اردوی گفت‌وگومحور «هیس‌طوری» درباره این پویش عنوان کرد: پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا مخاطبان کتاب «سرگذشت استعمار» با تولید پادکست‌ها، عکس‌نوشت، نقاشی و در مجموع فرآوری محتوا در کتاب، فعالانه در مواجهه با محتوای اثر عمل کنند.

مجیدی راجع‌به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این اردو گفت: مطالعه کتاب در درجه اول یک کار فردی است؛ اما ما با برنامه‌هایی که در این اردو طراحی کرده‌ایم، مطالعه کتاب را به سوی یک کار جمعی هدایت می‌کنیم.

مدیر کانون اندیشه‌پژوهشی حوزه هنری کودک و نوجوان در تشریح این موضوع افزود: فعالیت‌های گروهی در این اردو با طراحی کاربرگ‌هایی تکلیف‌محور شکل می‌گیرد. هر کاربرگ خواسته‌ای از گروه‌ها دارد که در قدم نخست باید تعریفی از استعمار بر اساس کتاب «سرگذشت استعمار» داشته باشند. این کار را باید پس از شور و مشورت‌های اعضای گروه انجام دهند. دیگر کاربرگ‌ها نیز به همین شیوه با چالش‌آفرینی، مسیری را ترسیم می‌کند تا شرکت‌کنندگان در این اردو با پیمودن آن به یک نتیجه واحد دست یابند.

وی در ادامه گفت: بخشی از این کارهای گروهی در کارگاه‌های در نظر گرفته‌شده اردوی گفت‌وگومحور پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» زیر نظر استادان مدعو متخصص در حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر پیگیری می‌شود.

دبیر محتوایی اردوی گفت‌وگومحور پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» در پایان گفت: هدف نهایی و غایی این اردو و در مجموع پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» این است که همه شرکت‌کنندگان آن بتوانند در پایان، یک محتوای رسانه‌ای خلاق از کتابی که خوانده‌اند ارائه کنند و درنهایت میان جمع‌های خارج از پویش، به عنوان مشوق دیگران به مطالعه کتاب و کتابخوانی باشند: بویژه آثار تاریخی مثل «سرگذشت استعمار».

یادآوری می‌شود، پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» شهریورماه همزمان با سالروز اشغال ایران توسط متفقین و فرار رضاخان با پشت سر گذاشتن مجموعه‌برنامه‌هایی به کار خود پایان می‌دهد و نفرات برگزیده را معرفی می‌کند. «هیس‌طوری» که یک پویش سراسری حول مطالعه و کنش‌گری، پیرامون ۱۵ جلد کتاب «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی است، کار خود را از آبان ۱۴۰۱ آغاز کرد و روند برگزاری آن تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ ادامه داشت. هدف اصلی این پویش به بهانه مطالعه ۱۵ جلد کتاب «سرگذشت استعمار» این بود که بچه‌ها با مفهوم مهم و بنیادین ذیل عرصه دشمن‌شناسی و مطالعه تاریخ با عنوان استعمار که از غرب برخاسته است، آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها