جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
پیک کتاب تا گرامی‌داشت روز عاشقان کتاب

هرمزگان- هفته سوم مرداد ماه نیز مثل گذشته، در هرمزگان رویدادهای فرهنگی ادبی فراوانی ازجمله سفر پیک کتاب به روستاهای صعب‌العبور یا گرامی‌داشت روز عاشقان کتاب در دل شهر بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در بندرعباس، ساخت مستند، برگزاری محفل فانوس، راه‌یابی هنرمندان تئاتر حوزه هنری هرمزگان به دومین سوگواره ملی و مردمی آئین‌ها، آواها و نواهای عاشورایی در فارس، فراخوان رقابت کودکان و نوجوانان کشور در نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی،نخستین نشست کتابخوان اختصاصی اصحاب رسانه هرمزگان به مناسبت روز خبرنگار  با خبرنگار مولفان هرمزگانی، معرفی کتاب داستان و رمان نوجوان «بهترین بقالی_سوپر مارکت دنیا» در محفل ادبی «آفتاب» کودک و نوجوان بندرعباس، بررسی اشعار شادروان قیصر امین‌پور در محفل ادبی اندیشه بندرعباس، بخشی از رویدادهای فرهنگی و ادبی این هفته هرمزگان هستند.

مستند «روضه خانگی» تولید شد

مستند روضه خانگی به کارگردانی محمود شهبازی، روایت بیت شهید محمد قاسمی قلعه قاضی«حسینیه شهدای شلمچه» است که به همت حوزه هنری استان هرمزگان تهیه و تولید شد.

یکی از برنامه‌هایی که امسال در دهه اول محرم روی آنتن شبکه یک تلویزیون رفت مجموعه «روضه خانگی» بود که در قالب مستند به معرفی روضه‌های خانگی در سراسر کشور می‌پرداخت.

مستند روضه‌های خانگی که به همت مراکز استانی حوزه هنری تهیه شده بود در هر قسمت به یکی از شهرهای کشور و به سراغ یکی از قدیمی‌ترین خانه‌هایی می‌رفت که در برگزاری روضه خانگی پیشتاز بوده‌اند و با اهالی این خانه و حال و هوای آن‌ها همراه می‌شد.

تفاوت خودشیفتگی و خودباوری در «محفل فانوس»

هشتمین «محفل فانوس» با موضوع خودشناسی از ديدگاه قرآن، در راستای جهاد تبیین، با تفاوت دو مقوله خودشیفتگی و خودباوری و راه‌های درمان خودشیفتگی برگزار شد.

هشتمین «محفل فانوس» با حضور دکتر سبحان شهبازی، در راستای خودشناسی از ديدگاه قرآن پیرامون خودشیفتگی و خودباوری و تفاوت این دو موضوع، چگونگی شناخت تفاوت این دو مقوله و راه‌های درمان خودشیفتگی صحبت شد.

حضور هنرمندان هرمزگانی در دومین سوگواره ملی و مردمی آئین‌ها، آواها و نواهای عاشورایی

هنرمندان تئاتر حوزه هنری هرمزگان به دومین سوگواره ملی و مردمی آئین‌ها، آواها و نواهای عاشورایی استان فارس راه پیدا کردند و پایان همین هفته در تالار حافظ شیراز به روی صحنه رفتند.

در این راستا  هنرمندان حوزه هنری انقلاب اسلامی استان هرمزگان با حضور در  دومین سوگواره ملی و مردمی آیین‌ها، آواها و نواهای عاشورایی استان فارس، آئین‌های عاشورایی مردم هرمزگان را در تاریخ ۱۹ و ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۲، در تالار حافظ شیراز به روی صحنه رفتند.

علم گردانی، علم شمشیری، تابوت گردانی، نوحه نشسته، چک چکو، چاووش خوانی و ... از جمله آئین‌های سوگواری محرم در استان هرمزگان هستند.

رقابت کودکان و نوجوانان کشور در نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی

مدیرکل کانون پرورش فکری استان هرمزگان گفت: رقابت کودکان و نوجوانان کشور در نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان هرمزگان از انتشار فراخوان نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کشور در سال ۱۴۰۲، کودکان و نوجوانان کشور با موضوع «خانواده من، اقلیم من» خبر داد و گفت: این رویداد به میزبانی مرکز آفرینش‌های هنری کانون استان اردبیل برگزار می شود اما کودکان و نوجوانان سراسر کشور می توانند در آن‌ها نیز به ارایه اثر بپردازند.
پروین پشتکوهی به استناد مسئولان برگزاری گفت: ایجاد فضای رقابت سالم بین کودکان و نوجوانان در عرصه‌ ملی و انگیزه بخشی و تشویق اعضای مستعد در رشته های مختلف هنرهای تجسمی را از اهداف این دوره از دوسالانه عنوان کرده و افزود: با توجه به هریک از بخش‌های این فراخوان که شامل نقاشی، سفالگری، خوشنویسی و عکاسی است، شرکت کنندگان در  گروه‌های سنی نوباوه، نوخوان، نونهال، نونگاه و نوجوان، آثار خود را با موضوع «خانواده من، اقلیم من» به رقابت خواهند گذاشت.

شب شعر عاشورایی در بندرعباس برگزار شود

در هشتمین جلسه انجمن شعر و درخت هرمزگان اعضای انجمن ضمن شعر خوانی تصمیم گرفتند تا شب شعر عاشورایی در روزهای سوگواری امام حسین(ع) در ایام محرم  یا صفر برگزار شود.

در بخش سوم این نشست شاعرانه نیز برای اجرای برنامه شب شعر عاشورایی در روزهای سوگواری امام حسین(ع)، بحث و تبادل نظر شد اما زمان دقیق مشخص نشد.

خبرنگار مولفان هرمزگانی کتاب‌هایشان را معرفی کردند

هرمزگان- در نخستین نشست کتابخوان اختصاصی اصحاب رسانه هرمزگان که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، خبرنگار مولفان هرمزگانی، کتاب هایشان را معرفی کردند.

در این نشست ابتدا هانیه هادی نژاد مسئول ویژه نامه تخصصی کودک «بچه های ساحل»، ضمیمه روزنامه«صبح ساحل» قدیمی‌ترین روزنامه هرمزگان، کتاب داستان تألیف خود تحت عنوان «سکوت نشانه شخصیت شماست» را به طور کامل معرفی کرد.

سپس حسین فریدونی سردبیر هفته نامه صدف و آوای نخلستان و مولف کتاب در ساحل احساس و از کنار پنجره، این دو اثر را معرفی کرد و پیشینه خبرنگاری‌اش را شرح داد.

پس از او عباس رفیعی سردبیر نشریه ماراک، کتاب «چتر منور» خاطرات شهید  محمودرضا رمضان پور اثر حسین دریوش را معرفی و بخش هایی از آن را خواند.

در پایان نیز یوسف ملایی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران و  مجری این برنامه، مجموعه هفت جلدی افسانه‌های بومی هرمزگان، محصول سه سال پژوهش و نگارش خودش و صغری میرشکاری را که امسال وارد بازار کتاب شده است را معرفی کرد.

این نشست در سالن همایش‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی هرمزگان برگزار و بصورت زنده از اسکای روم این اداره کل پخش شد.

«بهترین بقالی_سوپر مارکت دنیا»معرفی شد

در محفل ادبی «آفتاب» کودک و نوجوان بندرعباس، کتاب داستان و رمان نوجوان «بهترین بقالی_سوپر مارکت دنیا» معرفی شد.

«بهترین بقا❌لی_سوپر مارکت دنیا» نوشته‌ نویسنده ترکی شرمین یاشار، ترجمه مژگان دولت آبادی توسط امیرحسین والا نویسنده و ناشر کودک، معرفی شد.

محفل ادبی «آفتاب» کودک و نوجوان، شامگاه سه‌شنبه، ۱۷ مردادماه  در سالن کتابخانه سیداحمد خمینی ره بندرعباس برگزار شد.

نخستین محفل خوانش، نقد و بررسی اشعار شادروان قیصر امین پور

در محفل ادبی اندیشه بندرعباس عنوان شد که اشعار شادروان قیصر امین‌پور سرشار از شگفتانه است.

نخستین محفل خوانش، نقد و بررسی اشعار شادروان قیصر امین پور، شامگاه دوشنبه در  کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه‌ای بندرعباس برگزار شد.
موضوع محوری این محفل ادبی، اشعار و احوال شاعر موفق معاصر شادروان قیصر امین‌پور بود. نخست شاهرخ جهانگیری یکی از شاعران هرمزگانی  به صورت مفصل در مورد احوال (زندگینامه) و اشعار قیصر امین‌پور توضیح داد.

برگزاری کارگاه داستان نویسی در بندرعباس

مسئول واحد هنر و ادبیات پیشرفت حوزه هنری استان هرمزگان از برگزاری کارگاه داستان نویسی به صورت مجازی و حضوری در بندرعباس خبرداد.

مریم بهرنگ فر از برگزاری کارگاه داستان نویسی مجازی خبر داد و گفت: هر ماه یک جلسه حضوری و سه جلسه داستان نویسی مجازی داریم.
در این جلسات موضوعاتی مرتبط با پیشرفت در استان هرمزگان، کتابخوانی، نمایش فیلمهای مستند با موضوع پیشرفت، مطرح می‌شود.

نشست کتاب‌خوان تخصصی «سیدالساجدین» برگزار شد

نشست کتاب‌خوان تخصصی «سیدالساجدین» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، به مناسبت شهادت امام سجاد علیه‌السلام‌ برگزار شد..

نشست کتاب‌خوان تخصصی سیدالساجدین، با حضور کارشناسان مذهبی: حجت الاسلام سعید کذایی، حجت الاسلام بهزاد پودات و حجت الاسلام صفدر سلطانی، در سالن همایش‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی هرمزگان برگزار شد.

برگزاری کارگاه شعر «هنرسازه وزن در شعر فارسی» در بندرعباس

در کارگاه شعر «هنرسازه وزن در شعر فارسی» در بندرعباس مطرح شد: وظیفه شاعر، آشنایی زدایی از کلمات است.

کارگاه شعر «هنرسازه وزن در شعر فارسی» چهارشنبه شب با استقبال خوب اهالی ادبیات در فرهنگسرای انقلاب بندرعباس برگزار شد.

مسلم محبی- مسئول انجمن شعرودریای هرمزگان که تدریس این کارگاه را برعهده داشت،  با تاکید بر این نکته که وظیفه شاعر آشنایی زدایی از کلمات است، وزن را یکی از راه های رسیدن به این آشنایی زدایی دانست. 

«پیک کتاب» به روستاهای صعب‌العبور بندرعباس می‌رود

مسئول کتابخانه عمومی بخش تخت بندرعباس گفت: پیک کتاب کتابخانه، برای امانت کتاب به روستاهای صعب‌العبور می‌رود.

فرشاد محمدی در هفتمین ایستگاه بازدید دوره‌ای خود، به کتابخانه شیخ جعفر زمانی تختی شهر تخت در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس رفت.

طیبه برخورداری- کتابدار کتابخانه شیخ جعفر زمانی تختی گفت: از جمله فعالیت‌های شاخص کتابخانه می‌توان به پیک کتاب و اجرای برنامه‌های متنوع کتاب محور در روستاهای اطراف بخش تخت، نقد کتاب، زنگ کتابخوانی در مدارس و اجرای برنامه‌های ویژه کودکان مانند قصه گویی، شعر خوانی و اجرای برنامه‌های ملی و مذهبی با همکاری حوزه بسیج و کانون مساجد و آموزش و پرورش اشاره کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا در خصوص پیک کتاب گفت: خودم در واقع هم کتابدارم و هم پیک کتابم. از آنجایی که بخش تخت روستاهای دورافتاده و فاقد امکانات کتابخانه‌ای است طی یک سفر یک روزه در هر روستا، لحظات خاطره انگیزی را برای کودکان پرشور روستایی با محوریت کتاب رقم می‌زنیم.

برخورداری اضافه کرد: در قالب پیک کتاب کتابخانه، برای امانت کتاب به روستاهای صعب‌العبوری مانند: مُغیران، بُهرغ، مُقسم، کوه لَهرو، چاهستان و... رفته ایم و استقبال هم چشمگیر بوده است.

تلاش کتابخانه‌های عمومی هرمزگان برای برگزاری بزرگداشت شهدا

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان گفت: سعی می‌کنیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی، تقویت هویت ایران اسلامی و در بزرگداشت اسطوره‌ها و فرهیختگان این دیار که در رأس آن‌ها شهدا قرار دارند کم نگذاریم و شبانه روز در این مسیر حرکت کرده و تلاش می‌کنیم بیشتر از وظایف سازمانی‌مان خدمت کنیم.

فرشاد محمدی ضمن تقدیر از همدلی و پشتیبانی مردم، بخشداری تخت و خانواده شهید تختی نژاد اظهار کرد: در سالروز شهادت شهید حججی و بزرگداشت شهدای مدافع حرم هستیم و توفیق داشتیم در سفر از بندرعباس به تخت، همسفر پدر شهید تختی نژاد باشیم و خاطرات وی با فرزند شهیدشان را مرور کنیم که جای بسی مباهات و قدردانی است.

محمدی با مهم شمردن دغدغه‌های فرهنگی مسئولان بخش تخت اضافه کرد: ایثار و شهادت و پرداختن به آن، بعد از جنگ وظیفه ما را خیلی سنگین می‌کند، چون تمام سعی دشمن این است که مؤلفه‌هایی که موجب می‌شود هویت ایرانی اسلامی ما بدرخشد را از بین ببرد، بنابراین در این وضعیت، کشوری که هویتش از بین برود قطعاً مورد تهاجم فرهنگی قرار خواهد گرفت و در این تهاجم مغلوب خواهد شد.

وی با اشاره به مؤلفه‌های انقلاب در شرایط کنونی تصریح کرد: به لطف خدا با مولفه‌هایی مانند محرم و صفر، اربعین، ماه مبارک رمضان و ...، انقلاب اسلامی ما پابرجا است و به فضل خدا و پشتیبانی امام عصر نیز همواره ماندگار خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها