چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
زنان در شاهنامه فردوسی خود مدافع عصمت و پارسایی خویش هستند

گلستان- زینب مجیدی، نویسنده گلستانی باور دارد که در بیان و شعر فردوسی به زن این امکان داده می‌شود که از زبان خودش معرفی شود و مدافع عصمت و پارسایی خودش باشد.

زینب مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، ضمن گرامیداشت روز عفاف و حجاب (21 تیرماه)، گفت: ما در امور دنیوی بین خوب و خوب‌تر، همواره خوب‌تر را انتخاب می‌کنیم. ولی چه می‌شود که بعضی از افراد وقتی به خدا می‌رسند بین خوب و خوب‌تر، به خوب اکتفا می کنند و یا گویی خوب را می‌پسندند؟

وی افزود: در اکثر جلساتی که داشته‌ایم، حتی زنانی که چادربه‌سر نداشته‌اند اعتراف دارند که چادر نسبت به بقیه حجاب‌ها برتر است.

مجیدی ادامه داد: حجاب، خصوصاً دختران جوان و نوجوانان را از طمع شکارچیان هوس حفظ می‌کند و آن‌ها را در رسیدن به قله رفیع نیکبختی یاری می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه دامن‌پاک حجاب از پلیدی‌ها پیراسته است، گفت: حجاب قانون فطرت است و سرپیچی از قوانین فطری، زن را از هویت او خارج می‌سازد و خروج از هویت انسانی و سقوط از جایگاه بلند ارزشی، افول شخصیت زن و بی‌بندوباری را رایج و نظام خانوادگی را مختل می‌کند و در پی آن امنیت اجتماعی از افراد در جامعه سلب می‌شود.

مجیدی ادامه داد: زن با دوری یا بی‌توجهی به عفاف و حجاب و نیز با از دست دادن شخصیت خویش، ارزش‌هایش منهدم شده و هوس‌رانی را در جامعه رواج می‌دهد، درنتیجه سلامت اخلاقی و به دنبال آن امنیت اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به واقعیت‌های موجود حجاب در جامعه، باید تمام ابزارهای فرهنگ‌ساز از قبیل کتاب، مطبوعات و صداوسیما به‌سوی ارزش‌های اسلامی که یکی از بارزترین آن‌ها رعایت پوشش و حجاب برتر و مطلوب و امنیت اجتماعی است بیشتر توجه نشان دهند و جامعه را به‌سوی این مهم آگاهانه و هنرمندانه رهنمون کنند.

زینب مجیدی همچنین درباره کتابش «حجاب در شعر و ادبیات» که با محوریت حجاب و عفاف در سالی که گذشت قلمی و منتشر کرده بود، گفت: در این مجموعه من اشعار شاخص از دوران کهن تا معاصر که به موضوع حجاب و عفاف توجه و اشاره‌شده گردآوری کردم که با همکاری انتشارات اهل‌دل به شمارگان 500 جلد در سال گذشته روانه بازار نشر شد.

وی به‌عنوان نمونه به بخشی از کتابش که به شاهنامه فردوسی و جایگاه زن و حجاب اختصاص‌یافته اشاره کرد و گفت: در بیان فردوسی به زن این امکان داده می‌شود که از زبان خودش معرفی شود و مدافع عصمت و پارسایی خودش باشد.

مجیدی افزود: «شیرین» از زنان نامدار و برجسته شاهنامه و تاریخ ایران‌زمین است و فردوسی جایگاه عالی او را در دربار «خسروپرویز» از زبان خودش در برابر «شیرویه» به بهترین فرم ممکن این‌گونه بیان می‌کند:

بسه چیز باشد زنان را بهی
که باشند زیبای گاه مهی
یکی آنک باشرم و خواستست
که جفتش بدو خانه آراستست
دگر آنک فرخ پسر زاید او
ز شوی خجسته بیفزاید او
سه دیگر که بالا و رویش بود
بپوشیدگی نیز مویش بود ...
 
مجیدی ادامه داد: به اعتقاد فردوسی همان‌گونه که از زبان شیرین نقل شد، آنچه زن را زیبا و شایسته تخت سروری می‌کند، متانت، وقار، عفاف و حجاب است.

وی افزود: شاعر اندیشمند و معتقد، پوشیده رویی را از مسائل بسیار مهم برمی‌شمارد و به‌گونه‌ای آن را هنر زنان و مایه افتخار و سربلندی آن‌ها می‌داند.

مجیدی سپس، گفت: حکیم فرزانه توس حتی دختران تورانیان (دشمنان ایرانیان) را نیز «پوشیده روی» در این بخش از شاهنامه معرفی می‌کند:

همه دختران توران پوشیده روی
همه سروبالا همه مشک‌بوی

زینب مجیدی در ادامه با اشاره به اینکه زنان شاهنامه همواره مواظب تن خود هستند و آن را از چشم دیگران می‌پوشانند،گفت: زنان شاهنامه به این امر می‌بالند و افتخار می‌کنند و به‌عنوان نمونه «منیژه» در شاهنامه این‌گونه عنوان می‌کند:

منیژه منم دخت افراسیاب
برهنه ندیده تنم آفتاب

وی در پایان با تأکید بر اینکه حجاب و عفاف زنان شاهنامه سبب خانه‌نشینی آن‌ها نیست بلکه زنان در عرصه‌های گوناگون حضور دارند، گفت: در این مجموعه بزرگ و ارزشمند، «همای دختر بهمن» و «آزرم دخت» را به‌عنوان چنین بانوانی که حتی به پادشاهی می‌رسند شاهد هستیم.

به گزارش ایبنا، زینب مجیدی متولد 1353 و دانش‌آموخته آموزش ابتدایی است. وی اکنون و در آستانه بازنشستگی به‌عنوان معاون پرورشی در مدرسه‌ای در گنبدکاووس مشغول به خدمت بوده و به‌عنوان یک فعال فرهنگی و اجتماعی، از او اثری با عنوان «حجاب در شعر و ادبیات» تا به امروز منتشرشده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها