سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸
بانوان نقش سازنده‌ای در روایت و تألیف آثار ادبی حوزه جنگ داشته‌اند

آذربایجان‌غربی-نویسنده ارومیه‌ای کتاب «ببخش کربلا نبودم» معتقد است که بانوان با نقش نیمه پنهان جنگ، یکی از تاثیرگذارترین قشر جامعه بودند و هستند. زنان در ادبیات جنگ به عنوان مادران، همسران و خواهران شهدا، زنان جبهه، پرستاران، اسیران، همسران جانبازان و ... معرفی شده‌اند و خود نیز نقش سازنده‌ای در روایت و تالیف آثار جنگ داشته‌اند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب (ایبنا) - فاطمه صمدزاده: حضور زنان در جهاد و جنگ، چه در تاریخ اسلام و چه در تاریخ دنیا تأثیرگذار و تحسین‌برانگیز بوده است. زنان ایرانی نیز در دفاع از دین خود و نیز مام وطن، نقشی ارزنده دارند و برخی از آنها با نوشتن در این حوزه دین خود را به شهدا ادا می‌کنند.

زهرا کریم‌زادگان نویسنده ادبیات دفاع مقدس آذربایجان‌غربی  و به عبارتی نخستین بانویی است که در حوزه دفاع مقدس قلم زده و کتاب به چاپ رسانده است.

به گفته خودش اولین کتابش در سال ۸۰ به چاپ رسیده که به موضوع بمباران ارومیه می‌پرداخت و اولین شعر آیینی با عنوان «ببخش کربلا نبودم» در آذربایجان‌غربی را نیز به چاپ رسانده است.

-از آثار چاپ شده و در حال چاپ خودتان توضیح بفرمایید.

در ماه حماسه‌سازی سید و سالار شهیدان، آقا اباعبدالله الحسین(ع) واقع شده‌ایم. ماهی که ندای هل من ناصراینصرنی فرزند رسول الله از زیر شمشیرها، تیرها، نیزه‌ها و سنگ ها بر جهان طنین‌انداز شد و بر ماست که لبیک گوییم و لبیک بنده، قلم‌زنی در عرصه دفاع مقدس بود. آثار متعددی در این عرصه دارم و اولین خانمی هستم که در استان آذربایجان‌غربی، اثر چاپ شده در حوزه  دفاع مقدس دارم.

اولین کتابم داستان بلند «اشک‌های بیصدا» بود که حوادث حول محور بمباران ارومیه است و سال ۸۰ به چاپ رسیده و آثار بعدی نیز، در خصوص زندگینامه شهدا به شکل مستند داستانی ارائه شده است. پارسال کتاب داستانی «بعد از تو باران بند نیامد» که زندگینامه شهید امامعلی سبزی، منبع مسابقه ملی شد و به انگلیسی ترجمه گردید. زندگینامه شهدای استان آذربایجان‌غربی را نیز با هفت عنوان کتاب نوشته و به همت اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، به چاپ رسانده‌ام. همچنین مجموعه شعر آیینی با نام« ببخش کربلا نبودم» اولین شعر سپید آیینی استان است که به چاپ رسیده است. در حال حاضر، کتاب «صحبت عشق» در حال چاپ است و کتاب نثر آیینی با نام«با چهارده روایت» آماده چاپ است.

- چه چیز باعث شد شما به عنوان یک نویسنده به حوزۀ دفاع مقدس بپردازید و از بین همه حوزه‌های ممکن آن را انتخاب کنید؟

با توجه به اینکه دوران رشد، بلوغ سنی و فکریم در بستر انقلاب و دوران دفاع مقدس قرار گرفت، از اوایل کودکی متوجه استعداد نوشتن در خود بودم و اولین نوشته‌ام نمایشنامه‌ای بود که نویسنده، کارگردان و بازی نقش اول خودم بودم و روزها، در مدرسه به صحنه اکران رفت و کار موفقی بود.

بعدها که بزرگ شدم و به شکل حرفه‌ای شروع به کار کردم، فهمیدم که ادبیات دفاع مقدس مظهر ارزش‌های ماندگار و جاری و ساری که متناسب با فطرت پاک انسانی و مواریث الهی است که پروردگار، در ذات و نهاد قلم به دستان، به ودیعه گذاشته و بر او حکم کرده که همواره طریق عشق پیماید و این ممکن نیست جز در ادبیات پایداری و حماسه‌سرایی عاشورا. بنده تا هستم و قلم به دست، می‌نویسم از او که وامدار خون پاکش هستم و مدیون غیرت و رشادتی که از خود به یادگار گذاشت.

- جهاد روایت در عرصه‌ قلم و نویسندگی چگونه می‌تواند باشد؟

ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص. خداوند آنان را که در راه او همچون دژی استوار و فولادین جهاد می‌کنند دوست می‌دارد. در جهانی که تشنگان قدرت، آن را از امید تهی کرده‌اند و آثاری از جنس سرگشتگی، شکست، پوچ‌گرایی و یا تمسخر ارزش‌ها و تردید افکنی در مبانی بنیانی فرهنگی و اعتقادی جامعه را رواج می‌دهند، در چنین شرایط حساس و نفس‌گیر، هسته‌های مقاومت فکری و فرهنگی، به‌خصوص نویسندگان، باید منسجم شده و در مقابل تهاجمات موریانه‌ای، جهاد کرده و به روایت صحیح پردازند.



- نقش بانوان نویسنده و راوی در تبیین جهاد و دفاع چقدر اهمیت دارد ؟

بانوان با نقش نیمه پنهان جنگ، نیمی از یک پلاک، یکی از تأثیرگذارترین قشر جامعه بودند و هستند. زنان در ادبیات جنگ به عنوان مادران، همسران و خواهران شهدا، زنان جبهه، پرستاران، اسیران، همسران جانبازان و ... معرفی شده‌اند و خود نیز نقش سازنده‌ای در روایت و تألیف آثار جنگ داشته‌اند. شاید برابر با آثار مردان در این عرصه، از مقام معظم رهبری تقریظ دریافت کرده‌اند. 

-به عنوان یک نویسنده دفاع مقدس، کتاب‌های این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سال‌های آغازین فرهنگ دفاع مقدس‌نویسی، آثار به وجود آمده اغلب ضعیف، شعار زده و تکراری و کلیشه‌ای بود ، اما با گذشت زمان، آثار قوام لازم را پیدا کرد و آثار استخوان داری به وجود آمد. شاید هنوز که هنوز است نتوان گفت در سطح جهانی اثری فاخر تولید شده و برای نسل‌های بعدی به یادگار ماند، اما همین که نوشتند و ماند خود جای بسی شکر دارد.

-نوشتن در حوزه دفاع مقدس تا چه میزان به نسل جوان ما تأثیر گذار بوده است؟

حتما که بی‌تأثیر نیست. نسل جوان در حوزه خود صاحب ادبیاتی به نام ادبیات کودک و نوجوان هستند. اما باید پذیرفت که جوان امروز، دایره واژگانی‌اش با جوان دیروز خیلی فرق دارد و متفاوت است. مخاطب جوان و نوجوان ما می‌طلبد که با زبانی قوی‌تر او را مخاطب قرار داد و به شعور او احترام گذاشت و آثاری تولید کرد که محتوایی تأمل‌برانگیز داشته باشد.

-به نظر شما مسئولان چگونه می‌توانند از نویسندگان که در حوزه ایثار و شهادت فعالیت دارند، حمایت کنند؟

حقیقت این است که پاسخ این سؤال را باید با سؤال داد. آیا شما مسئولی را می‌شناسید که به کلمه حمایت حساسیت نداشته باشد؟ و آن هم حمایت از مظلومان حوزه فرهنگ و شهادت، ما هیچ طلبی از هیچ کس نداریم. وظیفه ماست که از او که جان عزیزش را فدایی دین و وطن کرد، بنویسیم شاید که به درگاه حق مقبول افتد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها