شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
رویدادهای مهم فرهنگی و هنر خراسان شمالی در هفته‌ای که گذشت

خراسان‌شمالی- استان خراسان شمالی در هفته‌ای که گذشت، رویدادهای مهمی را در حوزه فرهنگ و هنر شاهد بود، بسته خبری کتاب و فرهنگ مرکز و شهرستان‌های استان، مروری کوتاه بر این اخبار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در بحنورد، بسته اخبار کوتاه فرهنگی و ادبی خراسان شمالی در هفته جاری به بررسی موضوعات، برنامه‌ها و اتفاقات مرتبط با این حوزه در بجنورد و شهرستان‌های استان خراسان‌ شمالی پرداخته است.

عضویت بیش از ۵۰ هزار عضو در کتابخانه‌های خراسان شمالی
 
 استان خراسان شمالی دارای ۷۷ باب کتابخانه است؛ که در حال حاضر موجودی کتابخانه‌های استان ۹۸۸ هزار جلد کتاب است. مساحت کتابخانه‌های استان خراسان شمالی ۲۶ هزار و‌۴۳۲ متر مربع است.

طی سه ماهه نخست سال جاری ۱۹۴ هزار و ۵۷۵ جلد کتاب به امانت رفته است.
 
آغاز برنامه قرآنی باران وحی در خراسان شمالی 
 
ششمین جشنواره قرآن و عترت «باران وحی» با رویکرد قرآنی و همزمان با سراسر کشور در بین خانواده‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد آغاز شد.
 
برنامه قرآنی «باران وحی» با هدف شناسایی، توانمند‌سازی، بهسازی و ارتقای دانش هنری و قرآنی مددجویان و جامعه هدف برگزار می‌شود.

جشنواره در سه سبد آوایی، مفاهیم و هنری و در سه رده سنی زیر ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار خواهد شد.

زمان ثبت‌نام و ارسال آثار از ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ (همزمان با ایام با عظمت ماه مبارک ذی الحجه) شروع شده و در ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.
 
دبیر اجرایی رویداد نمایش خیابانی «حماسه نسل پایدار» در خراسان شمالی منصوب شد
 
معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با صدور حکمی مهدی فخرانی را به عنوان دبیر اولین رویداد نمایش خیابانی «حماسه نسل پایدار» منصوب کرد‌.
 
اولین رویداد نمایش خیابانی حماسه نسل پایدار با رویکرد ایثار و شهادت نیمه دوم شهریور ماه و همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
 
خراسان شمالی میزبان بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی آئین‌های سنتی
 
جشنواره بین‌المللی آئین‌های سنتی به میزبانی خراسان شمالی، فرصتی مناسب برای معرفی تئاتر این سرزمین است. این جشنواره در ۱۰ بخش برگزار خواهد شد.
 
هنرمند خراسانی نشان درجه ۲ کشوری گرفت
 
با رای شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران، آنا رستگاری موفق به کسب نشان درجه ۲ هنری کشور شد.

شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها شورای دارنده مجوز صدور درجه هنری بوده که متشکل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقام رئیس شورا، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران است.

آنا مراد رستگاری هنرمندی از خطه راز و جرگلان است و پیش از این موفق به کسب نشان درجه ۳ هنری کشور شده است.
 
سوگواره ملی عاشورا در بجنورد برگزار خواهد شد
 
استان خراسان شمالی به مدت ۵ روز از ۱۵ شهریورماه میزبان هنرمندان سراسر کشور در سوگواره ملی «هنر عاشورا» خواهد بود. هنرمندان سراسر کشور می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره تا ۲۰ مرداد ماه سال جاری ارسال کنند.
 
این سوگواره در دو مرحله رقابتی بصورت انفرادی و گروهی برگزار خواهد شد.

برگزاری نخستین یادواره شهدای عضو کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی
 
فراخوان نخستین یادواره شهدای عضو کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی برای شناسایی شهدای عضو کتابخانه آغاز شد.
 
این فراخوان به منظور شناسایی شهدای گرانقدر عضو کتابخانه‌ها با توجه به برگزاری یادواره از سوی اداره کل کتابخانه‌های استان خراسان شمالی در سطح استان برگزار می شود.

 مردم استان خراسان شمالی همچنین خانواده معظم شهدا می‌توانند با مراجعه به یکی از کتابخانه‌های عمومی سراسر استان خراسان شمالی اطلاعات کاملی را در اختیار این یادواره قرار دهند.

شرایط شرکت در چهارمین جایزه کتاب سال خراسان شمالی اعلام شد

با اعلام شرایط شرکت در انتخاب چهارمین کتاب سال خراسان شمالی، پدیدآورندگان بومی و غیر بومی با ارائه آثار مرتبط با خراسان شمالی می‌توانند در این دوره شرکت کنند. آثاری در این دوره پذیرش خواهد شد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ چاپ شده باشد.

انتخاب جایزه کتاب سال استان خراسان شمالی در دو بخش موضوعی و ویژه برگزار خواهد شد؛ که در بخش موضوعی آثار تالیف، ترجمه و تصحیح در موضوعات ده‌گانه و بخش ویژه، استان شناسی، زبان و ادبیات، گویش‌ها و خرده فرهنگ‌های استان خراسان شمالی است.
 
کتاب «ماه نشان» در بجنورد رونمایی شد
 
با همکاری کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، کتاب ماه نشان که به همت و تلاش دانش‌آموزان نوجوان بجنوردی تدوین و چاپ شده بود، رونمایی شد.

این مجموعه حاصل برگزاری چندین ماه کارگاه‌های آموزشی اصول نویسندگی، با تدریس رسول فخر قاسمی دبیر محافل ادبی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی و آموزش تخصصی حوزه آموزش و ترویج اداره کل استاندارد خراسان شمالی در محل کتابخانه مرکزی بجنورد است.

این کتاب به منظور ایجاد فرهنگ سازی در حوزه استاندارد در بین خانواده‌ها و عموم جامعه جمع‌آوری شده است.

«ماه نشان» حاصل نشست‌ها و تک تک کارگاه‌های آموزشی بوده است که دانش‌آموزان در آن شرکت کرده و نتایج بدست آمده از این کارگاه‌ها و نشست‌ها در نهایت بعد از بررسی‌های لازم و جامع تبدیل به کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها