شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور در شیراز برگزار شد

فارس- سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور با حضور شاعرانی از قومیت‌های مختلف کشور و استقبال کم نظیر مخاطبان در شهر صدرا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، در این آیین امین‌الله قربانی‌کشکولی دبیر سوگواره طی سخنانی خواستار ثبت این سوگواره مهم و مؤثر به عنوان یکی از برنامه‌های اجتماعی فرهنگی کشوری در راستای اتخاد ملی و انسجام اسلامی ملت بزرگ ایران و حمایت، تقویت و توسعه آن شد.

وی افزود: به نمایندگی از شاعران و اهل قلم تقاضای شعرای منتخب اقوام و عشایر کشور و ستاد سوگواره شعر عاشورایی اقوام و عشایر را برای مشرف شدن به محضر رهبر معظم انقلاب  اسلامی و شعرخوانی در محضر ایشان اعلام می‌دارم و امیدوارم این خواسته بحق فرزندان ایشان مورد توجه مسئولین و برنامه‌ریزان امر واقع شود.

دبیر سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور ادامه داد: هدف اصلی ما باید تعمیق باورهای اعتقادی و ارزشی و تربیت نسل آینده و تحکیم انسجام ملی در میان جامعه پویای عشایری است.

وی تصریح کرد: در طول ۱۲سال گذشته با فراخوان‌های مربوطه و برقراری ارتباط با بیش از ۴۰۰ شاعر و نویسنده ارزشی والامقام از اقوام و قومیت‌های مختلف، حدود ۱۲۰۰ اثر متناسب در راستای اهداف سوگواره جمع آوری شده است.

قربانی‌کشکولی گفت: علاوه بر شعرای منتخب بعضی استان‌ها، در سال جاری برای سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور، حدود یکصد شعر قابل عاشورایی از ۴۰ شاعر برتر قومیتی به ستاد سوگواره رسیده است.

وی ادامه داد: پس از کارشناسی و داوری ۱۶ شعر و مداحی چند زبانه از اقوام مختلف، با زبان‌ها و گویش‌های متفاوت و شیرین از جمله (کردی، آذری، بلوچی، لری بختیاری و لک، عربی خوزستان و عربی ایل خمسه، قشقایی، ترکمن و نیشابوری)، برای ارائه در این برنامه انتخاب شدند.

دبیر سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور اعلام کرد: مایه مباهات و افتخار است که تعدادی از شعرای منتخب ما از عزیزان اهل سنت قومیت‌های مختلف هستند، که این پدیده مبارک می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در وحدت ملی و انسجام اسلامی امت بزرگ ایران اسلامی، داشته باشد.

وی گفت: با توجه به شرایط پیچیده فعلی و بدون متولی جدی بودن حوزه‌های فرهنگی اجتماعی خاص اقوام و عشایر، ضرورت برگزاری این نوع سوگواره‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود و می‌تواند به عنوان ابزاری هنرمندانه و بسیار مؤثر باشد.

قربانی‌کشکولی اضافه کرد: سوگواره شعر عاشورایی عشایر قبل از آن که یک مسابقه رقابتی باشد، یک نمایش واقعی و هنرمندانه از پایبندی عمیق اقوام و عشایر ایرانی به اعتقادات دینی و مذهبی و  انسجام ملی اسلامی در راستای دفاع عاشقانه از نظام اسلامی است.

وی تصریح کرد: استقبال شایسته از این سوگواره، گوشه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها و رويكردهاي فرهنگي مذهبي اقوام و ایلات عشایر را به نمايش می‌گذارد چرا که این سوگواره یک همنوایی راهبردی به سوی وحدت، همفکری، همدلی و نمایش ظرفیت‌های کم نظیر مغفول مانده و بدونِ مسئول اقوام و عشایر ایرانی است.

این فعال فرهنگی جامعه عشایری اظهار کرد: از یک نگاه، جدا كردن اقوام و عشایر از ديگر جوامع و اقشار ایرانی، امری پسنديده و مقبول نيست و از سويی شناسایی و به کارگیری مناسب اشتراكات فرهنگی، قبيله‌ای و قومی هم از عواملی هستند كه برای تقويت و ارتقای اتحاد و انسجام ملي و قدرت جامعه و استحكام پايه‌هاي نظام اسلامي ضروري به نظر مي‌رسد.

 وی ادامه داد:  متأسفانه تاکنون آنطور که لازم بوده از این زاویه به معرفی این جامعه مهم و بسیار با ارزش نپرداختیم و بیشتر نمادهای غیردینی و غیرارزشی این جامعه تبلیغ و ترویج یافته است.

قربانی‌کشکولی تصریح کرد: در تمام دوران‌های تاریخی گذشته، اقوام و ایلات عشایر ایرانی در مقابل همه حكومت‌ها قیام کرده و هميشه برای آنها از مزاحمين جدي و پرخطر بودند، اما در مقابل نظام اسلامی، علاوه بر اينكه خالصانه سر تسليم فرود آوردند بلكه، مدافعانی واقعی و جان‌فدا برای اسلام، روحانیت و کشور بودند و برای اثبات عملی وفاداری خود، هزاران شهید تقدیم نظام اسلامی کردند.

وی گفت: در راستاي تبليغ و ترويج اعتقادات و فرهنگ با ارزش و اصيل اقوام گرانمایه و عشاير غیور و هم چنین، نمايش واقعي چهره ديني و ملي این جامعه ی بزرگ و باارزش و با توجه به نیازها و کمبودها و احساس تكليف به میدان سوگواره شعر عاشورایی وارد شدیم.

دبیر سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور افزود: با شناسايي و جذب شاعران ارزشي، از ۱۲ سال پیش، برگزاری سوگواره شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور مطرح شد که با هدایت رویکرد شعرا به سوی افکار و ایده‌پردازی‌های عاشورایی و کربلایی، اشتیاق جدید و رقابت مثبتی در بین جامعه ی هدف و شاعران عزیز شکل گرفت.

وی تصریح کرد: جوامع مختلف اقوام و ایلات عشایر ایرانی، از ساختارهای مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و جمعیتی مبنایی و فرصت های طلایی ایران عزیزمان هستند که همیشه مورد طمع دشمنان بوده و هست.

قربانی‌کشکولی با اشاره به طمع دشمنان اضافه کرد:  ایجاد تفرقه بین قومیت‌های مختلف ایرانی، بخش بخش کردن مردم و اقوام تشکیل دهنده کشور عزیزمان، از اهداف بسیار مهم دشمنان و استعمارگران است.

وی در پایان گفت: این مساله هم متوجه خواص عشایر و هم مسوولین ذیربط است و در صورت کوتاهی، کم‌کاری و یا کم‌توجهی خواص اقوام و عشایر و متولیان ذیربط، تهدیدهای جدی از سوی دشمنان ملت ایران بسیار متصور است.

به گزارش ایبنا؛ در ادامه این مراسم ۱۶ نفر از شاعران اقوام و طوایف مختلف کشور تازه‌ترین دل‌سروده‌های عاشورایی خویش را قرائت کردند که مورد توجه مخاطبین قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها