چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
ساماندهی عرضه‌کنندگان کتاب قاعده درستی ندارد/ شناسایی فروشندگان کتاب‌های ناسالم

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساماندهی فروشندگان و عرضه‌کنندگان کتاب را فاقد نظام و قاعده درست اعلام کرد و گفت: باید از فعالیت مراکز فروش کتاب که حاصل زحمت نویسندگان و ناشران را می‌فروشند جلوگیری کرد.

یاسر احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با بیان اینکه کارگروه ساماندهی بازار کتاب در معاونت امور فرهنگی آغاز کرده است، گفت: دستگاه‌های مختلفی در این کارگروه عضو هستند که بخشی از داخل وزارتخانه و صنف هم نمایندگانی حضور دارند تا مسائل مختلف بازار کتاب در این کارگروه ارزیابی شود تا آن‌هایی که نیاز به هماهنگی با بخش‌های خارج از وزارتخانه دارد با هماهنگی هم تصمیم‌گیری شود.
 
وی افزود: یکی از مسائل مهم بازار کتاب؛ کنترل و مدیریت نحوه ارائه کتاب است؛ تلاش می‌کنیم از حوزه‌های مختلف استفاده کنیم تا کتاب به شکل غیرقانونی تکثیر و فروخته نشود؛ همچنین از تکثیر و فروش کتاب‌های غیرقانونی پیشگیری شود.
 
احمدوند با بیان اینکه این مساله آسیبی است که صنعت نشر با آن مواجه است، عنوان کرد: کتاب‌های پُرفروش توسط برخی سودجویان، غیرقانونی هم در قالب فیزیکی و نسخه‌های الکترونیکی فروخته می‌شود، در این زمینه دستگاه‌های مختلف باید همکاری کنند تا این اتفاق نادرست اصلاح شود و خیابان‌ها شاهد خرید و فروش این کتاب‌ها نباشیم.
 
وی یادآور شد: با هماهنگی‌های انجام‌شده، امیدواریم این اتفاق رخ دهد؛ علاوه‌براین ساماندهی فروش و عرضه کتاب در فضای مجازی؛ فروش فیزیکی و فروش فایل‌های الکترونیکی، کتا‌ب‌های صوتی به شکل غیرقانونی نیز در این کارگروه بررسی می‌شود و امیدواریم در جلسات آتی به همه موضوعات رسیدگی کنیم و درباره آن تصمیم‌گیری شود. ساماندهی تولیدکنندگان کتاب در کشور تقریبا به نحو درخوری انجام شده است؛ در این میان ساماندهی فروشندگان و عرضه‌کنندگان، نظام و قاعده درستی ندارد، کتاب‌فروشی‌های رسمی و مجاز مشخص هستند اما غیر از آن‌ها برخی افراد هم، غیررسمی و غیرمجاز کتاب می‌فروشند.
 
احمدوند بیان کرد: این کار، بسیار آسیب‌زننده‌ای است هم در فضای عادی و عمومی جامعه و هم در فضای مجازی این اتفاق رخ می‌دهد و باید با همکاری بخش‌های مختلف ساماندهی بشود؛ آن‌هایی که واقعا برای فروش محصول فرهنگی تلاش می‌کنند ساماندهی شوند، شناسه و سامانه‌ای برای آن‌ها طراحی شود. آن‌هایی که کتاب‌‌ها و محصولات فرهنگی غیرمجاز، یا کتاب‌هایی که حاصل زحمت نویسندگان و ناشران است را می‌فروشند، باید مدیریت و به‌عبارت دیگر از فعالیت‌‌ این گروه جلوگیری کرد؛ البته این اقدام باید بازدارنده باشد. امیدواریم این کار با همکاری بخش‌های قضایی و انتظامی ساماندهی بازار کتاب انجام شود.
 
به‌گفته احمدوند؛ البته لازم است،  فرهنگسازی شود تا مردم از مراکز غیررسمی، کتاب و محصولات فرهنگی خریداری نکنند؛ زیرا چنین کاری موجب ضربه زدن به تولیدکننده می‌شود.

وی با بیان اینکه حقوق ناشران، نویسندگان و مترجمان با عرضه غیر‌قانونی کتاب، ضایع می‌شود، گفت: این افراد، کتاب‌هایشان، غیرقانونی تکثیر و فروخته می‌شود اگر در این مسیر از چنین جریاناتی مطلع می‌شوند اطلاع دهند و مشارکت کنند تا کار به نتیجه برسد؛ همچنین اگر افرادی از مراکز تکثیر و چاپخانه‌های غیرمجاز اطلاع دارند؛ البته شیوه‌های ارتباط و اطلاع‌رسانی به‌زودی اعلام می‌شود، تا نظارت عمومی شکل بگیرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها