شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
مفاهیم در کلام شیرین به بچه‌ها تدریس شود

رضا عبدلی، مدرس دانشگاه در نشست «چگونگی انتقال مفاهیم مذهبی در نقاشی به کودکان و نوجوانان» به بررسی چگونگی هدایت غیرمستقیم کودکان به سمت مذهب پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجمین و آخرین نشست از سلسه نشست‌های ادبی و هنری «هنگام باران بود» با موضوع «چگونگی انتقال مفاهیم مذهبی در نقاشی به کودکان و نوجوانان» با حضور رضا عبدلی چهارشنبه (۴ مردادماه) برگزار شد.

عبدلی که یکی از مربیان کانون نیز است سخنان خود را چنین آغاز کرد: یکی از افتخارهای همه ما این است که مربی هستیم؛ مربی‌بودن جایگاهی نامحدود است. ما مربیان وقتی می‌خواهیم به بچه‌ها چیزی آموزش دهیم باید اول خودمان خداشناس باشیم، پس صحبت را با خداشناسی آغاز می‌کنم. جبران خلیل جبران در کتاب «حمام روح» می‌گوید اگر می‌خواهید خدا را بشناسید و به حل هزار معما بپردازید، خدا را ببینید که با کودکان‌تان بازی می‌کند. یعنی عارفی به این مرتبه، همراه کودکان بودن را چنین تعبیر می‌کند. همچنین صراحتاً در قرآن آمده کسانی که دغدغه کودکان را دارند حساب‌شان با من است. بعد از خواندن این آیه، بسیار به شغلی که آن را برگزیده و سال‌ها مشغول بوده‌ام امیدوار شدم و افتخار کردم.

عبدلی در ادامه افزود: امام خامنه‌ای در زمانی که رئیس‌جمهور بودند بیان کردند هر موضوعی را که می‌خواهید جاودان شود باید آن را با هنر و خلاقیت بیامیزید؛ درواقع حرف امروز ما این است که چه وجوهی از خدا را باید بشناسیم، به بچه‌ها آموزش دهیم و چگونه این کار را بکنیم. از نظر من در تدریس به بچه‌ها باید حواسمان باشد مفهوم و مضمون در یک کلام شیرین مانند شکلات پیچیده شود. می‌دانید که هر چه سن فرد کمتر باشد آموزش به او نیز سخت‌تر خواهد بود. کتاب‌های کوتاهی که مفاهیم را به طور شکلاتی و آمیخته با تمثیل و طنز و آسانی به بچه‌ها آموزش می‌دهند، از کتاب‌های قطور اثر بیشتری خواهند داشت و باید توجه کنیم اگر موفق نمی‌شویم در اصل به طور اصولی شکلات‌پیچی نکرده‌ایم.

این مدرس دانشگاه تهران در تکمیل سخنانش اظهار کرد: من خودم طی این سال‌ها همیشه سعی کرده‌ام به همین شیوه بچه‌ها را به سمت مذهب و خداشناسی هدایت کنم. شعرهای سهراب سپهری یکی از بهترین ابزارها برای شکلات‌پیچی مفاهیم است. سهراب ذهن کودکان را به سمت زلالی و خداشناسی هدایت می‌کند.

عبدلی در پایان گفت: من یک شب قدر تا صبح به صفات خداوند اندیشیدم و ویژگی‌های معلم خلاق را از ویژگی‌های خداوند استخراج کردم؛ بنابراین می‌خواهم به چند ویژگی یک معلم خلاق اشاره کنم؛ آشنایی با زندگی بزرگان، آشنایی با محیط و فرهنگی که بچه‌ها در آن زیست می‌کنند، آشنایی با مکان‌های مذهبی، آشنایی با مناسبت‌ها و ایام دینی، شناخت کامل از زندگی خود، ایثارگری و آگاهی از متون کهن.

مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با دهه اول ماه محرم نشست‌های تخصصی ادبی و هنری با عنوان «هنگام باران بود» را برگزار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها