یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
چگونه سلبریتی‌ها در رسانه‌ها ساخته می‌شوند؟

این کتاب به روند ساخته‌شدن سلبریتی‌ها در رسانه‌ها از گذشته تا اکنون می‌پردازد. روندی که به نقش‌آفرینی رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی واقع‌نما و فناوری در جامعه مدرن می‌انجامد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روان‌شناسی سلبریتی خاستگاه‌های فرهنگ سلبریتی را می‌کاود، و نیز روابطی را که سلبریتی‌ها با هوادارانشان دارند، این را که شهرت قادر است چه اثری بر سلبریتی‌ها بگذارد و اینکه چه چیزی تصور ما را از سلبریتی‌های محبوبمان شکل می‌دهد.

این کتاب همچنین به روند ساخته‌شدن سلبریتی‌ها در رسانه‌ها از گذشته تا اکنون می‌پردازد ـــ روندی که به نقش‌آفرینی رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی واقع‌نما و فناوری در جامعه مدرن می‌انجامد.

روان‌شناسی سلبریتی با تمرکز بر چند نسل از سلبریتی‌ها، از مایکل جکسن و مدونا گرفته تا کارداشیان‌ها، هم پیامدهای مثبت و هم پیامدهای منفی تأثیر سلبریتی‌ها را به ما نشان می‌دهد.

هدف کتاب حاضر این است که از نگاه روان شناسی روزنه ای به موضوع سلبریتی باز کند با نیم نگاهی به اینکه منابع کمابیش غامض را همه فهمسازد. منظورم از این جمله پرطمطراق این است که کتابهای زیاد دیگری در سطح کارشناسی ارشد نوشته شدهاند اما دشوار هستند. در طول کتاب که منابعی برای مطالعه بیشتر را توصیه میکنم سعی کرده ام نه سخت ترین منابع بلکه همه فهم ترین آنها را انتخاب کنم هرچند این کتاب بیش از محققان مخصوص دانشجویان است.

گیل استیور استاد دانشگاه امپایر استیت نیویورک است. او سی سال اخیر را صرف مطالعه روابط میان هواداران و سلبریتی‌ها از دیدگاه مشاهده مشارکتی کرده است و معتقد است نگارش این کتاب بدون حمایت همه جانبه دانشگاه دولتی ایمپایر دانشگاه ایالتی نیویورک و همکارانش در آنجا ممکن نمی‌شد. دانشگاه فرصت تحقیقاتی‌ای به او داد تا روی کتاب کار کند.

فصل اول مقدمه‌ای بر مطالعه سلبریتی همراه با تعاریف و مشاهدات است. فصل دوم چندین نظریه علوم اجتماعی از جمله روان شناسی، عرضه می‌کند که ربط مستقیم به مطالعه سلبریتی دارند. فصل سوم نمونه‌های برگرفته‌ای از سراسر تاریخ دارد تا نشان دهد چگونه می‌توان شهرت و سلبریتی را بهتر درک کرد. فصل چهارم مبحثی است در این باب که شهرت چه تأثیری در زندگی سلبریتی می‌گذارد. فصل پنجم سراغ رابطه سلبریتی‌ها با هواداران می‌رود. فصل ششم حاوی دنیای رسانه‌های اجتماعی و رخداد نسبتاً تازه خرده سلبریتی‌هاست اما به ترندهای کنونی قرن ۲۱ام در رسانه‌ها نیز می‌پردازد.

کتاب «روان‌شناسی سلبریتی» اثر گیل استیور و ترجمه تهمینه زاردشت در 148 صفحه و با قیمت 100000 تومان از سوی نشر نو روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها