یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
کتاب «عطیه الهی» به چاپ سوم رسید

چاپ سوم کتاب «عطیه الهی(شیوه تربیت فرزند در قرآن و حدیث از دوران جنینی تا هفت سالگی)» اثر فاطمه سادات آقامیری روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «عطیه الهی(شیوه تربیت فرزند در قرآن و حدیث از دوران جنینی تا هفت سالگی)» اثر فاطمه سادات آقامیری در ۳۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ سوم رسید.

اثر حاضر، کتابی است موثر و کاربردی برای تربیت دینی فرزند که در آن به مطالب مهمی اشاره شده است؛ از جمله: اهمیت ازدواج، ملاک‌های انتخاب بهترین و بدترین همسران، اعمال عبادی و تغذیه در قبل و زمان بارداری، رفع برخی از مشکلات زنان باردار، تربیت شیرخوار، اصل محبت و دوستی والدین با کودک و شیوه احترام گذاشتن به او، انواع بازی، پرورش روحیه دینی با ایجاد و تقویت محبت خدا و اهل بیت(ع)، آموزش قرآن، نهادینه کردن صفاتی چون توکل، صبر، امیدواری، راهکارهای شکوفاسازی استعداد، تشویق به مطالعه، آموزش آداب و اخلاق اسلامی و نهی از رذایل اخلاقی و تربیت جنسی. بهره‌گیری از آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین(ع) و نظریات روان شناسان موجب غنی شدن آن شده است.

این کتاب در آسان سازی مسیر تربیت دینی فرزندان بر اساس قرآن و سنت کمک موثری برای خانواده‌هاست، تا افراد شایسته‌ای بپرورانند. پرورش کودکان، طبق آموزه‌های دینی و وارد کردن آنها در اجتماع، قطعاً آینده کشور اسلامی را تضمین می‌کند.
 
این کتاب در پنج فصل تالیف شده است؛ فصل اول با عنوان اهداف و معیارهای ازدواج به بررسی اهمیت و فلسفه ازدواج (کسب آرامش روحی و روانی، برکات انسانی و اجتماعی و افزایش رزق) پرداخته و ملاک‌های انتخاب همسر (ثروت و زیبایی، عشق و دوست داشتن، ایمان و هم کفو بودن) را مورد تأکید قرار داده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «زمینه‌سازی تربیت در جنین» به بیان آداب همبستری و مکان و زمان همبستری (مکان و زمان نامناسب و بهترین اوقات) پرداخته و توصیه‌های عبادی و اخلاقی در بارداری و تغذیه در ایام بارداری و تاثیر آن بر کودک (به، کاسنی، قاووت و انار) را شرح داده است.

«تربیت شیرخوار» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن آداب و مستحبات ولادت فرزند (راضی بودن از جنسیت طفل، توجه به تغذیه مادر، اذان و اقامه گفتن، کام برداشتن، غسل دادن، انتخاب نام زیبا، عقیقه کردن و خوراندن عقیقه و ختنه کردن) مورد تأکید قرار گرفته و تأثیر شیر در شخصیت طفل، مزایای شیر مادر و ثواب شیردهی مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل چهارم با عنوان «وظایف والدین در تربیت کودک» به بیان خودسازی والدین، دانایی، مودت، بردباری، خطاپوشی و آمرزش شیوه‌های فرزندپروری (فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه و آسانگیرانه) پرداخته، وظایف پدر (پاسداری از خانواده و مهربانی)، وظایف مادر (خوش رفتاری و احترام گذاشتن به پدر) و وظایف مشترک پدر و مادر (محبت و دوستی، برقراری عدالت و انواع محبت) را شرح داده، تشویق و تنبیه، احترام گذاشتن و عمل به وعده را مورد تأکید قرار داده، بازی کردن، شکوفاسازی استعداد و دعا کردن برای فرزند را بررسی کرده و انواع سرگرمی قبل از دو سالگی، آشناسازی با عبادت، آموزش قرآن و نماز، شیوه‌های ایجاد محبت خدا و اهل بیت(ع) و شکرگزاری را به رشته تحریر درآورده است.

«آموزش برخی اصول اخلاقی به کودک» عنوان پنجمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در آن آموزش صفات حسنه، راه‌های صبور ساختن فرزندان و قناعت و صرفه‌جویی بررسی شده، راه‌های پرورش روحیه سخاوت، نظم، راستگویی و راه‌های آموزش احترام گذاشتن تبیین شده، شیوه‌های ایجاد اقتدار در خانواده، راه‌های جلوگیری از بد دهنی و تربیت جنسی مورد تأکید قرار گرفته و عوامل بلوغ زودرس کودکان شیوه‌های پاسخ دادن به سؤال‌های جنسی کودکان تشریح شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها